PracaGrupypl.praca.dyskusje › Praca państwowa czy prywatna - rozważania

  • 101. Data: 2009-03-22 14:22:50
    Temat: Re: Praca państwowa czy prywatna - rozważania
    Od: "Jotte" <t...@w...spam.wypad.polska>

    W wiadomości news:slrngsacng.bt0.proteus@pl-test.org Wojciech Bancer

    > Tym bardziej, że jak widać w praktycznym przykładzie na naszym rynku
    > (OFE): - Towarzystwa Ubezpieczeniowe też sobie budują pałace (i
    > zatrudniają do ich obsługi ludzi)
    > - do tego opłacają armie akwizytorów (i płacą im znacznie więcej za
    > zagarnianie klientów niż taki urzędnik dostaje pensji)
    > - ani myślą obniżyć sobie prowizje, chociaż ich wyniki dla nas jako
    > klientów są niezbyt zadowalające.
    Wynika dla mnie z tego, że nie jestem wiele mądrzejszy od operujących
    infantylnymi argumentami krytykantów systemu obowiązkowych ubezpieczeń
    społecznych. W końcu sam się w OFE dobrowolnie ubezpieczyłem. ;)

    --
    Jotte

  • 102. Data: 2009-03-22 16:08:01
    Od: Wwieslaw <u...@o...pl>

    Wojciech Bancer wrote:
    > W tej chwili na NFZ idzie 1.25% Twoich dochodów z etatu i ryczałtowe
    > 1.25% od ustalonej kwoty, w przypadku DG. Podstawowy pakied medyczny
    > (bez usług typu szpital) w takim Medicoverze, to w tej chwili grubo
    > ponad 100 zł miesięcznie - czyli tu już jesteś stratny.

    Siejesz propagande. Do NFZ idzie 9% dochodow. Konstrukcja jest debilna i
    tyle, upraszczajac nieco w I progu placimy 10,25% PIT i 9% zdrowotnej.

    Po drugie - nie wiem jak placisz za ten Medicover, mnie kosztuje 85PLN
    na miesiac pakiet niebieski dla calej rodziny.

    > A przy tym jedna poważniejsza choroba lub operacja może spowodować,
    > że nikt Cię już _prywatnie_ zdrowotnie nie ubezpieczy i będziesz miał
    > zajebiście sporawe rachunki do zapłacenia.
    Z NFZ jest jeszcze gorzej, co opisalem. Nie dosc ze odmowia leczenia to
    ROWNOCZESNIE musisz dalej oplacac skladki! Od prywciarza moglbys sie
    wypisac.

    > Idąc dalej, to weźmy na tapetę składki społeczne. Można: - liczyć na
    > pomoc rodziny (jak się ma bogatą) - albo samemu zainwestować w swoją
    > przyszłość (i tu trzeba zmarnować kupę czasu by się zorientować i nie
    > wtopić) -
    Po panstwowej linii jest lepiej to fakt - nie musisz sie zastanawiac,
    wtapiaja regularnie samodzielnie. Nie trzeba marnowac kupy czasu -
    gdybys wkladal to, co idzie do ZUS/OFE na zwykle lokaty bankowe, to po
    30 latach mialbys wypracowane pi razy drzwi 20 lat wyplacania swojej
    obecnej pensji netto. Da Ci ZUS po 30 latach pracy emeryture rowna 100%
    wynagrodzenia? Mozesz zamienic lokate obligacjami, zeby bylo
    "gwarantowane przez panstwo".

    > I co zrobisz (czego nie życzę) jak jednak oberwiesz poważniejszą
    > chorobą, wszystkie Twoje oszczędności pochłonie leczenie? "Proste
    > widzenie" świata jest fajne, ale nie zawsze człowiek jest piękny,
    > młody i bogaty.

    Sa setki rozwiazan, z ktorych przymusowe sa najmniej efektywne dla
    ubezpieczonych (patrz wyzej), ale mile rzadzacym - oni musza dbac o
    koryto a nie o obywateli.

    Wieslaw

  • 103. Data: 2009-03-22 16:30:22
    Od: Wwieslaw <u...@o...pl>

    Jotte wrote:
    > Fakt. Ale trochę mniej prawdopodobne wydaje mi się bankructwo i
    > upadek państwa w środku Europy niż bankructwo, upadek czy
    > szalbierstwo jakiejś prywatnej firemki ubezpieczeniowej.
    Istniejacy system JEST niewyplacalny, tu nie ma co liczyc prawdopodobienstw.

    > Pewnie, że nie. I nawet nie chcę. Wystarczy mi, że mam rację.
    I zapewne to zadufanie bedzie trwalo do czasu, kiedy bedzie trzeba
    skorzystac (czego nie zycze).

    Wieslaw

  • 104. Data: 2009-03-22 16:42:28
    Od: "Jotte" <t...@w...spam.wypad.polska>

    W wiadomości news:gq5p7n$k38$1@inews.gazeta.pl Wwieslaw <u...@o...pl>
    pisze:

    > Istniejacy system JEST niewyplacalny, tu nie ma co liczyc
    > prawdopodobienstw.
    Bo kto tak powiedział?
    To, że ktoś nie umie ocenić prawdopodobieństwa lub uważa to za zbędne
    świadczy tylko o nim.
    Oprzyjmy się na faktach. A te są takie, że można wskazać pewną ilość
    upadłych funduszy komercyjnych i żadnej upadłości systemu obowiązkowych
    ubezpieczeń społecznych.
    Chyba, że czegoś nie wiem, to będę wdzięczny za uzupełnienie mej wiedzy.

    > I zapewne to zadufanie bedzie trwalo do czasu, kiedy bedzie trzeba
    > skorzystac (czego nie zycze).
    Obecnie działający w Polsce (i nie tylko) system jest nieefektywny niczym
    silnik o niskiej sprawności. To jasne.
    Dlaczego w takim razie państwa, w których on funkcjonuje (a jest ich tak
    wiele) nie skorzystają z porad "światłych" krytykantów i nie skończą z nim
    po prostu?

    --
    Jotte

  • 105. Data: 2009-03-22 16:49:39
    Od: Wojciech Bancer <p...@p...pl>

    On 2009-03-22, Wwieslaw <u...@o...pl> wrote:

    [...]

    > Siejesz propagande. Do NFZ idzie 9% dochodow. Konstrukcja jest debilna i
    > tyle, upraszczajac nieco w I progu placimy 10,25% PIT i 9% zdrowotnej.

    Nie sieję. Dla Ciebie zmiana pod tytułem "przestajemy płacić NFZ"
    oznacza wzrost o 1.25%. Nie o 9%.

    > Po drugie - nie wiem jak placisz za ten Medicover, mnie kosztuje 85PLN
    > na miesiac pakiet niebieski dla calej rodziny.

    Pakiet niebieski to oferta dla firm, więc jak coś płacisz, to albo
    część i nie zdajesz sobie sprawę z kosztów, albo Twoja firma ma niezłą
    taryfę ulgową za hurt. Ja piszę o abonamentach indywidualnych (pakiet
    specjalistyczny to 137 zł). za pracowników płacę (na obecną chwilę
    nieco ponad 240 zł _za osobę_. Pakiet niebieski, indywidualny. Na
    życzenie mogę wrzucić skan faktury na priv. :>

    [...]

> [...]
    > obecnej pensji netto. Da Ci ZUS po 30 latach pracy emeryture rowna 100%
    > wynagrodzenia? Mozesz zamienic lokate obligacjami, zeby bylo

    I dalej trzeba mieć jakieś pojęcie i przede wszystkim mieć charakter
    i silną wolę, żeby samemu oszczędzać, nie zważając na obecną sytuację
    materialną.

    > Sa setki rozwiazan, z ktorych przymusowe sa najmniej efektywne dla
    > ubezpieczonych (patrz wyzej), ale mile rzadzacym - oni musza dbac o
    > koryto a nie o obywateli.

    Nie zgodzę się. Ja z racji np. choroby dziedzicznej mogę sobie te
    "prywatne" setki rozwiązań zwinąć w rulonik i zredefiniować znaczenie
    słowa czopek. Bo żaden prywaciarz mnie nie ubezpieczy od
    choroby/inwalidztwa które jest pewne. I co mi teraz doradzisz?

    --
    Wojciech Bańcer
    p...@p...pl

  • 106. Data: 2009-03-22 22:30:51
    Od: Wojciech Bancer <p...@p...pl>

    On 2009-03-22, Wwieslaw <u...@o...pl> wrote:

    [...]

> [...]
    > obecnej pensji netto. Da Ci ZUS po 30 latach pracy emeryture rowna 100%
    > wynagrodzenia? Mozesz zamienic lokate obligacjami, zeby bylo

    A propo tej dyskusji, akurat wpadł fajny artykuł:
    http://gospodarka.gazeta.pl/gospodarka/1,94425,63351
    97,Emerytow_w_slonecznej_Kalifornii_kryzys_moze_dobi
    c.html

    Kryzys pozbawia ludzi emerytur. Nie wojna, upadek państwa, czy inne
    kataklizmy. Jeden spory kryzys i oni mają takie problemy.

    --
    Wojciech Bańcer
    p...@p...pl

  • 107. Data: 2009-03-22 22:37:03
    Od: "Jotte" <t...@w...spam.wypad.polska>

    W wiadomości news:gq5nui$dld$1@inews.gazeta.pl Wwieslaw <u...@o...pl>
    pisze:

> [...]
    > mialbys wypracowane pi razy drzwi 20 lat wyplacania swojej obecnej pensji
    Ta pensja może się zmieniać, może jej czasowo nie być wcale, bank może
    zbankrutować, zmienić oprocentowanie itp.
    30 lat to kupa czasu wiele się może zmienić.
    To nie są poważne kalkulacje.

    --
    Jotte

  • 108. Data: 2009-03-23 11:31:01
    Od: "Noe Bat" <n...@o...pl>

    Użytkownik "Wwieslaw" <u...@o...pl>

    > Sa setki rozwiazan, z ktorych przymusowe sa najmniej efektywne dla
    > ubezpieczonych (patrz wyzej), ale mile rzadzacym - oni musza dbac o
    > koryto a nie o obywateli.

    Oni dbają o obywateli ... adekwatnie do świadomości obywateli

  • 109. Data: 2009-03-23 15:30:52
    Temat: Re: OFE było Praca państwowa czy prywatna - rozważania
    Od: "Emka" <e...@o...eu>

    "Wojciech Bancer" <p...@p...pl> napisał

    > Tym bardziej, że jak widać w praktycznym przykładzie na naszym rynku
    > (OFE):

    Tak przy okazji - czy można się NIE ubezpieczać w OFE (II filar) i
    zdecydować się na 100% ubezpieczenia w ZUS, czy raczej nie jest to możliwe?
    Jakoś mi się dziwnym wydaje zmuszanie społeczeństwa do przekazywania części
    składek do instytucji prywatnych, które wprawdzie mogą zainwestować te
    składki z głową i oddać nam po latach z nawiązką, ale mogą też zbankrutować
    czy w najlepszym przypadku dość mocno podupaść, co widać na przykładach
    obecnej nikłej wartości aktywów towarzystw ubezpieczeniowych.
    Jak to jest?

    Pozdrawiam
    Emka

  • 110. Data: 2009-03-23 16:56:24
    Od: Kviat <kviat@NIE_DLA_SPAMUneostrada.pl>

    Emka pisze:
    > Tak przy okazji - czy można się NIE ubezpieczać w OFE (II filar) i
    > zdecydować się na 100% ubezpieczenia w ZUS, czy raczej nie jest to możliwe?

    Niektórzy obowiązkowo:
    http://pl.wikipedia.org/wiki/OFE

> [...]
    > mogą też zbankrutować czy w najlepszym przypadku dość mocno podupaść, co
    > widać na przykładach obecnej nikłej wartości aktywów towarzystw

    Od pilnowania OFE (a raczej tego, czy inwestują "z głową" :)) jest:
    http://www.knf.gov.pl/
    http://pl.wikipedia.org/wiki/Komisja_Nadzoru_Finanso
    wego
    Co do bankructwa, może tu:
    http://www.knf.gov.pl/dane_wspolne/Kontakt_dla_dzien
    nikarzy.html
    Łukasz Dajnowicz (rynek kapitałowy, ubezpieczenia, system emerytalny,
    funkcjonowanie KNF)
    tel.: (+48 22) 33-26-622

    Pozdrawiam
    Piotr