PracaGrupypl.praca.dyskusjePraca nauczyciela za granicą? › Re: Praca nauczyciela za granicą?
    From: "Immona" <c...@W...zpds.com.pl>
    Newsgroups: pl.praca.dyskusje
    Subject: Re: Praca nauczyciela za granicą?
    Date: Sun, 17 Jul 2005 11:52:33 +0200

    Użytkownik "Robert Zawodny" <robert.zawodny@{usunto}gazeta.pl> napisał w
    wiadomości news:gl0kd15fn6tvlk4nkdjlt7o0edt2ojtcqd@zaw.pl...
    > Kolejny mit. U nas to co jest bezpłatne w większości jest byle jakie. Z
    > pominięciem uczelni UW; SGH; PW; PWr; AGH;

    Uczelnie platne sa w wiekszosci przypadkow na nizszym poziomie niz
    bezplatne. O wiele nizszym. Od tej reguly sa nieliczne wyjatki.
    Mialam okazje porownac poziom na sredniej panstwowej polskiej uczelni i
    sredniej panstwowej niemieckiej uczelni. Te polskie stawiaja znacznie wyzsze
    wymagania intelektualne i dyscypliny swoim studentom. Na tle Europy mamy
    dostatecznie duzo uczelni/kierunkow na poziomie, zeby pod tym wzgledem nie
    miec kompleksow - poza galeziami wymagajacymi kosztownego sprzetu, na ktory
    u nas nie ma pieniedzy.
    Do tego ktos konczacy studia bezplatne jest przez wiekszosc pracodawcow
    preferowany w stosunku do tego, kto ukonczyl platne, poniewaz w przypadku
    platnych zachodzi podejrzenie "kupowania dyplomu" przez tych, ktorym nie
    stalo inteligencji i wiedzy, zeby zdac egzaminy/mature tak, zeby sie dostac
    na oblegane bezplatne. I w ten sposob rynek weryfikuje wartosc jednych i
    drugich studiow.

    > Optymista. Nie spotkałem jeszcze uczelni otwartej na studenta.

    Poziom merytoryczny nie ma nic wspolnego z byciem otwartym na studenta. Np.
    PWr jest z wyjatkiem pewnych kierunkow merytorycznie mocna, natomiast
    traktowanie studenta ma tam silne prlowskie pozostalosci. :)
    Normalny student szuka uczelni, ktora go nauczy, a nie takiej, ktora mu
    zrobi milo i dobrze bedac na niego "otwarta". Oczywiscie to dobrze, jesli
    uczelnia jest przyjazna studentowi (w granicach rozsadku, bo jesli gdzies
    nie da sie wyleciec ze studiow za zle wyniki w nauce, to studia sa fikcja),
    ale cecha pierwszorzedna jest poziom merytoryczny, a bycie milym dla
    studenta to taka wisienka na torcie. Jesli ktos sie kieruje ta wisienka, to
    z duzym prawdopodobienstwem chce sie "przeczolgac" przez studia malym
    stresem i malym wysilkiem.

    > A co oczekujesz mam pracować po studiach w sklepie dyskontowym lub jakimś
    > hipermarkecie na kasie :(. Tam byle jaki kierowniczek posiada licencjat i
    > przyjęty do pracy po znajomości fajnie sobie radzi z podwładnymi.

    Przepraszam, ale Ty mi tu o jakichs licencjatach i to pewnie z platnych
    uczelni, moze w dodatku w mniejszych osrodkach. Ja uwazam(przyznaje, ze to
    na podstawie wlasnych obserwacji), ze w grupie majacej mgr z dobrej
    panstwowej uczelni z potrzebnego na rynku kierunku z dobrymi wynikami w
    nauce, sukcesami w konkursach czy innej dzialalnosci i praktyka zawodowa
    podczas studiow bezrobocie jest znaczaco mniejsze niz srednia krajowa, co
    nie znaczy, ze go nie ma.

    > Niestety gdybym opierał się tylko na tym, co państwo we mnie inwestowało
    > chodziłby dzisiaj na bosaka. Mam starszych rodziców, którzy ciężko
    > pracowali, aby mnie wykształcić. Niestety podatki idą nie tam, gdzie są

    Ja nie potepiam tych, ktorzy po bezplatnych studiach sobie wyjezdzaja robic
    kariere tam, gdzie lepiej placa i poziom zycia jest wyzszy i mozliwe, ze
    kiedys do nich dolacze. Dbalosc o osobisty interes jest zrozumiala i
    rozsadna. Moja krytyka kieruje sie pod adresem polityki panstwa, ktora
    powoduje emigracje najlepszych bez zabezpieczania interesu kraju.

    I.