PracaGrupypl.praca.dyskusje › Parametry biologiczne człowieka - ambitne zagadnienie

  • 111. Data: 2007-07-21 20:01:33
    Temat: Re: Parametry biologiczne człowieka - ambitne zagadnienie
    Od: "Lukasz Sczygiel" <p...@p...onet.pl>

    > Lukasz Sczygiel wrote:
    >
    > Nie wiem, skad patrzysz,
    Patrze z polski ale czytam sobie czasem o np. szwecji.

    > ale w krajach Pierwszego Swiata istnieje
    > wyrazna i mocna zaleznosc miedzy poziomem przestepstw takich jak
    > kradzieze, rozboje czy wlamania a poziomem materialnym srodowiska, z
    > ktorego wywodzi sie sprawca. Jesli masz watpliwosci, to moge wygooglac
    > statystyki. Oczywiscie przestepstwa nie sa z kategorii "ukradl jedzenie,
    > bo umieral z glodu" - sa spowodowane raczej frustracja powodowana
    > rozwarstwieniem i porownaniem swojej sytuacji z lepiej sytuowanymi i
    > wzbudzona przez to chciwoscia.
    To tez jest prawda i raczej jest to oczywiste. Ale mnie raczej chodzilo o takie
    troche utopijne gdybanie niektorych ze jak technologia i gospodarka zapewni
    ludziom byt to beda szczesliwi.

    A mnie sie wydaje ze polepszenie bytu sprawi ze problemy pojawia sie nowe.
    Uzaleznienie od gier internetowych, morderstwa dla rozrywki, wyscigi po ulicach
    dla rozrywki, "szajby" odbijajace ludziom ktorzy maja relatywnie niewielkie
    problemy (nie gloduja i sa zdrowi - tak w skrocie).

    Tego spoleczenstwa ciezko pracujace nie znaja bo albo sie to nie ujawnia albo
    ujawnia w sposob bardziej uregulowany np. nuda mlodzierzy jest szybko
    neutralizowana przez rodzicow i natlok pracy.

    > Ten polski przyklad sama dopasowalam, zjawisko "mnoznika odleglosci w
    > czasie" wyjasnil mi ktos kiedys na przykladzie krajow afrykanskich,
    > gdzie dla biedoty - tych zyjacych za mniej niz dolara dziennie - mnoznik
    > ten jest bardzo niski, czyli zysk obecny=pewny ma o wiele wieksza
    > wartosc niz zysk odlegly w czasie, postrzegany jako niezwykle niepewny,
    > bo czlowiek nie ma nawet pewnosci, ze tego czasu dozyje. Maly zysk w
    > chwili terazniejszej okupiony duza strata w dalszej przyszlosci powoduje
    > w takich warunkach wybieranie - bez zastanowienia - zysku
> [...]
    Lepszy wrobel w garsci... Wcale daleko nie trzeba szukac :).

    Afryka jest specyficzna. Klimat i pewna obfitosc pozywienia (nie cala afryka
    jest pustynia i gloduje) powoduje ze tam po prostu nie ma sensu sie rozwijac.
    I dlatego na innych kontynentach cywilizacje sie rozwijaja (ostatnio dzieki
    kulturze europejskiej) a tam nie.

    > BTW,
    > ktos, kto mi to wyjasnial, nie byl nikim uczestniczacym w tych
    > projektach - byl kims z bezposrednim doswiadczeniem zycia w takich
    > warunkach, zdenerwowanym na organizacje pomocowe za te glupia "projekcje
    > mentalnosci."

    No to jak im pomagac?
    Z europeizowac? Toz wtedy obudza sie jacys aktywisci robiacy raban ze sie
    niszczy kultury, wprowadza "jedna sluszna ideologie" itp.
    Pompowac im technologie? A na co im jak oni nie czuja potrzeby polepszac sobie
    zycia?
    Rozzbrajac i stac pomiedzy plemionami? Sztucznie bronic tych "slabszych" a kiedy
    sie im polepszy oni wezma za kudly swoich wrogow?

    Wiem. Pisze jak przemadrzaly.
    Ale jestem ciekaw co sugerowal ten co poznal te sytuacje bezposrednio.

    Jestem swiadom tego ze jednak afryka sie europeizuje. Ze w miastach zycie
    przypomina nasze i dzieki temu jest mniej wojen ale i kultury zachodnie
    skuteczniej wysysaja tamtejsze zasoby naturalne...

    --
    Lukasz Sczygiel

  • 112. Data: 2007-07-22 09:00:49
    Od: Immona <c...@n...gmailu>

    Lukasz Sczygiel wrote:

> [...]
    [...]
    > A mnie sie wydaje ze polepszenie bytu sprawi ze problemy pojawia sie nowe.

    Polepszenie bytu to rzecz wzgledna. Oczywiscie sa pewne podstawowe
    potrzeby, ale po ich zaspokojeniu pojawia sie frustracja spowodowana
    porownywaniem. W badaniach czynnikow powodujacych stres wykryto, ze
    dobre lub zle samopoczucie w kwestiach materialnych i zwiazany z tym
    stres lub spokoj zalezy od relatywnego polozenia czlowieka wobec ludzi,
    z ktorymi sie spotyka. W skrocie, w kraju, gdzie wiekszosc ludzi nie ma
    wlasnego mieszkania lub mieszka w blokach wlasciciel niewielkiego domku
    bedzie czul sie swietnie, podczas gdy w kraju, gdzie norma jest duzy
    dom, wlasciciel niewielkiego domku bedzie sie czul tym faktem
    sfrustrowany. Dla ludzkiej chciwosci nie ma granic i czesc tych
    sfrustrowanych tym porownywaniem sie bedzie siegac po desperackie metody
    poprawienia swojej sytuacji, nawet jesli wedle obiektywnych kryteriow
    niczego im nie brakuje.

    (Osobiscie poziom materializmu w bogatych spoleczenstwach uwazam za
    chory i np. bardzo lubie szpanowac swoja komorka - Nokia 3510, bardzo
    stary i skromny model, tutaj dzieciaki z getta z rodzin zyjacych z
    zasilku maja znacznie lepsze. Spojrzenia ludzi, gdy wyciagam ten sprzet
    w towarzystwie sa lepsze, niz moglabym osiagnac pokazujac naj-naj-nowszy
    gadzet.)

> [...]
    > ujawnia w sposob bardziej uregulowany np. nuda mlodzierzy jest szybko
    > neutralizowana przez rodzicow i natlok pracy.

    Nie wiem, jakie jest zdanie psychologii na ten temat, ale intuicyjnie
    wydaje mi sie, ze czlowiek potrzebuje pewnej ilosci stresu, frustracji i
    trudnych wyzwan do zdrowego funkcjonowania i jesli nie dostarczy mu tego
    normalne zycie, bedzie tego poszukiwac samodzielnie. W NZ jest na
    przyklad bardzo duze uczestnictwo w niebezpiecznych sportach
    ektremalnych, a skakanie na bungee regularnie zalicza bardzo duza czesc
    spoleczenstwa - sadze, ze to odreagowywanie nadmiernie spokojnego zycia.
    I mysle, ze dlatego, ze tu jest ta kultura "ekstremalnej aktywnosci
    fizycznej" i sprzyjajace warunki przyrodnicze, nie ma tu takich
    problemow jak w USA, gdzie frustrat idzie i strzela do przypadkowych
    osob, bo nie ma innego pomyslu na odreagowanie.

> [...]
    > I dlatego na innych kontynentach cywilizacje sie rozwijaja (ostatnio dzieki

    To byla prawda w dawnych czasach, kiedy byla mala ilosc ludnosci i
    rzeczywiscie roslo dziko, zrywalo sie i jadlo sie, wzglednie biegalo po
    buszu i sie upolowalo i bylo to latwiejsze od hodowli. Ale od dawna juz
    tak nie jest, zasoby "wolno rosnace" zostaly w wiekszosci miejsc
    wyczerpane lub sa wlasnoscia prywatna albo pod ochrona, pozostaje
    uprawa/hodowla, a do tej potrzeba technologii i umiejetnosci. Zimbabwe
    bylo spichlerzem Afryki, az Mugabe pogonil tych, co mieli technologie i
    umiejetnosci i w tej chwili na jednej z najzyzniejszych gleb brakuje
    jedzenia.

    Pewnie przeczytales "Germs, Guns and Steel", bo teza o wplywie
    srodowiska na rozwoj spoleczenstw zostala rozpropagowana wlasnie tam i
    cos w tym jest. W sumie, nasza ("biala") kultura wyksztalcona w
    warunkach walki, kombinowania, robienia zapasow na zime itd. osiagnela
    moze wysoki poziom technologiczny, ale jest przy tym dosc neurotyczna.
    Tyle, ze ze wzgledu na nacisk polozony na "ucieczke do przodu", ktory
    spowodowal przewage technologiczna trudno z tym wygrac kulturom, ktore
    wypracowaly jakis system i zatrzymaly sie w miejscu.

    Troche prywatnie: pisalam juz tu na ppd, ze znalazlam bratnie dusze w
    Maorysach, ktorzy wydaja mi sie, co dziwne, mniej obcy niz Kiwi. Ich
    kultura, przed przybyciem bialych, byla mocno skupiona na opinii o danej
    jednostce lub grupie (opinia grupy przechodzila na jednostke i vice
    versa) utworzonej na podstawie przestrzegania norm i pozytywnych cech
    osobowosciowych, natomiast wartosciom materialnym byla przypisywana
    niska wartosc. Nadejscie bialych, ktorzy szybko zdominowali kraj ze
    wzgledu na technologie spowodowalo rozbicie tej kultury - traktowanie
    czlowieka przestalo tak mocno uwzgledniac jego opinie zbudowana wedle
    ich kryteriow i zniknela motywacja do przestrzegania starych norm, a
    nowe normy byly obce i tez nie bylo motywacji do ich przestrzegania.
    Teraz probuje sie, w ramach poprawnosci politycznej, dowartosciowywac
    ich oficjalnie i promowac ich kulture, ale brutalnie: to nie powroci.
    Kultury materialistyczne maja olbrzymia sile niepowracalnego rozwalania
    kultur mniej materialistycznych. Ja sobie dobrze radze w kulturze
    materialistycznej, ale poniewaz pozostaje mimo to wielka idealistka,
    bardzo mi tego szkoda.

> [...]
    >
    > Wiem. Pisze jak przemadrzaly.
    > Ale jestem ciekaw co sugerowal ten co poznal te sytuacje bezposrednio.

    Gdy sie mowi, ze jakas grupa ma jakas mentalnosc, nie oznacza to
    koniecznie, ze ta mentalnosc jest ok i ma byc zachowana. Oznacza to, ze
    rozne dzialania nalezy dopasowac do tej mentalnosci, jesli chce sie
    osiagnac efekty, poniewaz mentalnosci nie da sie zmienic w ciagu jednego
    pokolenia. Mentalnosc i tak sie z czasem nachyla do dominujacej kultury
    i to proces, ktoremu nie da sie przeszkodzic, ale proces powolny;
    dzialania nalezy dopasowac do mentalnosci - nie dla poprawnosci
    politycznej, ale dla skutecznosci.

    I.
    --
    http://nz.pasnik.pl
    mieszkam w Nowej Zelandii :) ::: GG: 7370533

  • 113. Data: 2007-07-23 11:49:34
    Od: "Lukasz Sczygiel" <p...@p...onet.pl>

> [...]

    > zasilku maja znacznie lepsze. Spojrzenia ludzi, gdy wyciagam ten sprzet
    > w towarzystwie sa lepsze, niz moglabym osiagnac pokazujac naj-naj-nowszy
    Hehe. Tez tak czasem robie. Potem okazuje sie ze w mojej lapie kiepskie
    narzedzie robi ladniejsze przedmioty niz hi-tek super duper extra gadzet:)

    Albo pytanie: "A w czym tworzysz te witryne www? - Notepad." Opad szczeki:).

> [...]
    > trudnych wyzwan do zdrowego funkcjonowania i jesli nie dostarczy mu tego
    > normalne zycie, bedzie tego poszukiwac samodzielnie.
    A o tym nie czytalem. Ale brzmi dosyc rozsadnie.

> [...]
    > ektremalnych, a skakanie na bungee regularnie zalicza bardzo duza czesc
    > spoleczenstwa - sadze, ze to odreagowywanie nadmiernie spokojnego zycia.
    I fajnie. Wyzywaja sie nie krzywdzac innych.

> [...]
    > wyczerpane lub sa wlasnoscia prywatna albo pod ochrona, pozostaje
    > uprawa/hodowla, a do tej potrzeba technologii i umiejetnosci.
    No ale tam mamy do czynienia z miastami i tutaj jest tak jak w biednych miastach
    "zeuropeicyzowanych" i wies gdzie dalej jest tak jak przed wiekami?
    Nie sledze tego typu spraw za bardzo wiec moge sie mylic.

    > Zimbabwe
    > bylo spichlerzem Afryki, az Mugabe pogonil tych, co mieli technologie i
    > umiejetnosci i w tej chwili na jednej z najzyzniejszych gleb brakuje
    > jedzenia.
    Ah. to w kilku innych miejscach/ustrojach sie juz zdazylo wiec nie ma co sie dziwic.
    Natomiast nie jest dla mnie dziwne to ze afryka mimo ze tak roznorodna tak
    geograficznie, kulturowo jak i politycznie cierpi na te same bolaczki w kazdym
    miejscu. Moja teza jest wlasnie taka ze brak narodow (bo tam wspolnoty sa
    drobniejsze, plemienne) i klimat sprzyjaja temu ze afryka sie nie rozwija i
    ciagle cierpi.

    > Pewnie przeczytales "Germs, Guns and Steel", bo teza o wplywie
    > srodowiska na rozwoj spoleczenstw zostala rozpropagowana wlasnie tam i
    > cos w tym jest.
    Nie czytalem. Ale sobie rzuce na oczy kiedys...

    --
    Lukasz Sczygiel