PracaGrupypl.praca.dyskusjeParametry biologiczne człowieka - ambitne zagadnienie › Re: Parametry biologiczne człowieka - ambitne zagadnienie
    From: "Lukasz Sczygiel" <p...@p...onet.pl>
    Newsgroups: pl.praca.dyskusje
    Subject: Re: Parametry biologiczne człowieka - ambitne zagadnienie
    Date: 13 Jun 2007 16:33:23 +0200

    > Nie uwzględniając indywidualnych predyspozycji do wypalenia i sposobów
    > przeciwdziałaniu wypaleniu. IMO jest to rzecz wybitnie indywidualna i
    > zmienna w życiu.

    Tak, zgadza sie. Dlatego mimo ze nie napisalem (bo nie wolno pisac wszystkiego w
    jednym poscie bo potem nie ma co dyskutowac :) ) to przy uzyciu takiego
    fikusnego systemu kazdy pracownik powinien byc "kalibrowany" na starcie i
    podczas wdrazania sie w prace (ten automatyzm o ktorym wspominasz).

> [...]
    > automatyzm. Człowiek wykonując ileś razy tą samą czynność, w końcu ją
    > automatyzuje. Parametry organizmu (aktywność fal i ośrodków mózgowych,
    > poziom kortyzolu, adrenaliny, dopaminy, whatever) są znacząco różne u
    > kogoś, kto się danej czynności uczy i u kogoś, kto już czynność
    > zautomatyzował. To jak stres początkującego kierowcy i stres kierowcy ze
    > stażem. Albo uwaga poświęcona zmianie biegów w nowym samochodzie po 1 km
    > i po 1000 km.
    > Przy tym zdolność automatyzowania czynności też jest mocno indywidualna

    Nawet powiem wiecej. Jesli ktos jest inteligentniejszy tym trudniej mu sie
    automatyzowac bo za duzo mysli. Ja tak mam i mimo ze sie staram to praca
    powtarzalna mi kiepsko idzie bo za bardzo mi mysli uciekaja. Po prostu nie
    potrafie sie skupic na powtarzalnej pracy.

    > Czy dobrze rozumiem, że jeśli wyniki pracownika spadają, to oznacza to
    > spadek jego uczciwości?

    Krotko: nie.
    Dluzej: czasem.
    Czlowiek nie jest automatem (no, dobra, niektorzy moga sie tak zachowywac i
    nadal byc normalni) i nawet bez jego zlej woli moze opuscic swoje tempo. Dlatego
    nie uwazam za cos zlego ze pracownik ma do wgladu swoje statystyki. Ba! Nie
    uwazam za zle ze te ststystyki sa jawne w zakladzie. Mozna sie klocic czy beda
    scalac i motywowac zaloge czy ja sklocac ale to ze kazdy powinien moc zobaczyc
    swoje statsy, mysle ze nie budzi watpliwosci.

    > Bo efektywność i ogólnie sprawność
    > psychofizyczna zależy od wielu czynników - np. od ważnych, stresujących
    > zmian w życiu (ślub, śmierć osoby bliskiej, przeprowadzka itp.), od
    > gospodarki hormonalnej organizmu (np. postępująca choroba tarczycy i
    > związana ze spadkiem TSH wydolność organizmu).

    Zgadzam sie.

    > O czynniku zwanym motywacją wspomnę tylko tyle, że niewłaściwy kierownik
    > może uczynić nieefektywnym najlepszy zespół i nie jest to wina zespołu.

    Potwierdzam.

    > Zależy :) W stopniu niewielkim lecz zależy. Chyba, że ergonomia zostanie
    > sproceduralizowana, np. procedura - długopis u osób praworęcznych ma
    > leżeć po prawej stronie biurka a kanapka po lewej :)

    Akurat przy tasmie nie zalezy. Tasma to stanowiska stale gdzie pracownik moze
    sobie jedynie stolek doregulowac ale swojego nie przyniesie, itp. Gdzie indziej
    moze zalezec a nawet byc zalezna w 90% od niego nawet w pracach fizycznych
    "prymitywnych". Np. ogrodnictwo.

    --
    Lukasz Sczygiel