PracaGrupypl.praca.dyskusjeDlaczego jest bieda i bezrobocie. › Re: Odp: Odp: Odp: Dlaczego jest bieda i bezrobocie.
  • Data: 2003-03-25 13:40:48
    Temat: Re: Odp: Odp: Odp: Dlaczego jest bieda i bezrobocie.
    Od: Kaizen <x...@c...sz> szukaj wiadomości tego autora

    Pięknego dnia Tue, 25 Mar 2003 09:50:33 +0100, "Rafal" <?@?.?>
    zakodował:

    >Przeciez podstawą ekenomii jest to, że człowiek kieruje się
    >maksymalizowaniem zysku.

    Tak byłoby w wolnym rynku nastawionym wyłącznie na konsumpcję.

    >Czym się kierujesz będąc w sklepie i wybierając towary? Masz ograniczoną
    >ilość pieniędzy. Oczywiście wybierzesz te towary, który przyniosą Ci
    >maksymalną użyteczność. Np. nie kupisz gruszek, jeżeli wolisz jabłka, oraz
    >nie kupisz papierosów jeżeli ich nie palisz.

    Jeżeli produkuję szarlotkę, to kupię jabkłka niezależnie od tego czy
    je lubię, czy nienawidzę ;)
    A producenta nie obchodzi, czy je kupuję bo lubię, czy nienawidzę -
    ważne, że kupuję.

    >Jezeli teraz będzie rozrgulowywał ten mechanizm poprzez wpływanie na decyzje
    >ludzi tak, że dokonywane przez nich wybory nie będą tak efektywne (np.
    >poprzez decyzje urzędnicze, które pośrednio zmuszają mnie do zrezygnowania z
    >jakichś zakupów, albo sztucznie zachęcają do kupienia czegoś) - to w
    >gospodarce będzie się dziać źle.

    Pokaż mi gospodarkę, gdzie takie rzeczy nie mają miejca? Dopłaty dla
    rolników, różne stawki podatku na różne dobra, różne cła itd.

    >Nie mówiłem o satysfakcji z posiadania, ale o użyteczności z danego dobra.

    "Wyobraź sobie teraz, że cały naród zdurniał i zaczyna kupowac gruszki
    zamiast jabłek mimo, że wolą jeść te drugie. "
    Czyli mówiłeś o kupowaniu wynikiem czego jest posiadanie, a nie
    wykorzystanie (w ten lub inny sposób).

    >Jednak sam chyba przyznasz że w kraju B żyje się lepiej.

    A co to ma do rozwoju gospodarki?
    Co gospodarkę obchodzi poziom życia? Popatrz na najszybciej
    rozwijające się kraje świata. Ludzie żyją dosyć skromnie (bo niewiele
    zarabiają, dzięki temu produkcja jest tańsza a produkty eksportują, a
    nie przejadają sami). Najlepiej dla gospodarki byłoby, gdyby
    konsumpcja w danym kraju była minimalna (wtedy prawem popytu i podaży
    użyteczność każdej jednostki byłaby bardzo wysoka) a gros porukcji
    szło na eksport i inwestycje.
    Choćby w kraju żyli sami nieszczęśliwi, nieopłacani, niedożywieni
    niewolnicy, ale pracowali wydajnie to pomimo niskiego poziomu życia i
    braku zadowolenia gospodarka rozwijałaby się bardzo dynamicznie
    (oczywiście przy założeniu, że produkcja znajduje zbyt).

    --
    Pozdrawiam,
    GG 2122; ICQ#: 64457775