PracaGrupypl.praca.dyskusjeNiewykorzystany urlop › Re: Niewykorzystany urlop
    From: "AsiaS" <a...@d...pro.onet.pl>
    Newsgroups: pl.praca.dyskusje
    Subject: Re: Niewykorzystany urlop
    Date: Wed, 14 Feb 2007 22:57:14 +0100

    Użytkownik "Jagna W."
    > Wiadomo, iż zgodnie z KP pracownik musi wykorzystać urlop z danego roku
    > do
    > końca tegoż roku, a w przypadku niewykorzystania, do końca pierwszego
    > kwartału
    > kolejnego roku. Niestety KP nie precyzuje, co dzieje się wówczas, gdy
    > urlop
    > ten z jakichś powodów nie zostanie wykorzystany do końca pierwszego
    > kwartału

    Skądże. Artykuł 166 wyczerpuje temat. Szczególnie w kontekście nowelicacji
    KP z 2003 roku, która wyeliminowała inne niż ustanie stosunku pracy
    przypadki w których pracownik miałby prawo do ekwiwalentu.

    > (powody mogą być różne - zależne lub niezależne od pracownika). Nie
    > precyzuje
    > też, czy pracodawca/pracownik podlegają karze z tego tytułu. Generalnie
    > przepis jest niejasny - przynajmniej w moim mniemaniu.

    Fakt. Jest niejasny nawet dla głównych instytucji zajmujących się sprawą.
    Sąd najwyższy stwierdza, że nawet przymusowe udzielenie zaległych urlopów
    do 31 marca jest obowiązkiem pracodawcy i podlega karze grzywny, natomiast
    przedstawiciele innych instytucji (np. PIP interpretują przepis jako
    obowiązek _udzielenia_ zaległego urlopu (w przypadku kiedy pracownik się o
    niego ubiega, tzn nie może odmówić urlopu pracownikowi w takim przypadku)
    a nie jako obowiązek udzielenia i przymusowego wysłania. Wg mnie ta druga
    interpretacja bardziej trzyma się logiki języka, ale być może SN bierze
    pod uwagę ducha prawa ;)

    > Do tej pory żyłam w przeświadczeniu (tak zresztą poinstruowała mnie
    > kiedyś
    > nasza kadrowa), iż taki niewykorzystany urlop można wykorzystać w
    > późniejszym
    > czasie, a przedawnia się on dopiero po trzech latach. Dziś dowiedziałam
    > się,
    > że absolutnie tak nie jest,

    Masz całkowitą rację. O terminie przedawnienia m.in. zaległych urlopów w
    ramach umów o pracę mówi artykuł 291.

    Podaję też cytat z Gazety Prawnej na ten temat (nawiasem mówiąc gorąco
    polecam prenumeratę). Jeśli Pani która plecie bez ładu i składu nie
    wystarczą orzeczenia SN i Kodeks Pracy to chyba już nic do niej nie
    przemówi ale zawsze możesz zażądać podstawy prawnej jej twierdzeń, może
    się czegoś nauczymy ;-)

    "

    Pracownik, który nie wykorzystał urlopu w roku kalendarzowym, w którym
    nabył do niego prawo, ani też do końca pierwszego kwartału następnego roku
    kalendarzowego, nie traci do niego prawa. Może domagać się udzielenia
    urlopu przez 3 lata od końca roku kalendarzowego, w którym nabył prawo do
    urlopu. Z upływem tego terminu nie może już żądać udzielenia urlopu, choć
    może zgodzić się na wykorzystanie zaległego urlopu, jeśli pracodawca mu to
    zaoferuje.

    Bieg trzyletniego terminu przedawnienia roszczenia pracownika o urlop
    wypoczynkowy rozpoczyna się ostatniego dnia roku kalendarzowego, w którym
    pracownik uzyskał prawo do urlopu (art. 291 par. 1 k.p. w związku z art.
    161 k.p.), chyba że szczególne przepisy kodeksu pracy lub innych aktów
    normatywnych przewidują obowiązek udzielenia przez pracodawcę urlopu w
    innych terminach (uchwała SN(7) z 20 lutego 1980 r., V PZP 6/79, OSNC z
    1980 r. nr 7-8, poz. 131). Inne zdanie wyraził SN w wyroku z 29 marca
    2001r. (I PKN 336/00, OSNAPiUS z 2003 r. nr 1 poz. 14), zgodnie z którym
    roszczenie o urlop wypoczynkowy za dany rok kalendarzowy jest wymagalne z
    dniem 1 kwietnia następnego roku kalendarzowego, co oznacza, że w tym dniu
    rozpoczyna się bieg trzyletniego okresu przedawnienia.

    Wyjątki przewidziane przez szczególne przepisy kodeksu pracy dotyczą
    przedawnienia roszczenia w razie:

    . przesunięcia urlopu na inny termin,
    . urlopów pracownicy/pracownika, którym pracodawca ma obowiązek udzielić
    urlopu bezpośrednio po urlopie macierzyńskim,
    . urlopu pracownika młodocianego, uczęszczającego do szkoły.

    Bieg przedawnienia rozpoczyna się z nadejściem terminu, na który nastąpiło
    przesunięcie terminu urlopu na skutek okoliczności wymienionych w art.
    164, 165, 166 lub 167 k.p. Jednakże, w szczególnych sytuacjach
    przesunięcia urlopu, termin przedawnienia liczy się jeszcze inaczej. Do
    takich sytuacji należą:

    . niewyznaczenie w ogóle przez pracodawcę terminu wykorzystania
    przesuniętego urlopu,
    . wyznaczenie terminu przesuniętego urlopu poza pierwszy kwartał
    następnego roku (czyli później niż od 31 marca).

    Bieg trzyletniego terminu przedawnienia roszczenia o urlop rozpoczyna się
    wówczas z ostatnim dniem pierwszego kwartału następnego roku
    kalendarzowego (czyli 31 marca). Nie dotyczy to takich sytuacji, gdy
    choroba pracownika lub odosobnienie w związku z chorobą zakaźną czy urlop
    macierzyński trwają poza okres pierwszego kwartału następnego roku
    kalendarzowego (uniemożliwiają udzielenie urlopu do końca pierwszego
    kwartału). W tych przypadkach bieg przedawnienia rozpoczyna się z
    nadejściem terminu, na który nastąpiło przesunięcie urlopu."
    AsiaS
    *Prawdziwa mądrość nie opuszcza głowy*