PracaGrupypl.praca.dyskusjeWypowiedzenie a chorobowe › Re: Macierzyństwo pod ochroną!
    From: "Tomasz " <d...@W...gazeta.pl>
    Newsgroups: pl.praca.dyskusje
    Subject: Re: Macierzyństwo pod ochroną!
    Date: Fri, 30 Jan 2004 15:40:08 +0000 (UTC)

    Jerzy Dusk <vesper@USUŃMAJUSKUŁYbci.pl> napisał(a):

    > Kamil K. [k...@o...pl] pisze:
    >
    > [...]
    > [...]
    > !!!!!!
    >
    > Po pierwsze nie mieli prawa sprawdzać, czy jesteś w ciąży! Co to znaczy
    > utajenie ciąży!? Za takie podejście należy się pracodawcy solidna kara.
    > Przecież to wbrew prawu nie przyjmowac kobiety do pracy z powodu ciąży - a
    > ewidentnie o to chodziło, bo kazano zrobić badania pod tym względem.
    >
    > Cześć.
    Zgadzam się z przedmówcą. Pracodawca nie może uzależniać przyjęcia do
    pracy od wyników testu ciążowego (choć jego chęci w tym kierunku można
    zrozumieć).
    Pracownika zatrudnionego na czas nieokreślony można zwolnić tylko pod
    warunkiem podania konkretnego, poważnego uzasadnienia (sąd oceni, czy
    słusznego). Na pewno takim uzasadnieniem nie będzie ciąża.
    Jeśli termin zwolnienia przypadnie po upływie trzeciego miesiąca ciąży,
    pracodawca nie ma prawa Cię zwolnić do końca urlopu macierzyńskiego lub
    wychowawczego - jeśli o taki wystąpisz (a wtedy masz szansę na zasiłek).
    Zwolnienie dyscyplinarne w Twoim wypadku na pewno przed sądem się nie
    obroni.Ale trzeba też pamiętać, że będzie ono ważne do czasu prawomocnego
    wyroku. Wystąpić możesz o przywrócenie do pracy i/lub odszkodowanie w
    wysokości okresu wypowiedzenia.
    Sądy pracy zapewniają szereg przywilejów pracownikom dochodzącym swoich
    praw (np bezpłatne powództwo), nie musisz się więc bać. Ale jeśli jesteś
    zastrachana i nie chcesz korzystać ze swoich praw, to wracaj do pracy na
    czarno. Tam na pewno będą o Ciebie dbać.

    Powodzenia.
    Tomek.