PracaGrupypl.praca.dyskusje › Jaki ZUS

  • 1. Data: 2008-08-07 21:47:14
    Temat: Jaki ZUS
    Od: "pawel" <p...@g...pl>

    24 lipca rozpocząłem działalność gospodarczą i chciałbym zapłacić składki
    ZUS lecz nie wiem jak mam je obliczyć? Czy mam opłacić za cały miesiąc
    lipiec, czy obliczyć sukcesywnie za 8 dni (24-31 lipca)?
    Jako że jest to moja pierwsza DG to przysługuje mi ulgowa składka na ZUS.

  • 2. Data: 2008-08-07 22:00:40
    Temat: Re: Jaki ZUS
    Od: Wojciech Bancer <p...@p...pl>

    On 2008-08-07, pawel <p...@g...pl> wrote:

    [...]

> [...]
    > lipiec, czy obliczyć sukcesywnie za 8 dni (24-31 lipca)?
    > Jako że jest to moja pierwsza DG to przysługuje mi ulgowa składka na ZUS.

    Kontrolnie: mam nadzieję, że się zarejestrowałeś już i podałeś właściwy
    kod przy rejestracji. Co do składek, to składkę zdrowotną opłaca się całą,
    a składki społeczne proporcjonalnie, chyba że coś się zmieniło w tym
    zakresie.

    --
    Wojciech Bańcer
    p...@p...pl

  • 3. Data: 2008-08-08 05:07:20
    Od: Kaizen <x...@c...sz>

    Pieknego dnia Thu, 7 Aug 2008 23:47:14 +0200, "pawel" <p...@g...pl>
    zakodowal:

> [...]
    >lipiec, czy obliczyć sukcesywnie za 8 dni (24-31 lipca)?
    >Jako że jest to moja pierwsza DG to przysługuje mi ulgowa składka na ZUS.

    Zdrowotna w całości.
    Społeczne proporcjonalnie (8/31)
    Funduszu pracy nie płacisz.

    Zatrudnij księgową - to się bardziej opłaci. W czasie, który
    poświęcisz na szukanie odpowiedzi na trudne pytania zarobisz więcej. I
    nie wdepniesz na minę jak nie zapytasz, bo nie będziesz wiedział, że
    trzeba zapytać o coś albo coś zrobić.
    --
    Pozdrawiam,
    GG 2122; ICQ#: 64457775 e-mail Rot13 coded

  • 4. Data: 2008-08-08 07:56:51
    Od: Wojciech Bancer <p...@p...pl>

    On 2008-08-08, Kaizen <x...@c...sz> wrote:

    [...]

> [...]
    > poświęcisz na szukanie odpowiedzi na trudne pytania zarobisz więcej. I
    > nie wdepniesz na minę jak nie zapytasz, bo nie będziesz wiedział, że

    IMVVVHO, to każdy DGowiec powinien sobie przez jakiś czas poprowadzić
    księgi sam. Choćby po to, żeby nabrać umiejętności poruszania się po
    przepisach podatkowych. A za błędne decyzje odpowiedzialność ponosi
    prowadzący DG, a nie księgowa. Ona jedynie może nam ze swojego
    ubezpieczenia wynagrodzić straty.

    --
    Wojciech Bańcer
    p...@p...pl

  • 5. Data: 2008-08-12 20:55:54
    Od: " " <f...@g...pl>

    > IMVVVHO, to każdy DGowiec powinien sobie przez jakiś czas poprowadzić
    > księgi sam. Choćby po to, żeby nabrać umiejętności poruszania się po

    Genialna odpowiedz , zrob -10 000 a potem zaplac ksiegowej 100 mc za papiery
    i male porady .
    Generalnie zajmij sie tym co potrafisz ,a reszte odpusc sobie i idz na lody z
    rodzina

    pozdrawiam

  • 6. Data: 2008-08-13 06:23:05
    Od: Wojciech Bancer <p...@p...pl>

    On 2008-08-12, <f...@g...pl> wrote:

> [...]
    > i male porady .
    > Generalnie zajmij sie tym co potrafisz ,a reszte odpusc sobie i idz na lody z

    Według różnych przepisów to na _podatnika_ nakłada się różne obowiązki i
    to _podatnik_ ponosi konsekwencje błędnych decyzji księgowych. Trzeba
    też wiedzieć o co pytać ową księgową i jak zadawać owe pytania.

    Podatki dotyczą wszystkich. Nie trzeba być *ekspertem*, ale IMHO
    podstawowe zagadnienia każdy powinien mieć opanowane. A zwłaszcza
    DGowiec.

    --
    Wojciech Bańcer
    p...@p...pl

  • 7. Data: 2008-08-15 12:11:08
    Od: Kaizen <x...@c...sz>

    Pieknego dnia 13 Aug 2008 08:23:05 +0200, Wojciech Bancer

    >Według różnych przepisów to na _podatnika_ nakłada się różne obowiązki i
    >to _podatnik_ ponosi konsekwencje błędnych decyzji księgowych.

    Możesz podać te przepisy?

    Ordynacja podatkowa (Dz. U. z dnia 13 listopada 1997 r.)

    Art. 31. Osoby prawne oraz jednostki organizacyjne nie mające
    osobowości prawnej, będące płatnikami lub inkasentami, są obowiązane
    wyznaczyć osoby, do których obowiązków należy obliczanie i pobieranie
    podatków oraz terminowe wpłacanie organowi podatkowemu pobranych kwot,
    a także zgłosić właściwemu miejscowo organowi podatkowemu imiona,
    nazwiska i adresy tych osób. Zgłoszenia należy dokonać w terminie
    wyznaczonym do dokonania pierwszej wpłaty, a w razie zmiany osoby
    wyznaczonej - w terminie 14 dni od dnia, w którym wyznaczono inną
    osobę.

    Dlatego też BR mają obowiązkowe OC.

    Nawet, jak US nałoży karę na podatnika, to ten bez problemu wygrywa
    sprawę z BR jeżeli to ono zawiniło (a nie to on np. sfałszowa fakturki
    czy fakturę sprzedaży wrzucił do niszczarki, zamiast przynieść
    księgowej)

    >Podatki dotyczą wszystkich. Nie trzeba być *ekspertem*, ale IMHO
    >podstawowe zagadnienia każdy powinien mieć opanowane. A zwłaszcza
    >DGowiec.

    Jasne. Tylko jak ma się nauczyć? Czytają portale (płatne) tematyczne,
    GP, Rzepę, wydawnictwa Inforu, SKP, ustawy itd?
    Od tego jest właśnie księgowa, żeby ogólną "pigułę" wiedzy sprzedać na
    dzień dobry, a potem pilnować poprawności i tłumaczyć "wyjątki".

    Swoją drogą, gdybyśmy mieli podatek liniowy i żadnych wyjątków to BR
    nie miałyby racji bytu.

    A tak, na auto VAT można odliczyć w całości, jak jest wymienione tu i
    ówdzie (nie tylko ciężarówki), jak nie wymienione, to 60% ale nie
    więcej niż, ale jak używane ponad X to sprzedaje się z zw.
    Trzeba mieć naprawdę coś z psychiką, żeby tak to zakręcić. A to
    przykład jeden z wielu.

  • 8. Data: 2008-08-15 14:00:56
    Od: "cef" <c...@i...pl>

    Kaizen wrote:

    > Dlatego też BR mają obowiązkowe OC.

    Dlatego?

    > Nawet, jak US nałoży karę na podatnika, to ten bez problemu wygrywa
    > sprawę z BR jeżeli to ono zawiniło

    Bez problemu?
    Ale to nie będzie się działo z automatu.
    US złupi podatnika, a ten będzie musiał dochodzić swoich roszczeń
    na drodze cywilnej (umowa z biurem) i to podatnik
    będzie musiał udowodnić swoje racje przed sądem.
    Sądzę, że biuro rachunkowe okaże się
    znacznie lepiej przygotowane do takiego starcia i udowodnić,
    że wina jest po stronie biura będzie niezwykle trudno.

  • 9. Data: 2008-08-15 14:31:56
    Od: Kaizen <x...@c...sz>

    Pieknego dnia Fri, 15 Aug 2008 16:00:56 +0200, "cef"
    <c...@i...pl> zakodowal:

    >Dlatego?

    A od czego jeszcze może chronić obowiązkowe OC?

    >Sądzę, że biuro rachunkowe okaże się
    > znacznie lepiej przygotowane do takiego starcia i udowodnić,
    >że wina jest po stronie biura będzie niezwykle trudno.

    Sądzę, że biuro rachunkowe będzie znacznie lepiej przygotowane do
    prowadzenia księgowości niż, dajmy na to, progamista, choćby
    codziennie poświęcał 6 godzin na progamowanie i 2 na monitorowanie
    zmian w przepisach podatkowych, orzeczeniach SN itd (pomijając już
    znajomość konkretnych interpretacji konkretnych US z jego terenu).
    Więc szansa "złupienia przez US" podatnika, który sam prowadzi sobie
    księgowość jest wielokrotnie większa, niż gdy prowadzi ją BR.

    Ale co kto lubi - ja, jak mam sobie spodnie podłożyć, to idę do krawca
    - bo jemu zajmie to 5 minut, mi ze 2 godziny.

    Jak mam umyć auto - to wolę zapłacić 20PLN z raz na miesiąc, bo nie
    kalkuluje mi się kupować carchera, ciągnąć wody, kupować gąbek,
    ściągaczek i jeszcze biegać dookoła auta.

    Jak mam napisać makro w Excellu to też już mi się nie chce - kiedyś
    zajomowało mi to kilka dni, co sprawny "programista" załatwiał w
    godzinę.

    No, w samochodzie jeszcze lubię sobie pogrzebać i świece czy olej to
    sam wymieniam - ale to też nie zawsze (takie hobby jak mam wolny
    czas).

    Zwyczajnie - przez czas poświęcony na robienie czegoś, w czym nie
    jestem dobry i nie lubię, mogę zarobić więcej albo zająć się czymś, co
    lubię.

  • 10. Data: 2008-08-15 14:36:26
    Od: Wojciech Bancer <p...@p...pl>

    On 2008-08-15, Kaizen <x...@c...sz> wrote:

> [...]
    > wyznaczonym do dokonania pierwszej wpłaty, a w razie zmiany osoby
    > wyznaczonej - w terminie 14 dni od dnia, w którym wyznaczono inną

    A osoba fizyczna prowadząca działalność gospodarczą jest "osobą prawną
    lub jednostką organizacyjną nie mającą osobowiści prawnej"?

    Dodatkowo, mogę polecić dyskusję:
    http://groups.google.com/group/pl.soc.prawo.podatki/
    browse_thread/thread/7a40e0479a3a3b9f/fca993ffce5121
    be?lnk=st&q=biuro+group%3Apl.soc.prawo.podatki+autho
    r%3AGotfryd+author%3ASmolik#fca993ffce5121be
    Tam znajdziesz odpowiednie odwołania do ustaw.

    --
    Wojciech Bańcer
    p...@p...pl