PracaGrupypl.praca.dyskusjeHURA! Początki końca socjalizmu w prawie pracy › Re: HURA! Początki końca socjalizmu w prawie pracy
    From: "Jackare" <j...@i...pl>
    Newsgroups: pl.praca.dyskusje
    Subject: Re: HURA! Początki końca socjalizmu w prawie pracy
    Date: Wed, 24 Mar 2010 11:35:30 +0100

    news:hntgsn$jv2$1@news.dialog.net.pl...
    >W wiadomości news:slrnhq3ovm.bb.proteus@pl-test.org Wojciech Bancer

    > Prawo nie przewiduje możliwości zawarcia z samym sobą umowy, której
    > skutkiem jest świadczczenie pracy i bycia _jednocześnie_ swoim pracodawcą
    > i pracownikiem w ramach tego samego podmiotu gospodarczego.

    nie, no halo.....
    Przecież można być wspólnikiem lub akcjonariuszem spółki i być jednocześnie
    jej pracownikiem. Jest się wtedy klasycznym pracodawcą dla samego siebie,
    nawet jeżeli formalnie np prezesa zarządu zatrudnionego na UoP w spółce w
    której jest większościowym akcjonariuszem powołoje o odwołuje mniej lub
    bardziej fikcyjna rada nadzorcza. Istotne jest to że ten prezes jest
    faktycznym właścicielem przedsiebiorswa czyli dysponentem jego środków i to
    on decyduje zarówno o losie spółki, rady nadzorczej i pracowników. Tak
    naprawde więc spółka którą on jako zarząd reprezentuje i której jako
    większościowy akcjonariusz lub udziałowiec jest właścicielem - zatrudnia do
    jako pracownika. Stan prawny jest taki że osoba prawna zatrudnia osobę
    fizyczną, ale stan faktyczny jest taki jak napisałem. To oczywiście przykład
    z "góry" spółki, ale w spółkach pracowniczych pracownicy są właścicielami
    przedsiębiorstwa które ich zatrudnia. Jeżeli potrafiliby się dogadać to na
    walnym zgromadzeniu mogą mieć istotny wpływ na losy swego pracodawcy. Są
    spółki gdzie akcjonariat jest mocno rozproszony i poprzez różne porozumienia
    można zbudować lub stworzyć pakiet kontrolny o realnym oddziaływaniu.

    --
    Jackare