PracaGrupypl.praca.dyskusjeFinansowe przyczyny bezrobocia › Re: Finansowe przyczyny bezrobocia
    From: <k...@p...onet.pl>
    Newsgroups: pl.praca.dyskusje
    Subject: Re: Finansowe przyczyny bezrobocia
    Date: Tue, 11 Nov 2003 23:26:05 +0100

    Użytkownik Catbert <v...@w...pl> w wiadomości do grup dyskusyjnych
    napisał:bonnmr$en5$...@k...task.gda.pl...

    > Bonem towarowym były np. bony towarowe banku Pekao SA, bonem towarowym
    > były np. talony na pralkę, lodówkę, samochód. Bonami towarowymi były
    > wszelkiego rodzaju "asygnaty", przydziały, rozdzielniki etc.

    Potrzeba zdefiniowac co kazdy z nas rozumie pod pojeciem "bon towarowy"
    Ja go definiuje jako dokument elektroniczny lub pisany poswiadczajacy, ze
    mozesz nabyc jakis towar lub usluge, i ten towar jest dostepny (bo juz
    zostal wyprodukowany). Odbierajac dany towar lub usluge przekazujesz
    bon towarowy i nic wiecej.

    Bon towarowy Pekao byl zamiennikiem USD, majac talony oczekiwalo sie
    w kolejce. Jesli za pozostale moglem natychmiat nabyc towar lub usluge i
    nie placic dodatkowa zlotowka, to moge to nazwac bonem towarowym.

    Co bylo bonem towarowym (wg mojej definicji)?
    --------
    > "Zamówienia" składało sie np. w ten sposób, że jak potrzebowałeś dwa
    > worki cementu, to pisałes do gminy, że chcesz wyremontować komórke na
    > węgiel. Pisałes do rady zakładowej, że potrzebujesz lodówke albo wczasy.

    To do czego sie odnosiles

    To co napisales to pojedyncze przypadki zamowien, dodatkowo za to placiles.

    -------
    > Hierarchie potrzeb jakoś "poznawano" skoro "wadza" ustaliła komu i ile
    > jakiego mięsa, wódki, papierosów i wyrobów czekoladopodobnych jest
    > potrzeba co miesiąc. Tzw. kartki na mięso pełniły również rolę bonów -
    > bilety NBP stanowiły jedynie dodatek uwiarygadniający ich prawdziwość.

    Aby ustalic hierarchie potrzeb, nalezy zebrac od calego spoleczenstwa,
    czyli od kazdego jego wlasna hierarchie, i po zsumowaniu mamy
    hierarchie calego spoleczenstwa.
    Na jej podstawie dochodzi do produkcji i podzialu tego co sie
    wyprodukowalo, ludzie nie uzyskuja srodka platniczego (biletow NBP),
    ktorym placa, ale bon towarowy, ktory poswiadcza, ze masz uprawnienia
    do odebrania towaru, ktory zostal wyprodukowany.
    Uprawnienie do odebrania towaru wynika z tego, ze dana osoba pracuje
    i zyczy sobie wlasnie ten rodzaj produktow za prace.

    > Nadal sie go nie produkuje i nie będzie produkować, bo takie urządzenia
    > produkuje kilka - kilkanaście firm na świecie. Inni nie cierpia z tego
    > faktu, że sami tego nie robią. Gospodarka, w której rzont decyduje, że
    > sami musimy robic wszystko, to ekonomiczny bubel.
    > (...)

    Jasne, ze produkcja wszystkiego przez jedno panstwo jest duzym
    utrudnieniem (ekonomicznym bublem. Dlatego tez wysoce
    zorganizowana gospodarka barterowa (WZBG) powinna obejmowac
    caly glob.

    > Lenin: " Każdemu według zasług, ...każdemu według potrzeb".

    Nie tak.
    Kazdemu wedlug przypadajacego na niego mozliwosci produkcyjnych,
    a one przypadaja w ramach konkurencji placowej w scisle
    okreslonym przedziale od minimum do maksimum np. jak 1 do 3.

    Potrzeby sa nieograniczone, wrecz sa wieksze od mozliwosci
    produkcyjnych, wiec teza, ktora przypisales Leninowi nie jest
    na razie realizowalna.

    > Kredyt jest pojęciem ze sfery gospodarki opartej na pieniądzu, który
    > chcesz wyeliminować - chyba, że masz na myśli "kredyt zaufania" ;-)
    > (...)

    Tak, proponuje system, ktory nie opiera sie na wielotransakcyjnym
    pieniadzu i pieneiznym kredycie. Produkcja jest uruchamiana przez
    zuzywanie surowcow i wkladu ludzkiej pracy (dla scislosci rowniez
    pracy maszyn)

    > Pewnie, zaplanowałem urlop na ten czas.

    Gdy jest chaos nie ma urlopow.
    Ekstremalnie moze wystapic ludozerstwo.