PracaGrupypl.praca.dyskusje › Etat i wlasna dzialalnosc a ZUS

  • 1. Data: 2004-05-18 14:19:20
    Temat: Etat i wlasna dzialalnosc a ZUS
    Od: " Tomasz" <g...@g...SKASUJ-TO.pl>

    Witam serdecznie,
    Mam pytanie nastepujacej tresci:
    Zaproponowano mi prace na 0,5 etatu na umowe o prace - beda wiec
    (teoretycznie ;) placili za mnie ZUS. Ze wzgledu ze od jakiegos czasu
    chcialem zalozyc wlasna dzialalnosc gosp., a zniechecal mnie do tego ZUS mam
    pytanie - czy jezeli w jednym miejscu placa za mnie ZUS musze placic ZUS z
    okazji prowadzenia DG, czy tylko skladke zdrowotna, czy moze musze placic
    skladke ZUS za pozosale 0,5 etatu, czy moze jeszcze jakos to jest inaczej
    zrobione, zeby sie nie oplacalo...

    Bede wdzieczny za odpowiedz.

    Pozdrawiam,
    Tomasz

  • 2. Data: 2004-05-18 16:13:12
    Temat: Re: Etat i wlasna dzialalnosc a ZUS
    Od: "Pe.Ka" <c...@t...cy>

    Dnia 2004-05-18 16:19, osoba przedstawiająca się jako " Tomasz" napisała
    co następuje:

> [...]
    > skladke ZUS za pozosale 0,5 etatu, czy moze jeszcze jakos to jest inaczej

    Jeżeli z tego pół etatu będziesz zarabiał co najmniej 824 zł brutto to z
    DG płacisz tylko zdrowotne. Jeśli z poł etatu masz mniej to z DG płacisz
    pełne składki.

    _ _ _
    _|_|_ //\ Paweł Kruk : peka1972(at)gazeta(punkt)pl //\
    (o o) // / ICQ:288966854 // Mozilla 1.6PL // GG:2091615 // /
    ooO--(_)--Ooo--// /---------------//---------------//-------------// /-

  • 3. Data: 2004-05-19 13:45:49
    Od: "Krzychoo" <h...@f...onet.pl>

    > Jeżeli z tego pół etatu będziesz zarabiał co najmniej 824 zł brutto to z
    > DG płacisz tylko zdrowotne. Jeśli z poł etatu masz mniej to z DG płacisz
    > pełne składki.

    a czy sa jakies ograniczenia jezeli chodzi o wykonywanie zlecen dla wlasnego
    pracodawcy (te pol etatu) w ramach DG?

    pozdrawiam

  • 4. Data: 2004-05-19 20:46:53
    Od: a <u...@d...invalid>

    Użytkownik Krzychoo napisał:

> [...]
    >
    > inaczej

    > a czy sa jakies ograniczenia jezeli chodzi o wykonywanie zlecen dla wlasnego

    W ramach DG dla pracodawcy raczej nie przejdzie - tego nie wolno robić
    bo to podpada pod obowiązek zatrudnienia, musiałbyś się zwolnić i chyba
    2 lata nie pracować dla niego, żeby móc pracować na działąlność dla
    niego...(ZUS i skarbowy się może przywalić do Was...)

  • 5. Data: 2004-05-19 21:15:27
    Od: "gromax" <g...@g...pl>

    > o podpada pod obowiązek zatrudnienia, musiałbyś się zwolnić i chyba
    > 2 lata nie pracować dla niego, żeby móc pracować na działąlność dla

    precyzyjniej rzecz ujmując, to w ciągu ostatnich dwóch lat kalendarzowych
    nie można było danej czynności wykonywać na rzecz obecnego pracodawcy.
    Czyli, załóżmy, byłeś zatrudniony jako księgowy i pracodawca proponuje ci
    żebyś wykonywał np jakąś tam analizę finansową, to (na dzień dzisiejszy)
    jeżeli poprzednie zatrudnienie nie ustało przed 1 stycznia 2003 nie wolno ci
    tego zrobić.
    Dotyczy to osób fizycznych, czyli również jednoosobowych działalności
    gospodarczych. Jeżeli zmienisz status firmy z osoby fizycznej na osobę
    prawną, to takie usługi możesz wykonywać. Z tym że to już nie koniecznie
    musi się opłacać...

    pozdrawiam
    gromax

    PS byłem dziś na tzw. targach pracy i było na nim stanowisko ZUS, US, Urzędu
    Miejskiego i na wszystkich nich dowiedziałem się powyższego z tzw. pierwszej
    ręki, aczkolwiek w każdej sprawie może wystąpić jedynie podobna okoliczność
    a nie identyczna, dlatego wtedy należy się indywidualnie skontaktować z
    odpowiednim urzędem. Osoby tam pracujące najczęściej będą w stanie
    odpowiedzieć na każde pytania

  • 6. Data: 2004-05-20 06:59:16
    Od: Piotr <p...@n...spamuj.com>

    gromax wrote:

> [...]
    > gospodarczych. Jeżeli zmienisz status firmy z osoby fizycznej na osobę
    > prawną, to takie usługi możesz wykonywać. Z tym że to już nie koniecznie

    Moglibyście to trochę dokładniej wyjaśnić? Tzn. jak w ciągu dwóch lat od
    wypowiedzenia umowy firma w której pracowałem chciałaby skorzystać z moich
    usług (jednoosobowa DG) to mam im powiedzieć "tego klienta nie
    obsługujemy"??! Jeśli mimo tego jednak przyjąłbym zlecenie to jakie grożą
    mi konsekwencje?
    Może macie link do tego przepisu? Ewentualnie w jakiej ustawie,
    rozporządzeniu itp. się on znajduje to sobie wygoogluję i poczytam.
    A tak poza tym to wogóle o co US miałby się czepiać i jaki jest sens takiego
    przepisu? Przecież podatek i tak będzie zapłacony (zresztą ZUS od DG też).

    pozdrawiam
    Piotr