PracaGrupypl.praca.dyskusjeDzis Skadam wymowienie - o czym pamietac › Re: Dzis Skadam wymowienie - o czym pamietac
    From: robbi <r...@n...frompoznan.com>
    Newsgroups: pl.praca.dyskusje
    Subject: Re: Dzis Skadam wymowienie - o czym pamietac
    Date: Fri, 12 May 2006 12:02:47 +0200

    Michał napisał(a):

    > A jeżeli umowa na czas określony kończy mi załóżmy 30, mogę poprostu iść 29
    > i powiedzieć żeby mi jutro świadectwo pracy dali ?? Czu urlop musi być
    > wypłacony jeżeli go nie wykoryrztsałem ? (przydał by się przepis jakiś).

    Jeśli umowa kończy sie np z koncem tego miesiaca to dawanie
    wypowiedzenia wg mnie nie ma sensu - pamietaj ze jesli Ty zlozysz
    wypowiedznie to:
    "Zasiłek przysługuje za każdy dzień kalendarzowy po 7 dniach od dnia
    rejestracji, z wyjątkiem:
    * osób, które w 6 miesiącach przed zarejestrowaniem rozwiązały umowę za
    wypowiedzeniem lub na mocy porozumienia stron - zasiłek przysługuje po
    90 dniach od daty zarejestrowania na okres skrócony o 90 dni;
    * osób, z którymi w 6 miesiącach przed zarejestrowaniem rozwiązano
    stosunek pracy bez wypowiedzenia z winy pracownika - zasiłek przysługuje
    po 180 dniach od daty zarejestrowania na okres skrócony o 180 dni;"

    Tak wiec nie nabylbys od razu prawa do zasilku jesli zlozybys wypowiedzenie.
    Nikt przeciez nie zmusza cie zebys dlaej pracowla u tego pracodawcy ;)

    > Mamy paskudną szefową która za byle co potrafi z pensji 100 zabrać, więc tak
    > sobie myśle niech sie powkurza troche byle bym mógł odrazu kuronia brać.
    > Jak ma się obecnie sprawa z odprawami ? Za rok czasu na umowie przysługuje
    > coś?

    Odprawa przysluguje wtedy jesli rozwiazuje sie z pracownikiem umowe o
    prace z przyczyn lezacych po stronie pracodawcy. Wtedy wysokosc odprawy
    wyglada nastepująco:

    "*jednomiesięcznego wynagrodzenia, jeżeli pracownik był zatrudniony u
    danego pracodawcy krócej niż 2 lata,
    *dwumiesięcznego wynagrodzenia, jeżeli pracownik był zatrudniony u
    danego pracodawcy od 2 do 8 lat,
    *trzymiesięcznego wynagrodzenia, jeżeli pracownik był zatrudniony u
    danego pracodawcy ponad 8 lat.

    Do okresu zatrudnienia u danego pracodawcy, od którego zależy wysokość
    odprawy, będzie się wliczać się okres zatrudnienia u poprzedniego
    pracodawcy, jeżeli zmiana pracodawcy nastąpiła na zasadach określonych w
    art. 23 1 k.p., a także w innych przypadkach, gdy z mocy odrębnych
    przepisów nowy pracodawca będzie następcą prawnym w stosunkach pracy
    nawiązanych przez pracodawcę poprzednio zatrudniającego tego pracownika."

    Tak wiec za to ze przestajesz u kogos pracowac w wyniku wygasniecia
    umowy o prace nie przysluguje tobie zadna odprawa - no chyba ze miales
    jakis ekstra kontrakt w ktorym byla opcja o jakies premii pozegnalnej
    itp - ale sadzac z opisu szefowej nie masz takiej klauzuli.

    Nalezy sie za to ekwiwalent za niewykorzystany urlop - wzor na jego
    wyliczanie byl tu juz na grupie podawany.

    co do przepisow - http://www.msp.money.pl/akty_prawne/kodeks_pracy/ -
    nie wiem na ile aktualne i bez bledow sa.

    A najlepiej idz do ksiegarni i kup najswiezszy kodeks pracy z
    komentarzem - polecam wydawnictwo CH Beck.

    pzdr
    robbi