PracaGrupypl.praca.dyskusje › Dyrektor - 7 dni wypowiedzenia

  • 1. Data: 2005-06-06 09:45:33
    Temat: Dyrektor - 7 dni wypowiedzenia
    Od: "Maciek Sobczyk" <m_sobczyk@.spam-parampampam.op.pl>

    Witam,

    Ciekaw jestem co sądzicie o takiej sytuacji. Prezes dużego holdingu
    zatrudnia dyrektorów podlegających mu spółek. Każdy z nich ma UWAGA
    7-dniowy okres wypowiedzenia. Czy to jest normalne? Czy ktoś potrafi wskazać
    logiczne wytłumaczenie takiego zapisu w umowie?

    pozdr.
    m.

  • 2. Data: 2005-06-06 10:05:24
    Temat: Re: Dyrektor - 7 dni wypowiedzenia
    Od: krzysztofsf <k...@p...gazeta.pl>

    Dnia Mon, 06 Jun 2005 11:45:33 +0200, Maciek Sobczyk
    <m_sobczyk@.spam-parampampam.op.pl> napisał:

> [...]
    > wskazać
    > logiczne wytłumaczenie takiego zapisu w umowie?

    W momencie otrzymania wypowiedzenia byly dyrektor nie ma zapewne juz
    wejscia na teren firmy - jedynie po odbior rzeczy osobistych. Przy
    dluzszych okresach wypowiedzenia w swoich kontraktach musieliby i tak miec
    bez swiadczenia obowiazku pracy. Sadze, ze jest to uzupelnione o
    odszkodowania dla zwalnianego, tak wiec nie oplaca im sie samym wypowiadac
    umowy.

  • 3. Data: 2005-06-06 10:17:39
    Od: Kaizen <x...@c...sz>

    Pięknego dnia Mon, 6 Jun 2005 11:45:33 +0200, "Maciek Sobczyk"
    <m_sobczyk@.spam-parampampam.op.pl> zakodował:

> [...]
    >7-dniowy okres wypowiedzenia. Czy to jest normalne? Czy ktoś potrafi wskazać
    >logiczne wytłumaczenie takiego zapisu w umowie?

    Jaka umowa?
    Jeżeli ja bym był prezesem holdingu, to zwalniając człowieka na tak
    wysokim stanowisku, jak dyrektor spółki dałbym mu tylko czas na
    spakowanie rzeczy osobistych w obecności ochroniarza.

    --
    Pozdrawiam,
    GG 2122; ICQ#: 64457775 e-mail Rot13 coded

  • 4. Data: 2005-06-06 14:51:31
    Od: "Wielki Kot" <w...@a...pl>

> [...]
    > wysokim stanowisku, jak dyrektor spółki dałbym mu tylko czas na
    > spakowanie rzeczy osobistych w obecności ochroniarza.

    Niezależnie jaka umowa i jakie stanowisko - to nie ma nic do rzeczy.

    Kodeks Pracy jest aktem nadrzędnym nad Umową o pracę i zadaniem Kodeksu
    Pracy jest przede wszystkim chronieniepraw pracowniczych (przynajmniej w
    zakresie okresu wypowiedzenia).

    Tak więc Umowa o prace może zawierać klauzulę o DŁUŻSZYM okresie
    wypowiedzenia niż to jest zapisane w przepisach KP, jeżeli to wypowiedzenie
    następuje przez pracodawcę (w przypadku wypowiedzenia przez pracownika,
    pracownik w swoim oświadczeniu o wypowiedzeniu może wybrać okres
    wypowiedzenia - kodeksowy albo umowny).

    Nie nalezy tu mylić okresu wypowiedzenia z tzw. "Zwolnieniem z obowiązku
    świadczenia pracy w okresie wypowiedzenia" - co właśnie równa się okresowi
    na "spakowanie manatków" i wyprowadzke za mury zakładu pracy, jednakże nie
    zabiera to pracownikowi (nawet Dyrektorowi czy Prezesowi Holdingu)jego
    uprawnień pracowniczych wynikających z KP odnosnie okresu wypowiedzenia.

    Wyżej wymienione regulacje maja jednak zastosowanie tylkoi wyłącznie w
    przypadku zawarcia z takim "Dyrektorem" czy "Prezesem" UMOWY o PRACĘ, w
    dzisiejszych czasach jednakże w przypadku takich stanowisk, zamiast umowy o
    pracę zawiera się bardzo często tzw. Kontrakt Menadżerski, który NIE JEST
    umowa o pracę, lecz zwykła umową cywilnoprawną, wówczas przepisy Kodeksu
    Pracy NIE MAJĄ ZASTOSOWANIA, pozostaja jedynie uregulowania "kontraktowe".

    pzdr

  • 5. Data: 2005-06-06 18:00:55
    Od: Kaizen <x...@c...sz>

    Pięknego dnia Mon, 6 Jun 2005 16:51:31 +0200, "Wielki Kot"
    <w...@a...pl> zakodował:

> [...]
    >
    >Kodeks Pracy jest aktem nadrzędnym nad Umową o pracę i zadaniem Kodeksu
    >Pracy jest przede wszystkim chronieniepraw pracowniczych (przynajmniej w

    Skoro nieważne, jaka umowa - to dlaczego przyjmujesz że umowa o pracę?
    Dlaczego przyjmujesz, że nie na krótki okres próbny?

    >następuje przez pracodawcę (w przypadku wypowiedzenia przez pracownika,
    >pracownik w swoim oświadczeniu o wypowiedzeniu może wybrać okres
    >wypowiedzenia - kodeksowy albo umowny).

    Nieprawda. Zapis w umowie od początku jest albo ważny, albo nie -
    zależnie, co jest dla pracownika obiektywnie, w MOMENCIE ZAWIERANIA
    umowy korzystniejsze.

  • 6. Data: 2005-06-08 12:35:26
    Od: "Wielki Kot" <w...@a...pl>

    > Nieprawda. Zapis w umowie od początku jest albo ważny, albo nie -
    > zależnie, co jest dla pracownika obiektywnie, w MOMENCIE ZAWIERANIA
    > umowy korzystniejsze.

    Tak o ile nie stoi to w sprzeczności z ustawą nadrzędną - czyli Kodeksem
    Pracy, lub jeżeli nie chodzi o umowę o prace ty;lko inna forme zatrudnienia
    (np. Kontrakt Menadżerski)

    Tak więc NIE MOŻNA w umowie o pracę zawrzeć klauzuli o 7 dniowy okresie
    wypowiedzenia, niezaleznie jakiego stanowiska ona dotyczy.
    Natomiast można zawrzeć klauzulę o DŁUŻSZYM niz to przewiduje KP okresie
    wypowiedzenia.

    pzdr

  • 7. Data: 2005-06-08 13:40:40
    Od: Kaizen <x...@c...sz>

    Pięknego dnia Wed, 8 Jun 2005 14:35:26 +0200, "Wielki Kot"
    <w...@a...pl> zakodował:

> [...]
    >wypowiedzenia, niezaleznie jakiego stanowiska ona dotyczy.
    >Natomiast można zawrzeć klauzulę o DŁUŻSZYM niz to przewiduje KP okresie

    A jakaś podstawa prawna?
    Bo w KP stoi, że postanowienia umowy nie mogą być gorsze dla
    pracownika, niż postanowienia KP.
    Teraz tylko kwestia sytuacji i dobrego uzasadnienia i w sądzie
    udowadniasz, że zapis o krótszym okresie wypowiedzenia jest ważny.

  • 8. Data: 2005-06-08 15:37:56
    Od: "Wielki Kot" <w...@a...pl>

> [...]
    > Teraz tylko kwestia sytuacji i dobrego uzasadnienia i w sądzie
    > udowadniasz, że zapis o krótszym okresie wypowiedzenia jest ważny.

    Podstawę prawną sam zacytowałeś, jest nią zapis w KP, że: "postanowienia
    umowy nie mogą być gorsze dla
    pracownika, niż postanowienia KP"

    Jak już wcześniej pisałem KP jest aktem nadrzędnym nad umową o pracę.

    Natomiast w przypadku skrócenia w umowie okresu wypowiedzenia, nawet gdy
    jest podpisana przez obie strony zapewniam Cię, że Każdy Sąd Pracy uzna
    racje pracownika, jeżeli tylko pracownik, który dostał takie "skrócone"
    wypowiedzenie skieruje sprawę na droge postępowania sądowego z roszczeniem o
    odszkodowanie z tytułu krótszego niz ustawowy okresu wypowiedzenia.

    Oczywiście jeżeli pracownik, który dostał takie wypowiedzenie uzna, że jest
    to dla niego korzystne: NIE SKIERUJE SPRAWY DO SĄDU.
    Natomiast w przeciwnym przypadku i owszem.... i sprawę oczywiściewygra z
    uwagi na "nadrzędność" zapisów KP nad zapisami Umowy o pracę.

    Na tym własnie polega ten zapis chroniący pracownika o "postanowieniach
    umowy, które nie moga być gorsze dla pracownika niz postanowienia KP". że to
    PRACOWNIK DECYDUJE (oczywiście w przypadku wystapienia sytuacji
    konfliktowej - np zaskoczenie go takim 7-dniowym wypowiedzeniem), czy jest
    to dla niego korzystne czy nie jest.

    Jeżeli nie jest KORZYSTNE to jak pisałem KIERUJE SPRAWĘ DO SĄDU i oczywiście
    wygrywa na pierwszej rozprawie (uwierz mi takich rozpraw oraz orzeczeń SN
    było ju.z co niemiara).

    cytowanym zapisie kluczowe jest słowo PRACOWNIK, jako ten który decyduje czy
    zapisy umowne są dlaniego korzystne czy tez nie, oznacza to, że gdy w Umowie
    o Pracę zawartoby taką klauzulę o krótszym okresie wypowiedzenia i to
    PRACOWNIK by złożył to wypowiedzenie (bo np. znalazłby lepszą pracę), to
    niestety ale Pracodawca byłby wówczas zobligowany POSTANOWIENIAMI Umowy o
    pracę, czyli musiałby uznac taki 7-dniowy okres wypowiedzenia, na ty to
    własnie polega.

    I zawsze i wszędzie w przypadku skierowania sprawy do sądu bierze się pod
    uwage punkt widzenia pracownika czyli jego OŚWIADCZENIE, że dany zapis umowy
    stoi w sprzeczności z kodeksem pracy i niestety (albo "stety" - dla
    pracownika) sąd porównując zapisy umowne oraz zapisy KP, zawsze rozstrzyga
    NA KORZYŚĆ PRACOWNIKA (o ile oczywiście pracownik zdecyduje się wystąpic na
    drogę sądową uważając, że coś jest dlaniego mniej korzystne od tego co mu
    gwarantuje kodeks pracy).

    Natomiast jeżeliby z jakimkolwiek powództwem "o niezgodność zapisów umownych
    z zapisami KP (np. gdyby w umowie figurowałby powiedzmy 12-miesięczny okres
    wypowiedzenia) wystąpiłby PRACODAWA - a pracownik przed sądem OŚWIADCZYŁBY,
    że takie postanowienia umowne są dla niego KORZYSTNE, wówczas oczywiście
    Pracodawca sprawę przegrywa.

    Oczywiście większość pracodawców zdaje sobie sprawę z takiego stanu rzeczy i
    tylko "wyjątkowy nieudaczny Pracodawca" zapisuje w umowie 7-dniowy okres
    wypowiedzenia, licząc na to że będzie mógł BEZKARNIE WYPOWIEDZIEĆ UMOWĘ Z
    TAKIM TERMINEM WYPOWIEZENIA (oczywiście Pracownik BĘDZIE MÓGŁ to zrobić i
    jeżeli to On złozy wypowiedzenie i napisze, że okres wypowiedzenia zgodnie z
    umowa o prcę wynosi 7-dni BĘDZIE MIAŁ RACJĘ przed sądem).

    I naprawdę nie potrzeba innej podstawy prawnej niz ten zapis KP w połączeniu
    z OŚWIADCZENIEM Pracownika, że "to i tamto" jest dla niego niekorzystne i
    niezgodne z zapisami KP - jezeli coś takiego nastąpi to ZAWSZE KP będzie
    góra nad Umową.

    pzdr.

    Wk

  • 9. Data: 2005-06-08 16:02:06
    Od: "Maciek Sobczyk" <m_sobczyk@.spam-parampampam.op.pl>

    Użytkownik "Wielki Kot" <w...@a...pl> napisał w wiadomości
    [...]

    Echhh, nie chciałem cytować nadmiernie intymnych szczegółów, ale widzę, że
    dyskusja zbacza w pełen pragmatyzmu i dosyć grząski grunt przepisów.

    Prezes tłumaczy swą decyzję w taki sposób, że taki zapis w umowie chroni
    obie strony - i prezesa i dyrektora. Bo przecież jeśli nagle dyrektor
    porzuci swoje stanowisko, to straty będą niepowetowane.

    Otóż moim zdaniem nie. Istnieje opinia, że dobrze zarządzana organizacja
    siłą rozpędu funkcjonuje bez zarzutu jeszcze spokojnie przez czas bezpieczny
    do podjęcia zaradczych kroków.

    Dla mnie taka postawa jest objawem skrajnego braku zaufania do ludzi
    graniczącego wręcz z paranoją. A co Wy na to?

    pozdrawiam
    m.

  • 10. Data: 2005-06-08 16:19:49
    Od: "Immona" <c...@W...zpds.com.pl>

    Użytkownik "Maciek Sobczyk" <m_sobczyk@.spam-parampampam.op.pl> napisał w
    wiadomości news:d874j3$76p$1@inews.gazeta.pl...

    > Otóż moim zdaniem nie. Istnieje opinia, że dobrze zarządzana organizacja
    > siłą rozpędu funkcjonuje bez zarzutu jeszcze spokojnie przez czas
    > bezpieczny
    > do podjęcia zaradczych kroków.

    Czas bezpieczny do podjecia zaradczych krokow rozni sie w zaleznosci od
    branzy i choc sa branze, w ktorej regula, o ktorej mowisz sie sprawdza, to
    sa takie, gdzie "srodki zaradcze" trzeba podjac szybko albo gdzie
    poszukiwanie odpowiedniej osoby moze trwac pol roku.
    Przyklad pierwszego - branze, w ktorych podtrzymywanie i prowadzenie
    biezacej dzialalnosci jest silnie oparte na kontaktach danego dyrektora.
    Dlugotrwale wspolprace w takich branzach jak organizacje pozarzadowe, szyte
    na miare szkolenia, uslugi prawne itd. (generalnie te wymagajace zaufania)
    czesto opieraja sie w duzym stopniu na komforcie klienta wywolanym charyzma,
    osobowoscia itd. dyrektora i zaufaniem wobec niego osobiscie, a to z nim
    miewaja kontakt kluczowi klienci/partnerzy, nie z handlowcami. Zastapienie
    takiej osoby inna moze spowodowac, ze wytraceni z rytmu klienci zaczna
    ogladac sobie oferty konkurencyjne, na ktore zupelnie nie zwracali uwagi
    dotychczas, poniewaz wartosc dodana osobowosci dyrektora czynila te jedna
    oferte bezkonkurencyjna lub ze ich zakres tolerancji podczas negocjacji sie
    zmniejszy w sposob przynoszacy straty. Zreszta, to samo dotyczy handlowcow,
    do ktorych kluczowi klienci sie przywiazali. W branzach, gdzie wspolpraca
    opiera sie na tygodniowym czy roznie czestym rytmie spotkan, juz dyskomfort
    kilku spotkan z rzedu moze miec zle skutki, a to dosc krotki czas.

    I.