PracaGrupypl.praca.dyskusjeDobrze wychowany › Re: Dobrze wychowany
    From: " leszek" <s...@N...gazeta.pl>
    Newsgroups: pl.praca.dyskusje
    Subject: Re: Dobrze wychowany
    Date: Wed, 18 Dec 2002 12:32:24 +0000 (UTC)

    Jest to obyczaj wzięty z Zachodu. Tylko że to jest proste na gruncie języka
    angielskiego (gdzie i tak wszyscy mówią do siebie "you"), gorzej na gruncie
    języka polskiego, gdzie jest inna kontrukcja gramatyczna (druga i trzecia
    osoba). Takie mówienie "na ty" bardzo podnosi na duchu pracowników niższego
    szczebla, których bardzo dowartościowuje, że na przykład "Jakub", to sam
    prezes (czyli drugi po Bogu).

    Osobiście sam wolę dobierać sobie z kim jestem na "ty", z kim na "pan". Nie
    lubię, jak ktoś mnie do tego zmusza. Dlaczego jakiś facet, którego nie znam i
    nie mam ochoty znać, ma mi mówić na "ty" ?

    > Takie zwracanie sie do siebie ludzi jest zalecane prze religię mądrosci.
    > Nie ma sensu nazywać ludzi "Panami" skoro nie mają ani wasali ani
    > niewolników. W ustroju w którym żyjemy wszyscy sa obywatelami o takich
    > samych prawach, przynajmniej teoretycznie.
    >
    > Zwroty typu "Pan", "Pani" to relikty feudalnej, katolickiej przeszłości.
    > Kto nie czuje się katolikiem nie powinien nazywać ludzmi "Panami".

    Ty na serio wierzysz w takie banialuki ?