PracaGrupypl.praca.dyskusjeDo pracodawcow › Re: Do pracodawcow
    From: Wieslaw Bicz <W...@o...pl>
    Newsgroups: pl.praca.dyskusje
    Subject: Re: Do pracodawcow
    Date: Wed, 21 Jul 2004 13:29:44 +0200
    <6vAKc.121130$Q74.60051@news.chello.at> <cdekfk$22g$1@news.dialog.net.pl>
    <cdeljf$n60$1@atlantis.news.tpi.pl> <cdenfp$4nc$1@news.dialog.net.pl>
    <cdft4i$rlk$1@nemesis.news.tpi.pl>
    <j...@4...com>
    <cdgaui$210$1@nemesis.news.tpi.pl> <opsbduz6lz76hsdl@antares>
    <cdgff2$fmh$1@news.onet.pl> <opsbd0mjem76hsdl@antares>
    <1...@4...com>
    <cdhegg$q0t$1@atlantis.news.tpi.pl>
    <l...@4...com>
    <X...@1...0.0.1>

    Shrek napisał:

    >Dnia 20 lip 2004, DT <d...@A...pl> zapodal(a):

    >No wlasnie twoje ryzyko bo swiadomie kupujesz towar za mniej niz powinien
    >kosztowac ten sam towar dobrej jakosci. Ja sie uda to masz zysk, a jak sie
    >nie uda to bylo to twoje ryzyko, i nic tu nie pomoga narzekania, ze w
    >reklamie nie bylo napisane, ze to gowno warte, byles naiwny i tyle. Chyba
    >udajesz, ze nie wiesz ze dobry towar musi kosztowac wiecej niz kiepski, bo
    >przeciez jak ktos sobie nie zdaje z tego sprawy to go w biznesie zjedza
    >(sa tez tacy co wmawiaja takie glupoty klientom, to osobna kategoria:).
> [...]
    Z tym poglądem wcale się nie mogę zgodzić. Porównywanie pracy z
    kupowaniem jakiegokolwiek towaru jest bezsensowne. Jeśli "fachowiec",
    który uważa, że powinien zarabiać 3000 podejmuje się pracy za 1600, to
    znaczy, że lepiej płatnej nie mógł znaleźć, albo ma jakieś inne powody,
    dla których to robi. Jeśli się zachowuje przy tym jak "obrażona
    primadonna", to po prostu pokazuje się od bardzo złej strony i całkiem
    zwyczajnie psuje sobie opinię i zdrowie psychiczne. Jedynym uczciwym i
    logicznie sensownym podejściem w takim przypadku jest uczciwa praca
    zgodnie z umową i ewentualnie szukanie innego zajęcia za większe
    pieniądze, lub też staranie się o awans. Ludzie często zachowują się
    jednak jak małe dzeici w tym przypadku i przez różnorakie okazywanie
    swojego niezadowolenia powodują różne niekorzystne (także dla nich)
    efekty, np. tworzy się o nich zła opinia, psują atmosferę w pracy, itd. itp.

    Z mojego doświadczenia wynika, że tego typu zachowania są z jakichś
    powodów (prawdopodobnie ugruntowanych złymi tradycjami w stylu "mi się
    też należy") bardzo popularne w Polsce i w znacznym stopniu przyczyniają
    się do pogorszenia atmosfery w wielu miejscach, a co najciekawsze psują
    życie w dużym stopniu także tym, którzy je kultywują. Na pewno jest to
    ciekawy temat dla psychologów i socjologów, a dyskusja ta pokazuje
    wyraźnie, że nastawienie typu "należy mi się" nie chce być zastąpione
    przez nastawienie typu "muszę się starać, żeby znaleźć coś, co mi
    naprawdę odpowiada".

    Niestety nie wygląda na to, żeby nastawienie typu "należy mi się" miało
    szanse na odniesienie sukcesu w jakiejkolwiek przyszłości. Jest to
    ułuda, metoda ucieczki od rzeczywistości, swego rodzaju psychiczny narkotyk.

    Pozdrawiam wszystkich dyskutantów.

    Wieslaw Bicz