PracaGrupypl.praca.dyskusjeCo to są znajomości? › Re: Co to są znajomości?
    From: "Artur Lato" <a...@p...onet.pl>
    Newsgroups: pl.praca.dyskusje
    Subject: Re: Co to są znajomości?
    Date: Sun, 1 Dec 2002 01:44:22 +0100
    Sender: a...@p...onet.pl@kat03180204.visp.energis.pl

    Użytkownik Krzysztofsf <K...@p...gazeta.pl> w
    wiadomości do grup dyskusyjnych napisał:asb9mj$mt0$...@n...gazeta.pl...
    [...]
    > Ile % ze swojej pensji zadeklarujesz na taki podatek? Konkretnie.
    Odpowiedz.

    20% od tego co mam na czysto.
    A najniższych zarobków i większości emerytur by nie dotyczył,
    bo powinien zaczynać się od dochodów ok. 1000 zł miesięcznie.

    > O ile % firma w ktorek jestes zatrudniony ma
    > podniesc swoje ceny, zeby pokryc z kolei podatek, ktory ona zacznie
    placic?
    > Czy tez powinna zwolnic ze 3 pracownikow, zeby zamiast im pensje,
    > odprowadzic podatek do budzetu?

    I tu jest właśnie nieporozumienie. Pisałem, że powinien to być
    wyłącznie podatek od dochodów osobistych osób fizycznych,
    tak żeby w żaden sposób nie hamował działalności gospodarczej,
    ani nie wpływał na ceny. Dlatego proponowałem również, żeby
    do podstawy opodatkowania nie wchodziły inwestycje ponoszone
    przez osoby prowadzące działalność. Czyli firma, jako firma,
    nic nie zacznie płacić. Płacić będą właściciele (i pracownicy)
    z tego co mają na czysto na konsumpcję (czyli jeśli firma prawie
    nie przynosi czystego zysku, to właściciel nic nie zapłaci).

    Najłatwiej to sobie uzmysłowić porównując z taką sytuacją,
    że oto cały naród został przekonany (np. przez Kościół,
    który wreszcie zaczął wypełniać swoje deklarowane
    posłannictwo), żeby każdy z nas rozejrzał się po swoim
    mieszkaniu, domu, ew. ogrodzie i zastanowił się co wymaga
    naprawy, remontu, albo czy nie przydałaby się mu pomoc domowa,
    itp. i do tych wszystkich prac wynajął jednego lub kilku
    bezrobotnych płacąc im z rączki do rączki.
    Na tym przykładzie widać jasno, że nie wpłynęłoby to
    na warunki działania firm, nie byłoby żadnego duszenia
    gospodarki podatkami. Nie zmniejszyłby się też globalny popyt,
    chociaż zmniejszyłby się na droższe towary, ale za to zwiększył
    na tańsze. Ale w sumie powinien się wyraźnie zwiększyć,
    bo pieniądze z rąk ludzi, którzy w dużej części zanieśliby je
    do banku, trafiłyby do rąk ludzi, którzy muszą je natychmiast wydać.
    Powinien się też poprawić bilans handlowy, bo duża część
    popytu przeniosłaby się z towarów importowanych na krajowe.
    Ale przede wszystkim bezrobotni mieliby pracę, a przy okazji
    kraj zostałby wyremontowany i wysprzątany.

    A ten podatek, który proponuję, miałby spełnić dokładnie
    taką samą rolę. Różnica tylko taka, że ludzie "zrzuciliby się"
    w skali całego kraju np. na autostrady zamiast na naprawę
    płotów, i że do technicznego przeprowadzenia całej sprawy
    zostałby wykorzystany istniejący aparat skarbowy
    i istniejący mechanizm PIT-u.

    Pozdrawiam
    Artur