PracaGrupypl.praca.dyskusjeCo daje zarejestrowanie sie w Urzedzie Pracy? › Re: Co daje zarejestrowanie sie w Urzedzie Pracy?
    From: "m" <g...@w...pl>
    Newsgroups: pl.praca.dyskusje
    Subject: Re: Co daje zarejestrowanie sie w Urzedzie Pracy?
    Date: Sat, 23 Feb 2002 11:13:33 +0100

    > Zastanawiam sie, czy ma sens dzialalnosci gospodarczej zwiazanej z: po
    > pierwsze uczeniem angielskiego (np zlecenia w szkolach jezykowych, kursy w
    > szkolach i inne) a po drugie z tlumaczeniami tekstow.
    jesli masz pewne zlecenia, to na pewno posiadanie DG Ci nie zaszkodzi.
    chociaz jesli nie stracisz zadnego zlecenie jesli nie bedziesz miala DG
    tylko pracujac na umowe-zlecenie, umowe o dzielo lub na czarno, to po co
    Ci te "klopoty"?

    zalozenie DG:
    - koszt niewielki, biegania po urzedach troche.
    co znaczy niewielki? nie wiem dokladnie, ale co najwyzej 2-3 setki.
    kolejnosc biegu:
    -> Urzad Miasta, wydzial handlu lub tp.
    wpis do ewidencji dzialanosci gospodarczej - podobno ostatnio
    nie wydaja od reki tylko sie czeka :(
    -> z wpisem do Urzedu Statystycznego po numer REGON
    tu tez kiedys bylo od reki, a podobno ostatnio nie jest...
    -> NIP masz bo juz placiclas jakies podatki?
    -> pieczatka -> dane z wpisu, REGON (koniecznie), NIP jesli znasz/masz
    -> konto w banku (konto do DG!!! uwaga na koszt miesieczny, w niektorych
    bankach potrafi byc DROGO) - powinno byc od reki
    -> zgloszenie do ZUSu: ciebie jako platnika skladek oraz Ciebie jako
    osoby ubezpieczonej (2 druki)
    -> zglozenie w Urzedzie Skarbowym:
    -> do podatku dochodowego (KPiR?) (druczek NIP-1)
    (jesli nie masz jeszcze NIPu to to jest jednoczesnie zgloszenie
    zapotrzebowania na NIP)
    -> poinformowanie o zaprowadzeniu KPiR (chyba nie ma druczka, po prostu
    piszesz informacje o zaprowadzeniu KPiR i miejscu jej przechowywania)
    -> do VATu (VAT-R bodajze)
    dzialac mozesz juz w chwili wyslania zgloszen do ZUS/USK
    poczatkowe koszty zalozenia DG oczywisice sa kosztami do KPiR

    WYDAJE mi sie, ze tlumaczenia, szkolenia itp. wymagaja, zebys prowadzila KPiR
    (choc sa wygodniejsze i prostsze metody rozliczania sie z US) oraz ze musisz
    byc VATowcem, ale to musisz sprawdzic...

    co dalej?
    co miesiac:
    - do ZUS: deklaracja (ZUSDRA) + przelew(y)
    - do USK: deklaracja VAT-7 (zawsze) + podatek VAT (jesli jest co przelewac)
    deklaracja PIT-5 (jesli od poczatku roku nastapil przychod)
    + podatek PIT (jesli jest co przelewac)

    a co jesli kiepski miesiac?
    podatki sie placi od rzeczywistych dochodow, czyli brak dochodu "nie boli"
    niestety ZUS placi sie BEZ wzgledu na dochody (lub ich brak)
    a to kosztuje.

    jesli masz poza DG etat, to do ZUS placisz co miesiac ok 100 PLN na
    ubezpieczenie zdrowotne, jesli DG to jedyne zrodlo Twoich dochodow, to
    placisz i FUSy i na KCH i w sumie to boli na okolo 600 PLN miesiecznie
    czy cos zarobisz czy nie.

    jesli nie lubujesz sie w piepirkowej robocie niedochodowej, to mozesz
    wspomoc sie dochodzaca ksiegowa na czarno - za jakies 100 PLN w reke ktos
    zrobi za Ciebie KPiR i deklaracje co miesiac. W wypadku takiej dzialalnosci
    Biuro Rachunkowe moze byc za drogie, bo swoje minimum wziac musi, a Twoja DG
    raczej nalezy do bardzo malo obciazajacych praca ksiegowego.
    Sama z odrobina wprawy mozesz zalatwic buchalterie w godzine miesiecznie,
    ale dochodzaca ksiegowa bedzie pilnowac zmian w przepisach, itd. itp..

    Jesli sie zdecydujesz dobrze miec pod reka kogos, kto Twoi indywidualny
    przypadek przeprowadzi przez poczatkowy okres - rozne rzeczy z tego co
    napisalem moga w Twoim konkretnym wypadku wygladac zupelnie inaczej.
    to co napisalem dotyczy jakiegos tam szczegolnego statystycznie bardzo
    prawdopodobnego przypadku. (brak grupy inwalidzkiej, etatu brak lub jesli jest
    to z pensje >760, ZUS a nie KRUS itd. itp.)

    pozdrawiam

    romekk