PracaGrupypl.praca.dyskusje › Chorobowe a ZUS

  • 1. Data: 2004-01-04 23:22:25
    Temat: Chorobowe a ZUS
    Od: "Kamil K." <k...@o...pl>

  • 2. Data: 2004-01-04 23:31:54
    Temat: Re: Chorobowe a ZUS
    Od: "Kamil K." <k...@o...pl>

    Przepraszam za pustą wiadomość (pomyłka).

    Oto właściwe pytanie:
    Żona pracuje krótko w firmie i jest w 4 mies. ciąży. Lekarz wysyła ją na
    zwolnienie, ale okazuje się że firma nie opłaciła jej ZUS'u. Czy w takim
    wypadku będzie otrzymywać chorobowe z ZUS'u ? Co w takim wypadku wypadało by
    zrobić ?
    Czy w ogóle powinno mnie interesować czy składki są opłacane.

    Proszę o pomoc i pozdrawiam, Kamil.

  • 3. Data: 2004-01-05 07:56:43
    Od: s...@p...onet.pl

> [...]
    > zrobić ?
    > Czy w ogóle powinno mnie interesować czy składki są opłacane.

    Może żona jest w tzw. okresie wyczekiwania, jeżeli nie powiadomić PIP.
    Pozdrawiam.

  • 4. Data: 2004-01-05 10:06:06
    Od: "waczek" <w...@i...pl>

    > Może żona jest w tzw. okresie wyczekiwania, jeżeli nie powiadomić PIP.
    > Pozdrawiam.

    Witaj,
    Szkoda, że nie piszesz od kiedy żona pracuje (krótko, to mogą być dni,
    miesiące lub nawet lata), a to jest b. istotne w tej sprawie.
    Wydaje mi się, że Twoja żona tylko "przychodzi do pracy", ale nie ma ani
    umowy o pracę (umowy zlecenia?, umowy o dzieło?), ani pracodawca nie wie, że
    jest w ciąży, bo nie pozwoliłby jej w ogóle nawet przychodzić do firmy.
    Jeżeli nie ma podpisanej umowy o pracę (umowy zlecenia), to oczywistym jest,
    że nie jest zgłoszona do ZUS.
    Prawo do zasiłku chorobowego (lub wynagrodzenia chorobowego) z tytułu umowy
    o pracę nabywa się po 30 dniach ubezpieczenia chorobowego (są wyjątki, że
    bez okresu wyczekiwania), a z tytułu umowy zlecenia dopiero po 60 dniach
    ubezpieczenia, jeżeli pracownik zgłosił się dobrowolnie do ubezpiezpieczenia
    chorobowego.
    Tutaj bez PIP prawdopodobnie się nie obejdzie, ale nawet PIP niewiele będzie
    mógł pomóc.
    ZUS czasem bardzo nieufnie podchodzi do umów zawieranych z kobietami w
    ciąży, twierdząc że są one zawarte w celu wyłudzenia zasiłku z ZUS.
    Aby Grupowicze mogli Ci coś doradzić, podaj takie informacje: czy żona już
    wcześniej pracowała, jeżeli tak, to przez jaki okres i do kiedy, czy jest
    zarejestrowana w PUP jako bezrobotna, od kiedy "przychodzi do pracy", czy ma
    jakąś umowę (jaką) z pracodawcą, czy ma legitymację ubezpieczeniową i z
    jakimi wpisami o zatrudnieniu itp.
    Pozdrowienia

    wa

    wa

  • 5. Data: 2004-01-05 20:38:41
    Od: "waczek" <w...@i...pl>

    Przepraszam za pomyłkę.
    Zasiłek chorobowy z tytułu dobrowolnego ubezpieczenia chorobowego przy
    zatrudnieniu na umowę zlecenie przysługuje dopiero po 6 miesiącach (180
    dniach) ubezpieczenia.

    wa

  • 6. Data: 2004-01-06 00:34:38
    Od: "Kamil K." <k...@o...pl>

    > Witaj,
    > Szkoda, że nie piszesz od kiedy żona pracuje (krótko, to mogą być dni,
    > miesiące lub nawet lata), a to jest b. istotne w tej sprawie.

    Żona pracuje drugi miesiąc , podpisaną ma umowe o prace na czas nieokreślony
    . Podpisywała również zgodę na potrącanie składek z jej wynagrodzenia.

> [...]
    > bez okresu wyczekiwania), a z tytułu umowy zlecenia dopiero po 60 dniach
    > ubezpieczenia, jeżeli pracownik zgłosił się dobrowolnie do

    Jaki dokument mowi o tym że żona została zgłoszona do ZUS'u.

    > ZUS czasem bardzo nieufnie podchodzi do umów zawieranych z kobietami w
    > ciąży, twierdząc że są one zawarte w celu wyłudzenia zasiłku z ZUS.

    Przyjmując sie do pracy żona robiła badania lekarskie (krew mocz) i lekarz
    nic nie stwierdził a żona jeszcze nie wiedziała że jest w ciąży.

> [...]
    ma
    > jakąś umowę (jaką) z pracodawcą, czy ma legitymację ubezpieczeniową i z

    Żona wcześniej pracowała kilka lat , ostatnio miała rok przerwy i właśnie
    podjęła prace. Legitymacje ubezpieczeniową ma z wpisami z poprzednich miejsc
    pracy.

    Pozdrawiam Kamil

  • 7. Data: 2004-01-06 10:12:23
    Od: "waczek" <w...@i...pl>

    Użytkownik "Kamil K." <k...@o...pl> napisał w wiadomości

    > Żona pracuje drugi miesiąc , podpisaną ma umowe o prace na czas
    nieokreślony.
    > Żona wcześniej pracowała kilka lat , ostatnio miała rok przerwy i właśnie
    > podjęła prace.

    Wobec tego sytuacja jest komfortowa. Powinna jak najszybciej udać się do
    lekarza i przebywać na zwolnieniu lekarskim, jeżeli tak lekarz zaleci.
    Będzie otrzymywać przez cały okres zwolnienia lekarskiego wynagrodzenie
    chorobowe (przez 33 dni), a następnie zasiłek chorobowy, za wszystkie dni
    zwolnienia lekarskiego 100% wynagrodzenia z poprzedniego(nich) miesiąca(y)
    kalendarzowego(ych).
    Jeżeli tak lekarz zaleci, to do końca ciąży może korzystać ze zwolnienia
    lekarskiego i zasiłku chorobowego, potem z urlopu macierzyńskiego i zasiłku
    macierzyńskiego, a potem z urlopu wychowawczego (3 lata).

    > Jaki dokument mowi o tym że żona została zgłoszona do ZUS'u.

    Jest to druk ZUS ZUA. Jeżeli została zgłoszona (a powinna, jeżeli ma
    podpisaną umowę o pracę), to wystarczy. Składki ZUS mogły jeszcze nie zostać
    odprowadzone do ZUS, ponieważ są odprowadzane dopiero w następnym miesiącu
    po wypłacie, np. wypłata za grudzień do 10 stycznia, a składki do ZUS
    dopiero w lutym (za grudzień!).

    > Legitymacje ubezpieczeniową ma z wpisami z poprzednich miejsc
    > pracy

    Aby korzystać z ubezpieczenia zdrowotnego (opieki lekarskiej) powinna mieć
    wpis od aktualnego pracodawcy.

    Pozdrawiam i życzę zdrowia dla całej rodziny.

    wa

  • 8. Data: 2004-01-06 16:29:00
    Od: "Kamil K." <k...@o...pl>

    Dzięki WIELKIE za pomoc i życzenia.