PracaGrupypl.praca.dyskusje › Pracownik socjalny - pytanie

  • 31. Data: 2007-05-04 09:21:08
    Temat: Re: Pracownik socjalny - pytanie
    Od: Maciek Sobczyk <m...@d...doPLer>

    Any User napisał(a):
    > Pracodawca nie ma sprawdzać umiejętności kandydata, tylko jego psychikę
    > (znaczy umiejętności sprawdzać też może i powinien, ale nie o tym akurat
    > rozmawiamy).
    A co w przypadku prowadzących własne gabinety terapeutów? Oni nie mają
    pracodawców. W ten sposób pracował np. Andrzej Samson.

    > Owszem, masz rację, takie sprawdzanie jest dla pracodawcy problemem. Ale
    > takim samym problemem (lub większym) jest ono dla szkoły.
    Właśnie nie jest. Zajęcia mają formułę treningów lub grupowych sesji
    terapeutycznych a nie wykładów. Dla prowadzącego - wykwalifikowanego
    terapeuty - nie jest problemem zdiagnozowanie uczestnika.

    > Ponawiam więc pytanie: dlaczego należy zabraniać "nieodpowiednim"
    > kandydatom kształcenia się w wybranych przez nich kierunkach, zamiast
    > jedynie zabraniać im pracować w wyuczonych zawodach? Dlaczego jeśli np.
    > ktoś się totalnie nie nadaje na psychologa, ale hobbystycznie chciałby
    > sobie postudiować psychologię, to się mu niby powinno tego zabraniać?
    Psychologia jako kierunek akademicki mało ma wspólnego z psychoterapią.
    Tak jak zasadnicza służba wojskowa mało ma wspólnego ze szkołą
    oficerską. Psychologię niech sobie studiuje kto chce. Cytuję: "By
    pomagać ludziom trzeba czegoś więcej niż tylko dypomu studiów
    psychologicznych". Piszę cały czas o kursach, które realizuje się po
    ukończeniu studiów psychologicznych.

    M.

    --
    Kochana Mary!
    XXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXX

  • 32. Data: 2007-05-04 09:33:43
    Od: Maciek Sobczyk <m...@d...doPLer>

    Any User napisał(a):
    > Dlatego, że nikomu państwo nie powinno zapewniać dożywotniej pracy.
    Nie rozumiem. Decyzja podjęta przez wykładowcę - terapeutę niewiele ma
    wspólnego z państwem. I kompletnie nie rozumiem, co oznacza zapewnianie
    dożywotniej pracy.

    > Każdy powinien w każdym momencie czuć nad sobą bat, gdyż człowiek ma
    > taką naturę, że jak nie czuje bata, to przestaje się starać, działa
    > coraz wolniej itd.
    Znów o motywacji. Gdybyś tak zerknął do:

    1. Model tradycyjny.
    2. Mc Gregor - Model zasobów ludzkich (X,Y).
    3. E. Mayo - Model stosunków wspóldziałania.
    4. Teoria potrzeb + hierarchia A.Maslowa + teoria ERG C. Alderfera + 3
    potrzeby J. W. Atkinsona
    5. R. A. Cosier i D.R.Dalton - Teoria sprawiedliwości.
    6. Teoria oczekiwań.
    7. etc.

    Stwierdziłbyś, że prócz modelu zasobów ludzkich (Mc Gregor - teoria X),
    który jest przestarzałym modelem motywacji, żaden wprost nie traktuje o
    bacie nad głową. Pora więc dokonać upgradu swoich wiadomości.

    M.

  • 33. Data: 2007-05-04 09:36:21
    Od: Maciek Sobczyk <m...@d...doPLer>

    Any User napisał(a):
    > No dobrze, ale jeśli oni sami płacą za swoje wykształcenie? Bo przyznam,
    > że pisząc poprzednie posty myślałem właśnie o takim modelu - wtedy też
    > szkole najbardziej zależy na maksymalnym przerobie.
    Nie. Nie chodzi o maksymalny przerób. Chodzi o to, by zawód
    psychoterapeuty wykonywali ludzie do tego predysponowani. Inny punkt
    widzenia, inne pobudki niż w opisanym przez Ciebie modelu.

    M.

  • 34. Data: 2007-05-05 15:33:01
    Od: Maciek Sobczyk <m...@d...doPLer>

    Immona napisał(a):
    > Maorysi to ludnosc rdzenna NZ i przeszli te sama historie co Indianie w
    > Ameryce czy Aborygeni w Australii: zjawili sie biali, ktorzy zepchneli
    > ich na margines ekonomiczny i spoleczny, co poskutkowalo miedzy innymi
    > rozpadem ich kultury i stylu zycia, a do swiata, ktory sie nagle
    > pojawil, nie pasowali ze swoja mentalnoscia, wartosciami i stylem zycia,
    > wiec stosunkowo wielu z nich popadlo w nalogi czy dolaczylo do gangow
    > albo rozladowywalo frustracje w roznych formach przemocy.
    IMO w Polsce przyczyną takiej a nie innej mentalności klientow pomocy
    społecznej jest komuna, ustrój demoralizujący, ohydny, równający ludzi
    do dołu, do średniej stanowionej przez miernotę... Dobra, dosyć jadu
    wylałem. Postaram się bez jadu i bez akademickiego pieprzenia :)
    IMO pierwotnym skutkiem "praktycznego zastosowania komuny" jest
    degeneracja ludzkiej postawy, zachwianie proporcji między postawą
    samosterowną, aktywną a roszczeniową, życzeniową. Kultura, nauka, praca
    tracą na wartości w drugiej kolejności, jako efekt wspomnianej
    degeneracji. Europa dostarcza przykładów świadomego niszczenia kultury
    całych nacji. Działo się tak np. z Katalończykami za gen. Franco. Dziś
    Katalończycy niewiele pamiętają ze swoich tradycji, tańców, potraw,
    obrządków. Ba, niektórzy są tak zacofani, że nie znają języka
    hiszpańskiego, Hiszpania to w ich myśleniu zagranica, do której
    potrzebny jest paszport. Katalończycy myślą o oderwaniu się od
    Hiszpanii. Pomysł ów można traktować z przymrużeniem oka (ot, choćby z
    powodu smarowanych w mniejszych miastach Katalonii swastyk, osłów
    kopulujących byki i buńczucznych napisów "Free Catalan Country!") lecz
    gdyby Katalonia oderwała się rzeczywiście od Hiszpanii, powstałoby
    samodzielne, zaawansowane technicznie państwo z pokaźnym PKB.

    > Poza tym tu panstwo zabiera sie za "problemy" wczesnie i ostro. Ostatnio
    > byla w prasie informacja, ze dzieki jakiemus programowi ilosc ludzi w
    > wieku 16-dwadziescia-iles, ktorzy ani sie nie ucza, ani nie pracuja,
    > spadla o 40%, ale ton artykulu nie byl triumfalny, tylko pelen troski,
    > bo nadal jest takich ponad tysiac (na 4 mln ludnosci) i to bardzo zle i
    > jest to kleska, ze jest ich tyle.
    To właśnie jest kwestią mentalności. Rozumiem, że artykuł możnaby
    streścić tak: "zrobiliśmy coś, dzięki czemu jest nieco mniej źle"?
    Polskie MOPS-y piszą tzw. autorskie programy pomocy bezrobotnym,
    bezdomnym, mniejszościom etc. Potem programy te są wdrażane. Nic z nich
    nie wynika. No, ale coś się robi, więc jest _dobrze_.

    pozdr.
    M.

  • 35. Data: 2007-05-06 11:10:44
    Od: Immona <c...@n...gmailu>

    Maciek Sobczyk wrote:

> [...]
    > samosterowną, aktywną a roszczeniową, życzeniową. Kultura, nauka, praca
    > tracą na wartości w drugiej kolejności, jako efekt wspomnianej

    Chodzi chyba o te samosterownosc. Co ciekawe, tradycyjny sposob zycia
    Maorysow byl bardzo komunistyczny. Cala osada wspolnie polowala,
    gotowala posilek i wspolnie go jadla, "prywatne domki" to byly malenkie
    chatki sluzace tylko do spania - jedzenie, dyskusje, wychowywanie i
    nauczanie, wszystko odbywalo sie grupowo i publicznie, czlowiek nigdy
    nie byl sam i byl przede wszystkim czescia grupy. Jesli czegos dokonal,
    dodawalo sie to do prestizu grupy (byla konkurencja miedzy plemionami i
    rodami), a jemu osobiscie - nie wiecej niz kazdemu innemu czlonkowi
    grupy ze wzgledu na fakt przynaleznosci do grupy.

    Funkcjonowalo to calkiem ok, dopoki wszyscy w tym uczestniczyli i
    mieszkalo sie razem. Z nadejsciem bialej cywilizacji Maori zaczeli
    przenosic sie do miast, gdzie mozna bylo zarobic pracujac w fabrykach i
    w innych niewykwalifikowanych pracach, ktorych bylo mnostwo, wielu z
    nich tez stracilo ziemie, ktora byla niezbedna do prowadzenia starego
    sposobu zycia. I taki wspolnotowy czlowiek znajdowal sie nagle sam,
    wsrod ludzi, ktorzy nie kojarzyli jego iwi i nie uwazali za sensowne
    szanowac go ze wzgledu na dokonania jego grupy. Cala motywacja byla
    zewnetrzna, a rzeczy zewnetrzne maja to do siebie, ze mozna je stracic.

    Oczywiscie praca nad aspektami kulturowymi nie oznacza bynajmniej proby
    ich usuniecia, raczej przedefiniowuje sie je w sposob pasujacy do
    dzisiejszych okolicznosci i pomaga sie ludziom je na nowo odnalezc, a
    wraz z nimi czerpane z nich poczucie wlasnej wartosci i motywacji.
    Uwalnianie od nich byloby niepoprawne politycznie... i sadze tez, ze za
    trudne, bo jest gleboko zakorzenione. (Nauczylam sie troche i pytam o
    iwi i hapu, a po odpowiedzi mowie cos, co pokazuje, ze znam dokonania
    tej grupy i widze, jaka to sprawia radosc - zwlaszcza, ze nie pochodzi
    od kogos, dla kogo takie zachowanie wynika ze szkolenia zawodowego.)

> [...]
    > bezdomnym, mniejszościom etc. Potem programy te są wdrażane. Nic z nich
    > nie wynika. No, ale coś się robi, więc jest _dobrze_.

    Odmiennosc podejscia byla dla mnie pewnym szokiem. W Polsce, gdy
    bezrobocie spadlo do 18%, 16% czy ile tam teraz u Was jest (ze wstydem
    przyznaje, ze przestalam byc na biezaco) to wiekszosc prasy pisala o tym
    w tonie triumfalnym. W NZ ostatnio spadlo do poziomu najnizszego od ilus
    lat, 3 procenty z malym kawalkiem i gdy najwieksza gazeta napisala o
    tym, nie bylo w tym triumfalizmu, tylko raczej troska z powodu tych,
    ktorzy jeszcze sa bezrobotni. Co ciekawe, nie byl to lewicowy typ
    troski, tylko motywowany egoistycznie: kazdy bezrobotny to strata dla
    naszej gospodarki, niewykorzystany potencjal, mniejsze PKB i kasa wydana
    na zasilki dla niego. Zamiat procentow - liczby bezwgledne, ktore zawsze
    robia wielkie wrazenie, 3% sily roboczej to tutaj kilkadziesiat tysiecy
    - olbrzymia masa ludzi. Wymiana listow miedzy czytelnikami i
    odpowiadajacymi im rzecznikami ministerstwa: "Mamy nadzieje, ze sie tym
    nie chwalicie, bo przeciez to jeszcze tyle tysiecy ludzi", "Nie, nie
    chwalimy sie, ale jest to na tyle wazny fakt statystyczny, ze
    informujemy i wiemy, ze trzeba zwiekszyc wysilek, a nie spoczywac na
    laurach." Patrzylam sie na wyborcow i rzecznikow jak na kosmitow.

    I.
    --
    http://nz.pasnik.pl
    mieszkam w Nowej Zelandii :) ::: GG: 7370533

  • 36. Data: 2007-05-06 12:18:31
    Od: Immona <c...@n...gmailu>

    Immona wrote:

> [...]
    > dzisiejszych okolicznosci i pomaga sie ludziom je na nowo odnalezc, a
    > wraz z nimi czerpane z nich poczucie wlasnej wartosci i motywacji.

    Odpowiadam na wlasny post, bo zauwazylam, ze zamiast odpowiedziec na
    Twoje spostrzezenie walnelam luzno zwiazany monolog dotyczacy tego, co
    mnie obecnie bardzo interesuje. Oczywiscie w przypadku polskiego wydania
    komuny "przedefiniowanie" i odnalezienie na nowo dla znalezienia
    pozytywnych aspektow nie jest mozliwe.

    W Polsce istnieje problem mentalnosciowy, ktory ktos bardzo trafnie ujal
    tak:

    "Staraja sie jak najmniej napracowac, nawet jesli unikanie pracy wymaga
    wiecej wysilku od jej wykonania."

    Jednym slowem, przypisywanie wiekszej wartosci temu, zeby komus innemu
    nie dac odniesc korzysci niz temu, zeby samemu odniesc korzysc lub wyjsc
    na zero.

    To jest postawa sabotazysty i sadze, ze korzenie tego w Polsce sa
    glebsze niz komuna. 123 lata zaborow, potem po krotkiej przerwie
    okupacja hitlerowska, potem komuna - wiele pokolen, podczas ktorych ten,
    ktory byl gora, ten, ktory mial wladze ekonomiczna i polityczna, byl
    wrogiem. Sabotaz wroga w relacjach ekonomicznych to jeden ze sposobow
    walki i popieram ludzi, ktorzy to uprawiali wtedy, gdy mieli do
    czynienia z zaborca lub hitlerowskim okupantem, lub komunistami.
    Niestety niektorym to tak weszlo w krew, ze nie sa w stanie juz
    funkcjonowac inaczej niz wedle tego schematu nawet, gdy zmienily sie
    okolicznosci.

    I to jest roznica miedzy Polska a Maorysami, ktorych opisywalam w
    poprzednim poscie. Ich postawy wynikaly ze skupienia na wartosci
    pozytywnej - dobro wlasnej grupy. Postawy polskie zrodzily sie z
    wartosci negatywnej: sabotowania wroga. To ta roznica sprawia, ze nie da
    sie w polskim przypadku "przedefiniowac juz zakorzenionych wartosci" na
    cos, co bedzie dla wszystkich dobre.

    I.

  • 37. Data: 2007-05-06 12:47:06
    Od: Bremse <bremse{usun.to}@wp.pl>

    On Sun, 06 May 2007 23:10:44 +1200, Immona wrote:

    >Chodzi chyba o te samosterownosc. Co ciekawe, tradycyjny sposob zycia
    >Maorysow byl bardzo komunistyczny. Cala osada wspolnie polowala,
    >gotowala posilek i wspolnie go jadla,

    U nas jest w sumie podobnie.

    >"prywatne domki" to byly malenkie
    >chatki sluzace tylko do spania - jedzenie, dyskusje, wychowywanie i
    >nauczanie, wszystko odbywalo sie grupowo i publicznie,

    Pfff, u nas też publicznie, każdy nawet może sobie na żywo w TV
    obejrzeć co tam się wyrabia.

    >czlowiek nigdy
    >nie byl sam i byl przede wszystkim czescia grupy.

    Zastanawia mnie tylko sposób w jaki Maorysi rozwiązali problem
    ustalania ojcostwa dzieci należących do danego haku? Bo u nas Aneta
    K., Maoryska jedna, tyle dzid obadała, że ojca szukają od paru
    miesięcy i znaleźć nie mogą.

> [...]
    >rodami), a jemu osobiscie - nie wiecej niz kazdemu innemu czlonkowi
    >grupy ze wzgledu na fakt przynaleznosci do grupy.

    Mamy to samo - nazywa się to poparciem i sondażami.

> [...]
    >mieszkalo sie razem. Z nadejsciem bialej cywilizacji Maori zaczeli
    >przenosic sie do miast, gdzie mozna bylo zarobic pracujac w fabrykach i

    Znaczy, wszyscy zostali posłami?

    >ktorych bylo mnostwo,

    U nas tylko 460.

    >wielu z
    >nich tez stracilo ziemie, ktora byla niezbedna do prowadzenia starego
    >sposobu zycia.

    No patrz! A u nas sami ją porzucili. Całe nowe iwi przez to powstało.
    Ganiają w takich biało-czerwonych zwisach męskich, a wódz wygląda
    jakby z łona jakiej Maoryski wylazł.

> [...]
    >szanowac go ze wzgledu na dokonania jego grupy. Cala motywacja byla
    >zewnetrzna, a rzeczy zewnetrzne maja to do siebie, ze mozna je stracic.

    U nas po prostu chłopaki w takich sytuacjach zmieniają iwi na inne,
    albo zakładają nowe.

> [...]
    >tej grupy i widze, jaka to sprawia radosc - zwlaszcza, ze nie pochodzi
    >od kogos, dla kogo takie zachowanie wynika ze szkolenia zawodowego.)

    Jakby co, to możemy oddać Wam naszego czołowego Maorysa IV RP, on już
    tam zrobi porządek. W jakie waka albo inne kanoe go wpakujemy,
    ustawimy kurs na aucklandzkie rohe i heja!

> [...]
    >informujemy i wiemy, ze trzeba zwiekszyc wysilek, a nie spoczywac na
    >laurach." Patrzylam sie na wyborcow i rzecznikow jak na kosmitow.

    A bo widzisz - w NZ rządzą biali, a u nas tacy opaleni Maorysi, banda
    karłów i Frankenstein ze swoją ekipą.

    --
    pozdrawiam
    Bremse

  • 38. Data: 2007-05-08 19:05:40
    Od: Maciek Sobczyk <m...@d...doPLer>

    Immona napisał(a):
> [...]
    > funkcjonowac inaczej niz wedle tego schematu nawet, gdy zmienily sie
    Wot prawda. Chociaż bardzo smutna :(

    pozdr.
    M.

  • 39. Data: 2009-03-10 13:54:24
    Od: "magda1892" <magda189@WYTNIJ_TOo2.pl>

    CZY MOGE UZYSKAC JAKIES INFORMACJE NA TEMAT tai jak badanie wiedzy i motywacji
    pracownika socjalnego???? bylabym bardzo wdzieczna!!!! chodzi mi dokladniej o to jak
    stworzyc kwestionariusz pytan. ankiete do zbadania wiedzy i motywacji pracownika
    socjalnego. aaaaaaaaa i moj mail m...@o...pl. dziekuje z gory!!!!