PracaGrupypl.praca.dyskusje › Praca w godzinach nadliczbowych i nocnych.

  • 1. Data: 2007-06-07 17:36:20
    Temat: Praca w godzinach nadliczbowych i nocnych.
    Od: "kovalek" <k...@o...pl>

    Przeglądałem archiwum, ale nie znalazłem jednoznacznej odpowiedzi na
    moje pytania.

    Od dwóch miesięcy jestem zatrudniowny na jednej ze stacji paliw na umowę
    o pracę. Umowa na pełen etat ze stawką godzinową 5zł brutto na godzinę. Jest
    to praca w systemie zmian 12 godzinnych. Dniówka (7-19), nocka (19-7) i
    następnie dwa dni wolnego. Często się jednak zdarza, że ktoś zachoruje i w
    rzeczywistości pracuje się więcej.

    Pierwsza sprawa to wynagordzenie za nocki. Wg kwitka z wypłaty wynika iż
    za nocke dostaję 12x5zł (płaca zasadnicza) + 8x5,32zł (praca w porze
    nocnej). Jednak wg KP dodatek do nocek wynosi 20% od najniższej płacy -
    czyli powinno być o wiele mniej. Czy pracodawca (a raczej księgowy)
    popełnia błąd, czy ja źle rozumuje?

    Druga sprawa to godziny nadliczbowe i praca w dni świąteczne. Mimo iż w
    kwietniu przepracowałem 192h to nie dostałem żadnego dodatku za godziny
    nadliczbowe. W maju 216h i też żadnego dodatku za nadgodziny nie będzie. Jak
    w przypadku takiego systemu pracy (12-24-12-48) liczyć nadgodziny? Bo
    rozumiem, że za każdą godzinę pracy w niedziele lub święto należy się
    dodatek 100% do podstawy, a za zwykłą nadgodzinę 50%.

    No i jeszcze jedno.. Czy pracownik ma jakieś dodatkowe przywileje w
    ramach zmian 12-godzinnych? (deputat jakiś). W niektórych firmach
    funkcjonuje takie coś (woda, posiłki), ale co na to KP?

    --
    pozdrawiam
    Leszek Kowalski

    --
    pozdrawiam
    Leszek Kowalski

  • 2. Data: 2007-06-07 18:36:21
    Temat: Re: Praca w godzinach nadliczbowych i nocnych.
    Od: Krzysztof 'kw1618' z Warszawy <k...@p...gmail.com>

    Dnia Thu, 7 Jun 2007 19:36:20 +0200, kovalek napisał(a):

> [...]
    > następnie dwa dni wolnego. Często się jednak zdarza, że ktoś zachoruje i w

    Kiedyś widziałem w gazecie taką tabelkę z rozpisanym systemem zmianowym
    12-godzinnym i zgodnie z KP jest to OK. Dobowe godziny wypoczynku się
    zgadzają, świąteczne też się zgadzają.
    Jeśli pracujesz więcej... to znaczy że są to nadgodziny.

> [...]
    > nocnej). Jednak wg KP dodatek do nocek wynosi 20% od najniższej płacy -
    > czyli powinno być o wiele mniej. Czy pracodawca (a raczej księgowy)

    Każdy pracodawca może płacić za pracę w nocy tyle ile chce, KP określa
    tylko minimum.

    Krzysztof 'kw1618' z Warszawy
    Od 1.01.2008 bez kontroli granicznych, więcej na http://grupy.3mam.net

  • 3. Data: 2007-06-08 11:19:11
    Od: "kovalek" <k...@o...pl>

    Użytkownik "Krzysztof 'kw1618' z Warszawy" <k...@p...gmail.com>
    napisał w wiadomości news:1wf5rzb1s0cun$.t4byywmhnsvg$.dlg@40tude.net...
> [...]

    > zgadzają, świąteczne też się zgadzają.
    > Jeśli pracujesz więcej... to znaczy że są to nadgodziny.

    Skoro przepracowałem w miesiącu 216 godzin, to chyba należy mi się dodatkowe
    wynagrodzenie za nadgodziny?

    > Każdy pracodawca może płacić za pracę w nocy tyle ile chce, KP określa
    > tylko minimum.

    Mój pracodawca jakby mógł to by w ogóle nie płacił. Więc nie podejrzewam go
    o hojność.

    --
    pozdrawiam
    Leszek Kowalski

  • 4. Data: 2007-06-08 14:19:46
    Od: aa <a...@a...pl>

    kovalek wrote:

    > Skoro przepracowałem w miesiącu 216 godzin, to chyba należy mi się
    > dodatkowe wynagrodzenie za nadgodziny?

    W przypadku 12/24 i innych systemów pracy zmianowej z rozliczaniem czasu
    pracy w/g godzin, nadgodziny są rozliczane w cyklu 3-miesięcznym. Ale
    radziłbym sprawdzić swoją umowę bo możliwe że "poprosiłeś" o rozliczanie
    w trybie 4-, 5-miesięcznym a nawet półrocznym.
    W praktyce może to oznaczać że popracujesz 5 miesięcy a 6. będziesz miał
    cały wolny.

    Ps. Wiem że zgodnie z prawem są to 3 miesiące, ale spotkałem się z taką
    4miesięczną umową.

  • 5. Data: 2007-06-10 11:53:46
    Od: "kovalek" <k...@o...pl>

    Użytkownik "aa" <a...@a...pl> napisał w wiadomości
> [...]

    > trybie 4-, 5-miesięcznym a nawet półrocznym.
    > W praktyce może to oznaczać że popracujesz 5 miesięcy a 6. będziesz miał

    Na umowie oprócz informacji, iż jest ona w wymiarze 1/1 etatu i stawki
    godzinowej 5zł brutto nie ma żadnych informacji.
    Co do wolnego to nie ma na nie co liczyć. Zakład zatrudnia 8 osób (po 4
    osoby na jedną kasę), więc nawet głupi urlop ciężko zaplanować, a co dopiero
    mówić o wolnym za nadgodziny. Chce porozmawiać z właścicielem ale nie wiem
    czym dokładnie się podeprzeć.

    --
    pozdrawiam
    Leszek Kowalski