PracaGrupypl.praca.dyskusje › Praca i płaca informatyków.

  • 1. Data: 2004-06-25 12:28:21
    Temat: Praca i płaca informatyków.
    Od: " Marek" <m...@g...pl>

    Być może przeoczyłem dyskusje dotyczące innych grup zawodowych, ale w
    ostatnich dniach spotkałem się z dyskusjami dotyczącymi pracy i płacy
    informatyków i lekarzy. Lekarzy z powodu tysięcy lekarzy, którzy rzekomo
    już wyjechali za granicę i następnych tysięcy, którzy już żyją na walizkach,
    a informatyków z powodu podobno bajecznych zarobków w branży informatycznej.
    Biorąc pod uwagę to, że te kokosy informatyków to bajka, czy informatycy
    tak jak (podobno)lekarze już zaczęli wyjeżdżać lub mają zamiar?
    A jeżeli zaczną wyjeżdżać, to sytuacja na ogólnie pojętym rynku pracy
    informatyków się polepszy - na rzecz pracowników i bezrobotnych
    rzecz jasna :) Czy może rozpaskudzeni bezrobociem pracodawcy rozbestwią się
    jeszcze bardziej i po uczniach szkół średnich, sięgną do prac
    ogólnoinformatycznych po uczniów gimnazjów?
    Osobną sprawą jest to, że spotkałem się przy okazji dyskusji o płacach
    informatyków, że "szeregowy programista czy administrator to po prostu płotki,
    więc im się nie płaci". Ja się pytam czym się różni "szeregowy programista"
    od "senior programistów" i "project managerów" oprócz nazwy stanowiska, skoro
    na oba stanowiska są podobne wymagania? IMHO to i tamto stanowisko może zająć
    ta sama osoba, tylko stanowisko inaczej się nazywa w firmie producenta
    systemu, a inaczej u użytkownika systemu :), no i skala dochodów jest inna.
    W małej firmie produkującej soft, można często zarobić więcej niż w dużej
    frmie użytkującej ten soft.
    Poza tym jak tak słucham i czytam, to czy przypadkiem nie powróciły czasy,
    gdy najgorsza księgowa w firmie zarabiała więcej niż najlepszy informatyk
    w tej samej firmie?

    Marek

  • 2. Data: 2004-06-25 13:52:57
    Temat: Re: Praca i płaca informatyków.
    Od: Tomasz Onyszko <T...@w...pl>

    Marek wrote:

> [...]
    > systemu, a inaczej u użytkownika systemu :), no i skala dochodów jest inna.

    roznia sie zakresem odpowiedzialnosci i zakresem zadan

    zalezy od firmy i do informatyka

    --
    Tomasz Onyszko [MVP]
    T...@w...pl

  • 3. Data: 2004-06-25 18:30:23
    Od: "Wojciech Jakobczyk" <j...@U...gazeta.pl>

    > więc im się nie płaci". Ja się pytam czym się różni "szeregowy
    programista"
    > od "senior programistów" i "project managerów" oprócz nazwy stanowiska,
    skoro

    doswiadczeniem, kompetencjami, itp. itd.
    co w tym niezrozumialego?

    wojtek

  • 4. Data: 2004-06-25 19:50:27
    Od: Sławomir Szyszło <s...@p...onet.pl>

    Dnia Fri, 25 Jun 2004 12:28:21 +0000 (UTC), " Marek"
    <m...@g...pl> wklepał(-a):

> [...]
    >ta sama osoba, tylko stanowisko inaczej się nazywa w firmie producenta

    Programista ma znać dobrze język/i programowania i narzędzia oraz umieć
    zaprogramować to, co mu nakażą ("projekt").
    Główny programista dba o koordynację pracy programistów, pilnuje terminów i
    współdziałanie ludzi oraz modułów oprogramowania, może zajmować się też
    kontaktami na "pierwszej linii" z klientem, czyli nie cierpiące zwłoki poprawki
    w oprogramowaniu. On też przydziela zadania programistom, rozlicza ich no i jest
    odpowiedzialny za pracę tego zespołu. To wbrew pozorom ważne stanowisko, bo jak
    wiadomo programiście trzeba w pewnym momencie wyrwać jego dzieło, bo inaczej
    nigdy go nie skończy. ;-)
    A project manager? Podobnie jak główny programista tyle, że na wyższym poziomie
    ogólności. Dba o podział zadań w projekcie, nadzoruje pracę projektantów,
    analityków, zajmuje się kontaktami z klientem - a do tego nie wystarczy sama
    wiedza z zakresu informatyki. Musi też dobrze orientować się w całości projektu,
    żeby rozstrzygać wątpliwości i rozwiązywać problemy pojawiające się przy
    projektowaniu/programowaniu.

    Nadal sądzisz, że są to podobne stanowiska? Ja podziwiam swoich
    współpracowników, że potrafią wykonywać swoje normalne zadania i jeszcze
    odpowiadać na dziesiątki pytań z różnych zakresów zadawane im co chwilę,
    rozmawiać z klientami i pilnować przebiegu projektu... i nie pogubią się w tym.
    :)

    >systemu, a inaczej u użytkownika systemu :), no i skala dochodów jest inna.
    >W małej firmie produkującej soft, można często zarobić więcej niż w dużej
    >frmie użytkującej ten soft.

    Małe firmy nie robią softu dla dużych firm. :)

  • 5. Data: 2004-06-25 20:52:02
    Od: "Wojciech Jakobczyk" <j...@U...gazeta.pl>

    > Małe firmy nie robią softu dla dużych firm. :)

    co masz na mysli?

    wojtek

  • 6. Data: 2004-06-25 23:02:18
    Od: Sławomir Szyszło <s...@p...onet.pl>

    Dnia Fri, 25 Jun 2004 22:52:02 +0200, "Wojciech Jakobczyk"
    <j...@U...gazeta.pl> wklepał(-a):

    >co masz na mysli?

    A co tu mieć na myśli, przecież napisane jest. Jakie małe firmy robią programy
    dla banków, firm ubezpieczeniowych, telekomunikacyjnych, krajowych i
    międzynarodowych korporacji, dużych firm produkcyjno-handlowych itd.? Jeśli coś
    robią, jaki mają udział w rynku?

  • 7. Data: 2004-06-26 00:34:44
    Od: Marcin Lubojański <marcin_lubojanski_usun_to@i_to_tez.pf.pl>

    Sławomir Szyszło napisał(a):

> [...]
    > międzynarodowych korporacji, dużych firm produkcyjno-handlowych itd.? Jeśli coś

    Mała firma z Opola. Robi oprogramowanie m.in dla dużych firm z branży
    energetycznej ze Śląska i firm ubezpieczeniowych (oddziały krajowe firm
    zachodnich) ze stolicy. Programistom (trzem raptem) płaci najniższą
    krajową + ewentualna premia (100-200zł).

    Pozdrawiam
    Marcin Lubojański
    www.tramping.slask.prv.pl - relacje, galeria, porady, niusy, tablica

  • 8. Data: 2004-06-26 01:33:08
    Od: " Marek" <m...@g...SKASUJ-TO.pl>

    Sławomir Szyszło <s...@p...onet.pl> napisał(a):

    > Małe firmy nie robią softu dla dużych firm. :)

    To nie zawsze prawda. Jak twórcy systemu tepsy zaczęli jeżdzić na kursy
    i wdrożenia, to w kwaterze głównej zabrakło dyżurnych oficerów do gaszenia
    pożarów systemów systemu :))

    Marek

  • 9. Data: 2004-06-26 01:44:26
    Od: " Marek" <m...@g...SKASUJ-TO.pl>

    Marcin Lubojański <marcin_lubojanski_usun_to@i_to_tez.pf.pl> napisał(a):

    > Ma=B3a firma z Opola. Robi oprogramowanie m.in dla du=BFych firm z bran=BF=
    > y=20
    > energetycznej ze =A6l=B1ska i firm ubezpieczeniowych (oddzia=B3y krajowe =
    > firm=20
    > zachodnich) ze stolicy. Programistom (trzem raptem) p=B3aci najni=BFsz=B1=
    > =20
    > krajow=B1 + ewentualna premia (100-200z=B3).

    Czy to sie jeszcze kwalifikuje pod prawa rynku, czy juz pod bezczelny
    wyzysk programistow z powodu duzego bezrobocia?

    Poza tym rownie, a moze bardziej oczekiwalem ustosunkowania sie do problemu
    ew. wyjazdow informatykow za chlebem - wzorem lekarzy.

    Marek

  • 10. Data: 2004-06-26 02:00:38
    Od: " Marek" <m...@g...SKASUJ-TO.pl>

    Czy brak zainteresowania tematem wyjazdów informatyków oznacza,
    że informatycy - w przeciwieństwie do lekarzy - zostają w kraju?
    Czyżby analitycy przewidujący jeszcze w zeszłym roku exodus informatyków
    do UE i dalej, popełnili błąd w ocenie sytuacji?

    Marek