PracaGrupypl.praca.dyskusjePraca bez umowy i jej zakonczenie (dlugie troszke)... › Praca bez umowy i jej zakonczenie (dlugie troszke)...
  • From: "Ryh" <r...@k...chip.pl>
    Newsgroups: pl.praca.dyskusje
    Subject: Praca bez umowy i jej zakonczenie (dlugie troszke)...
    Date: Fri, 29 Apr 2005 11:48:52 +0200

    Witam.
    Jestem mlodym czlowiekiem studiujacym zaocznie. Do niedawna pracowalem na
    umowe zlecenie (przedluzanej co miesiac) w pewnej firmie. Praca byla
    przyjemna choc slabo platna i szef unikal jak ognia podpisania umowy o
    prace. Z tego powodu szukalem innej pracy i udalo mi sie taka znalezc - w
    jednym ze sklepow sporej sieci rtv i agd.
    Firma wydawala sie ok. Nie nalegalem o umowe w pierwszym dniu itd...
    Przepracowalem ponad miesiac bez umowy wstepnie tylko ustalajac warunki w
    formie ustnej. W tym czasie okazalo sie, ze nie jest rozowo.
    Odzial ma spote zadluzenie i mase zaginionego sprzetu glownie rtv
    (rozdzielone na wszystkich pracownikow w formie rat) za manko z ubieglego
    roku. Kierownik i czesc pracownikow regularnie uzadzaja libacje alkoholowe
    (i to czesto jeszcze w godzinach pracy sklepu). Inny pracownik prawie, ze
    oficjalnie handluje narkotykami za lada sklepowa... Ogolnie sielanka. W
    pierwszych dniach celem "dostosowania sie" zgodzilem sie na kilka kieliszkow
    i piw, ale nie lezy to w mojej naturze.
    Po takich libacjach oczywiscie nastepnego dnia uczestnicy w pracy
    najczesciej odpoczywali i ewentualnie z formowego telefonu dzwonili do
    roznych lasek z czatu. Ja grzecznie staralem sie robic to co w moich
    obowiazkach oraz to czego inni nie robili. Kierownik dal mi do zrozumienia,
    ze jestesmy jedna wielka rodzina, a ja troche odstaje....
    Po miesiacu otrzymalem do podpisania umowe o prace na okres probny. Poniewaz
    wczesniej sie nasluchalem o problemach ze spalceniem zadluzenia bylem
    wyczulony na punkcie odpowiedzialnosci finansowej. Pomijajac, ze w umowie
    byly inne warunki (gorsze) niz wstepnie ustalilismy to na dole malym
    druczkiem widniala klauzula iz podpisujac ta umowe jednoczesnie oznajmiam,
    ze zapoznalem sie z regulminem pracy. Poprosilem o regulamin pracy co
    spotkalo sie z gwaltownym atakiem na moja osobe: jak moge zadac takich
    rzeczy gdy firma jest tak cudowna, ludze w niej tez i na dodatek chce mnie
    ta firma zatrudnic. Poinfromowalem dlaczego (czyli chce sie upewnic, ze z
    regulminu nie wyniknie pozniej podzial dlugu rowniez i dla mnie). Jeszcze
    kilka dni kierownik staral sie mnie naklonic do podpisania umowy bez
    zaznajomienia mnie z regulaminem (bo tam nic ciekawego nie ma). W koncu
    poinformowal, ze mi dziekuje a uregulujemy wszstko za kilka dni podpisuja
    umowe zlecenie.
    Podpisac umowe zlecenie mam za kilka dni, a wynagrodzenie zostanie przeslane
    przelewem na konto.

    W pracy nie ma listy obecnosci (jest pewien grafik, ktory wypelnia raz na
    m-c kierownik i wysyla do centrali, ale nie ma na nim podpisow pracownikow).
    Nie bardzo tez wiem jak ewentualnie udowodnic fakt iz tam pracowalem (wielu
    znajomych mnie widzialo w firmowym stroju, wielu ludziom sprzedawalem
    towary, ale czy to wystarczy?).

    Poniewaz nie jestem obeznany w prawie pracy itd... Pytanie:
    Co moge z tym zrobic, co powinienem z tym zrobic i ewentualnie na co uwazac?

    Dziekuje za wszelkie ewentualne sugestie.
    --
    Ryh