PracaGrupypl.praca.dyskusje › PIP a tajemnica

  • 1. Data: 2006-10-20 17:38:50
    Temat: PIP a tajemnica
    Od: "agucha" <c...@o...p>

    Witajcie,
    tak sie zastanawiam nad pewnym problemem. Otoz pracownik pewnej firmy sklada
    uzasadniona skarge w PIP. Jakie jest prawdopodobienstwo tego, ze PIP wyda
    pracodawcy kto doniosl? Czy na PIP nie ciazy obowiazek tajemnicy?

    Pozdrawiam

  • 2. Data: 2006-10-20 18:32:45
    Temat: Re: PIP a tajemnica
    Od: "Jotte" <t...@w...spam.wypad.polska>

    W wiadomości news:ehb1jh$rst$1@serwus.bnet.pl agucha
    <c...@o...p> pisze:

    > tak sie zastanawiam nad pewnym problemem. Otoz pracownik pewnej firmy
    > sklada uzasadniona skarge w PIP. Jakie jest prawdopodobienstwo tego, ze
    > PIP wyda pracodawcy kto doniosl?
    IMO nie wyda. Mało tego - kontrola zostanie przeprowadzona tak, aby nie
    dawać pracodawcy powodów do skojarzeń z faktycznym jej powodem czy źródłem
    informacji.
    To - oczywiście - teoria. PIPa jako instytucja nie zdradzi osoby
    informującej o nieprawidłowościach, ale jej pracownik może to zrobić.
    Aczkolwiek w mojej własnej praktyce zawodowej odnotowałem czas jakiś temu
    przypadek uzasadnionego wniosku o interwencję inspekcji pracy (i nie tylko
    jej), wiem kto złożył zawiadomienie i ta osoba pracuje do dziś, mimo że
    pracodawca poniósł odpowiednie konsekwencje. Nic nie wskazuje aby się
    domyślano, kto spowodował działania wymuszające poprawę przestrzegania
    prawa.
    Ryzyko być może istnieje, ale trzeba to robić, nie można tolerować łamania
    praw pracowniczych.

    Jotte

  • 3. Data: 2006-10-21 06:51:17
    Od: "oFirmie.info" <d...@n...pl>

    Użytkownik "agucha" <c...@o...p> napisał w wiadomości
> [...]
    > uzasadniona skarge w PIP. Jakie jest prawdopodobienstwo tego, ze PIP wyda
    > pracodawcy kto doniosl? Czy na PIP nie ciazy obowiazek tajemnicy?

    To oczywiscie zalezy od sytuacji. Znam przypadki gdy PIP trzymal niezla
    sztame z pracodawca ktorego chcac nie chcac musial skontrolowac i tu by sie
    mozna spodziewac najzwyklejszego donosu ze strony inspektora. Sam pisalem
    zgloszenie kontroli za posrednictwem poczty elektronicznej, otrzymalem
    informacje zwrotna rowniez na email, kontrola sie odbyla i wszystko cacy.
    Email oczywiscie lewy - dla pewnosci.

    --
    Z pozdrowieniami

    Zespol oFirmie.info

    www.ofirmie.info

  • 4. Data: 2006-10-21 10:04:40
    Od: "Kalisima" <n...@m...me>

> [...]
    > uzasadniona skarge w PIP. Jakie jest prawdopodobienstwo tego, ze PIP wyda
    > pracodawcy kto doniosl? Czy na PIP nie ciazy obowiazek tajemnicy?

    Teoretycznie tajemnica powinna być zachowana, ale ja znam przypadek, kiedy
    inspektor tak robił kontrolę, że bylo dokładnie wiadomo kto złożył skargę.
    Inna sprawa, że skarga była bezzasadna, więc pewnie inspektor był wściekły.

    Kalisima

  • 5. Data: 2006-10-23 14:31:04
    Od: "entroper" <e...@C...spamerom.poczta.onet.pl>

    Użytkownik "agucha" <c...@o...p> napisał w wiadomości

    > Jakie jest prawdopodobienstwo tego, ze PIP wyda
    > pracodawcy kto doniosl?

    zależy od posiadanych przez pracodawcę układów i znajomości. Miałem
    nieprzyjemność obserwować sytuację, gdy firma notorycznie, ordynarnie i
    bezczelnie łamiąca KP (wiele paragrafów), a znalazłoby się też trochę z KK,
    była po interwencji pracownika informowana przez PIP, kto, kiedy i na co/kogo
    się skarżył. Interwencji PIP nawet nie podejmował, nieoficjalne sygnały
    stamtąd wyraźnie sugerowały, że Inspekcja jest "za cienka" na tego pracodawcę,
    tak samo jak "za cienki" był US. Smaczku dodaje fakt, że pracodawca był blisko
    związany z wiodącym polskim związkiem wyznaniowym ;)

    entrop3r