PracaGrupypl.praca.dyskusje › Odprawa-prosze o pomoc

  • 1. Data: 2004-07-26 08:45:25
    Temat: Odprawa-prosze o pomoc
    Od: "jurek" <j...@g...pl>

    Witam,
    przegladajac archiwum grupy co rusz natrafiam na informacje, ze przy
    wypowiedzeniu z winy pracodawcy jesli zatrudnia ponad 20 pracownikow nalezy
    sie odprawa.

    W zwiazku z tym mam kilka pytan:
    Na podstawie jakiej ustawy nalezy sie owa odprawa? Myslalem ze "ustawa z dn
    13 marca 2003 o szczegolnych zasadach rozwiazywania z pracownikami stosunkow
    pracy z przyczyn nie dotyczacych pracownikow", jednak jest w niej wyraznie
    zaznaczone, ze dotyczy zwolnien grupowych. A moze ja czegos nie zrozumialem
    w niej?

    Czy wypowiedzenie umowy o prace zawarta na czas nieograniczony z art. 30
    par.1 ust.2 KP z trzy miesiecznym okresem wypowiedzenia, upowaznia do
    wystapienia o odprawe. Dodam ze przyczyna wypowiedzenia bylo: "zamiar
    zastapienia zajmowanego przez Pana stanowiska pracy, innym pracownikiem" ale
    w zasadzie byly to zmiany organizacyjno-oszczednosciowe ze tak sie wyraze.
    Wiem, wiem-powinienem sie odwolywac do sadu pracy, jednak tego nie zrobilem
    z roznych przyczyn. Dlatego chce teraz przynajmniej odprawe "wydebic" od
    pracodawcy.

    I teraz najwazniejsze dla mnie: czy rzeczywiscie w tym wypadku powinna
    zostac odprawa wyplacona, a jezeli tak, to co radzicie, jakie dzialania
    powinienem podjac w tym temacie. Prosze o pomoc bo juz sie gubie w tym
    gaszczu paragrafow i rozporzadzen:(

    Za wszelkie informacje z gory serdecznie dziekuje

    Jurek

  • 2. Data: 2004-07-26 10:16:23
    Temat: Re: Odprawa-prosze o pomoc
    Od: MEva <x...@x...pl>

    Mon, 26 Jul 2004 10:45:25 +0200, na pl.praca.dyskusje, jurek napisał(a):

    > ze przy
    > wypowiedzeniu z winy pracodawcy

    > Dodam ze przyczyna wypowiedzenia bylo: "zamiar
    > zastapienia zajmowanego przez Pana stanowiska pracy, innym pracownikiem"
    Chyba twój pracodawca uznał, że nie zasługujesz na zaufanie, lub nie
    nadajesz się do tej pracy, a to zanaczy, że nie jest to wypowiedzenie z
    winy pracodawcy lecz twojej. W tej sytuacji nie masz szans na odprawę.
    Inaczej by sprawa wyglądała gdyby na końcu przyczyny wypowiedzenia
    napisał..." w związku z konieczniścią zmniejszenia zatrudnienia"
    --
    pozdrawiam
    MEva :-)

  • 3. Data: 2004-07-26 10:42:32
    Od: Krzysztofsf <k...@p...gazeta.pl>

    Dnia Mon, 26 Jul 2004 12:16:23 +0200, MEva <x...@x...pl> napisał:

> [...]
    > Inaczej by sprawa wyglądała gdyby na końcu przyczyny wypowiedzenia
    > napisał..." w związku z konieczniścią zmniejszenia zatrudnienia"

    Wg mnie temat na prawnika od prawa pracy.Szukac gdzie udzielakja porad
    bezplatnie (przy PIP?).
    "zamiar zastapienia" - mniemanologia stosowana nie okreslajaca
    przykladowo, czy to zastapienie nastepuje poprzez redukcje etatu i
    przejecie obowiazkow przez innego pracownika, czy faktycznie inna osoba
    przejmuje obowiazki na tym samym stanowisku. Do tego "zamiar" ?.

  • 4. Data: 2004-07-26 14:22:52
    Od: "jurek" <j...@g...pl>

    > Inaczej by sprawa wyglądała gdyby na końcu przyczyny wypowiedzenia
    > napisał..." w związku z konieczniścią zmniejszenia zatrudnienia"

    No wlasnie co to zaczy "....inaczej by sprawa wygladala..." jaka ustawa to
    reguluje bo naprawde juz nie wiem, a znajduje w archiwum tylko jedno i to
    samo ze jak 20 osob zatrudnionych a wypowiedzenie nie z winy pracownika, to
    odprawa sie nalezy.
    Jest to moim zdaniem redukcja etatow, bo wraz ze mna otrzymaly wypowiedzenie
    jeszcze dwie osoby na tym stanowisku a dalsze trzy -badz nie przedluzono
    umowy, badz "same";) zlozyly wypowiedzenia. No i sprawa najwazniejsza -z
    dwoch maszyn zostala jedna, bo narazie jedna sprzedano(na druga szukaja
    klienta). Wiec ponawiam pytanie jaka ustawa,bo chyba nie ta, cytowana w
    pierwszym moim poscie, bo ta dotyczy chyba tylko zwolnien grupowych.

  • 5. Data: 2004-07-26 14:29:36
    Od: "jurek" <j...@g...pl>

> [...]
    > przejecie obowiazkow przez innego pracownika, czy faktycznie inna osoba
    > przejmuje obowiazki na tym samym stanowisku. Do tego "zamiar" ?.

    Tak dla scislosci-zasiegnalem juz porady w PIPie, ktora skonczyla sie
    propozycja napisania skargi wraz z prosba o przeprowadzenie kontroli w
    zakladzie, w zwiazku z niewyplaceniem odprawy z przyczyn organizacyjnych.
    Ale nie chce robic smrodu i probuje sprawe zalatwic "we wlasnym zakresie"

  • 6. Data: 2004-07-26 19:05:21
    Od: MEva <x...@x...pl>

    Mon, 26 Jul 2004 16:22:52 +0200, na pl.praca.dyskusje, jurek napisał(a):

    > klienta). Wiec ponawiam pytanie jaka ustawa,bo chyba nie ta, cytowana w
    > pierwszym moim poscie, bo ta dotyczy chyba tylko zwolnien grupowych.

    Tak to właśnie ta ustawa !

    --
    pozdrawiam
    MEva :-)

  • 7. Data: 2004-07-27 11:42:17
    Od: "jurek" <j...@g...pl>

    > Tak to właśnie ta ustawa !

    Dziekuje za odpowiedz.
    Jednak dalej mam watpliwosci
    ..hmm....wczytalem sie jeszcze raz w art.1 i faktem jest ze wszystko zalezy
    od interpretacji, choc pierwsze skojarzenie bylo u mnie jednoznaczne, bo
    przez cala ustawe przewija sie "zwolnienie grupowe". Ale chyba art.10 sprawe
    zalatwia definitywnie, choc sam juz niewiem...

    Dlatego mam jeszcze jedno pytanie i z gory przepraszam za "upierdliwosc":)
    czy mozna gdzies poczytac o tym jaka jest prawidlowa interpretacja tej
    ustawy, lub jaka przyjmuja sady pracy.
    Mniemam ze skoro napisalas ze to ta ustawa, to jestes swojej racji pewna.

    Jednak niezaleznie od jakiejkolwiek interpretacji jest to moim zdaniem
    straszny bubel ustawowy.

    --
    Jurek

  • 8. Data: 2004-07-27 18:53:04
    Od: MEva <x...@x...pl>

    Mon, 26 Jul 2004 10:45:25 +0200, na pl.praca.dyskusje, jurek napisał(a):

    Dobrze to zaczniemy od początku : na poniższe pytanie odpowiedż brzmi nie!

    > Czy wypowiedzenie umowy o prace zawarta na czas nieograniczony z art. 30
    > par.1 ust.2 KP z trzy miesiecznym okresem wypowiedzenia, upowaznia do
    > wystapienia o odprawe.

    Prawo do odprawy daje tylko wypowiedzenie z ustawy /którą już chyba znasz
    na pamięć/ i cokolwiek o niej myślisz, lub jakby jej nie interpretować,
    gdyby ją podano za podstawę wypowiedzenia dostałbyś odprawę.
    Fakt,że podana przyczyna wypowiedzenia ci pracy jest za przeproszniem
    dupiata daje ci duże szanse na wygranie sprawy w sądzie. Wątpię, że twój
    szef wystraszy się samej groźby podania do sądu i sam z własnej woli zmieni
    podstawę na wypowiedzeniu co byłoby równoznaczne z koniecznością wypłaty
    odprawy, ale może ta kontrola z PIPu by pomogła tobie i przy okazji
    kolegom- myślę, że powinieneś to zrobić, przecież nic nie tracisz.
    Bo jak nie to tylko sąd pracy może roztrzygnąć czy to zmniejszenie
    zatrudnienia, czy brak zaufania do pracownika, bo tak może bronić się
    zakład.
    Jak widzisz wszystko się rozbija o ten paragraf z kodeksu pracy a nie o tę
    ustawę której ci nie podano jako podstawy wypowiedzenia.
    Sądy pracy są dla pracowników niepłatne , nawet jak przegrasz - powodzenia-
    --
    pozdrawiam
    MEva :-)

  • 9. Data: 2004-07-29 21:33:07
    Od: "jurek" <j...@g...pl>

    Jeszcze raz dzieki MEvo za cierpliwosc i wyczerpujace odpowiedzi.

    > ale może ta kontrola z PIPu by pomogła tobie i przy okazji
    > kolegom- myślę, że powinieneś to zrobić, przecież nic nie tracisz.

    Tak, widze ze jednak sam nic nie zdzialam, wiec skladam pismo do PIPu.

    > Sądy pracy są dla pracowników niepłatne , nawet jak przegrasz -
    powodzenia-

    By nie zapeszyc -nie dziekuje.

    --
    ja rowniez