PracaGrupypl.praca.dyskusjeumowa o dzielo - pare pytan › Odp: umowa o dzielo - pare pytan
    From: "glos" <g...@p...onet.pl>
    Newsgroups: pl.praca.dyskusje
    Subject: Odp: umowa o dzielo - pare pytan
    Date: Sun, 23 Jun 2002 17:32:49 +0200
    Sender: g...@p...onet.pl@teatral.abc.net.pl

    Użytkownik Agnieszka <a...@p...fm> w wiadomości do grup dysk
    usyjnych napisał:af4e1n$2lc$...@n...onet.pl...
    > Witajcie!
    >
    > Postanowilam napisac osobnego posta z pytaniami, bo pomimo przeszukania
    > archiwum, nie znalazlam odpowiedzi na moje pytania.
    > Sytuacja taka:
    > 1. Mam juz podpisana umowe o dzielo poczawszy od dnia 1 pazdziernika na 9
    > miesiecy, umowe podpisalam w czerwcu, w czerwcu rowniez koncze studia. M
    oge
    > czy nie moge sie zarejestrowac jako bezrobotna? Z tego, co przeczytalam,
    > nie moge. Czy wynika z tego, ze sama sobie do pazdziernika powinnam placic
    > ubezpieczenie zdrowotne?

    umowa o dzielo nie daje Ci mozliwosci odliczania skladek na ub. zdrowotne od
    podatku, stad OPROCZ podatku bedziesz musiala sie ubezpieczyc dodatkowo -
    dobrowolne ubezp w Malopolskiej KCh. kosztuje ok. 150 zl/m-c, a wpisowe ok.
    1500 zl (nie pamietam dokladnie). Duzo lepszym pomyslem jest zawarcie doda
    tkowo stalej umowy zlecenia na minimalna kwote - np. 200zl. Wtedy to ubezp.
    taniej - calosc kosztow (ubezp., podatek) ok. 70-80 zl/m-c (w tym zdrowotne
    ok. 15 zl), no i nie ma wpisowego.

    > 2. Slyszalam, ze ponoc nie mozna podpisac tak dlugiej umowy o dzielo - na
    9
    > miesiecy - ze to juz powinna byc umowa zlecenie. Czy sa jakies przepisy
    > regulujace to? A co, jesli pracodawca juz taka umowe podpisal?

    mozna i na 15 lat - umowa musi byc zakonczona realizacja pewnego dziela, i
    naczej - to umowa-zlecenie.

    > 3. Jesli nie znajde innego pracodawcy, ktory mnie zechce zatrudnic na um
    owe
    > o prace i zechce placic wszelkie swiadczenia i skladki, to co ja sobie s
    ama
    > powinnam placic? Zaznaczam, ze bym miala wtedy wylacznie te umowe o dzie
    lo,
    > lub do tego jakas inna umowe, ale rowniez typ umowy o dzielo.

    jw.
    Zawrzyj um zlecenie np z zaprzyjazniona firma, przy czym pokryjesz im wszy
    stkie koszty.
    Mozesz rowniez zawrzec taka umowe z czlonkami rodziny, ale tu sprawa jest
    bardziej sliska i sa rozne niuanse (wspolne gosp dom czy nie, itp)

    > 4. Czy w takim wypadku powinnam sobie zalozyc sama dzialalnosc gospodarcza
    > placic w ten sposob wszelkie skladki?

    Srednio oplacalne - ubezp. od os. prow. dzial. gosp to ok. 600zl, przy opi
    sanym przeze mnie sposobie - ok. 80 zl.
    Pamietaj jednak, ze kiedys bedziesz chciala przejsc na emeryture.

    --

    pozdrawiam,

    glos