PracaGrupypl.praca.dyskusjeforma wynagradzania (umowa o dzielo) ? › Odp: forma wynagradzania (umowa o dzielo) ?
    From: "glos" <g...@p...onet.pl>
    Newsgroups: pl.praca.dyskusje
    Subject: Odp: forma wynagradzania (umowa o dzielo) ?
    Date: Tue, 7 May 2002 03:30:48 +0200

    Użytkownik (undefined) <k...@i...pl.xxx> w wiadomości do grup
    dyskusyjnych napisał:ab5gs5$9fc$...@k...task.gda.pl...

    > Chcialbym zatrudnic (no... zatrudnic to nieco za duze slowo) pare osob do
    > wykonywania sprzedazy uslug i chcialbym wynagradzac te osoby na zasadzie
    > prowizyjnej. Uslugi ktore wykonuje sa drobne i prowizja bylaby rownie
    > niewielka. Po prostu chce miec kilka osob ktore niejako przy okazji gdy
    > znajda mi jakiegos klienta moga liczyc na jakies wynagrodzenie.
    Zastanawiam
    > sie wiec jak wynagradzac te osoby od strony formalnej. Czy odpowiedznia
    > bedzie do tego umowa o dzielo zawarta np. na kazdego znalezionego klienta
    ?

    z umowa o dzielo ostroznie - umowa o dzielo musi konczyc sie jakims
    konkretnym efektem, mniej lub bardziej namacalnym (musi byc koncowy efekt),
    w odroznieniu od umowy-zlecenia, ktora jest umowa na czynnosci, a nie na
    efekt. A czy szukanie klientow mozna podciagnac pod dzielo?.... Tym
    bardziej, jesli mialaby to byc umowa autorska (50%), ale to juz w ogole inna
    bajka...

    Wydaje mi sie, ze chyba najlatwiej byloby umowa-zlecenie, tyle ze zapewne z
    zusem. Chyba, ze to uczniowie/studenci ponizej 26 lat. Przyklad takiego
    rozwiazania: http://www.home.pl/partners/

    Info o zwolnieniu z ubezpieczen:
    "Nie podlegają obowiązkowi ubezpieczeń osoby wykonujące pracę na podstawie
    umowy zlecenia, agencyjnej lub innej umowy o świadczenie usług, do której
    zgodnie z Kodeksem cywilnym stosuje się przepisy dotyczące zlecenia, będące
    uczniami gimnazjów, szkół ponadgimnazjalnych, szkół ponadpodstawowych lub
    studentami, do ukończenia 26 lat"

    Mam wrazenie jednak (moze mylne), ze nie zwolni Cie to z obowiazku skladania
    za nich deklaracji do zus (ZUA, RNA pod DRA, a potem ZWUA).

    http://www.zus.pl/ubezpie/ube002.htm

    > Cos mi sie obilo o uszy, ze po kilku identycznych umowach nalezy zatrudnic
    > na zasadzie umowy o prace - tyle ze w takim wypadku to bedzie calkowicie
    > nieoplacalne.

    moze sie myle, ale czy tak nie jest z zamiana umowy o prace na czas
    okreslony na umowe o prace na czas nieokreslony?

    Bardzo bylbym zdziwiony, gdyby istnial obowiazek zamiany kilkakrotnej
    umowy-zlecenia (tez sie w koncu placi ZUS!) czy umowy o dzielo na umowe o
    prace.... Moge sie jednak mylic....

    Reasumujac, dzieki polskiem prawotworcom, czeka Cie tyle formalnosci, ze
    najlatwiej wyplacic to "na czarno" i z wlasnej kieszeni oplacic za to
    podatek. Smutne. :(

    --
    pozdrawiam,

    glos