PracaGrupypl.praca.dyskusjeautorska umowa o dzielo - odslona druga › Odp: autorska umowa o dzielo - odslona druga
    From: "glos" <g...@p...onet.pl>
    Newsgroups: pl.praca.dyskusje
    Subject: Odp: autorska umowa o dzielo - odslona druga
    Date: Sat, 29 Jun 2002 17:01:35 +0200
    Sender: g...@p...onet.pl@teatral.abc.net.pl

    Użytkownik A.B. <b...@k...onet.pl> w wiadomości do grup dyskusyjnych
    napisał:afjnn9$adh$...@n...tpi.pl...

    > Wg mnie nie jest to zaden szczegolny przypadek.
    > Pisanie i sprzedaz programow to dzialalnosc gospodarcza jak kazda inna,
    > nalezy ja zarejestrowac i tyle.

    Najpierw uwaznie postudiuj problem. Dzialalnosc tworcow jest specyficznie
    uregulowana w polskim prawie.

    1). Ustawa o Prawie Autorskim i Prawach Pokrewnych
    2). Ustawa o Podatku Dochodowym od Osob Fizycznych art. 22 ust. 9 pkt. 3:

    ust. 9. Koszty uzyskania niektórych przychodów określa się w następującej
    wysokości w stosunku do uzyskanego przychodu:
    (...)
    pkt 3. z tytułu korzystania przez twórców z praw autorskich i artystów
    wykonawców z praw pokrewnych, w rozumieniu odrębnych przepisów, lub
    rozporządzania przez nich tymi prawami - 50% (...)

    3). Wg Ciebie kompozytorzy, malarze, itp zakladaja DG, bo to przeciez
    dzialalnosc jak kazda inna?

    > Kosztow 50 % przy wielokrotnej sprzedazy nie utrzymasz, bo wg mnie
    > przysluguja jesli piszesz program na czyjes zlecenie
    > i pozbywasz sie praw do programu.

    NIE pisze programu na zadne konkretne zlecenie. Pisze go z wlasnej
    inicjatywy i udzielam odplatnie praw do jego uzytkowania.

    > P.S. Wiele lat temu sam tak dzialalem (KPiR i 50%, urzednicy tez nie
    > wiedzieli co z tym fantem robic, ale sam sie wystraszylem, glownie uwag
    > znajomych.

    KPiR (czyli DG) wyklucza skorzystanie z 50% kup. W KPiR NIE istnieje cos
    takiego, jak ryczaltowe kup, sa tylko rzeczywiscie poniesione (i
    zaksiegowane) kup, ciekawe wiec jak ksiegowales te 50% kup? Dzialales
    bezprawnie i miales szczescie, ze trafiles na niekompetentnych urzednikow...

    > Wiec moze i dzisiaj do odwaznych swiat nalezy?
    > Drugi sposob to jakies kombinacje z firma na kogos innego, jemu opychasz
    > prawa z 50 % KUP, on sprzedaje normalnie.

    owszem, to znany sposob, tyle ze wyklucza korzystanie z 50% kup przez
    firme -> tylko raz mozesz skorzystac z 50% kup, a to zaden interes.

    --

    pozdrawiam,

    glos