PracaGrupypl.praca.dyskusje › Nadgodziny

  • 1. Data: 2003-12-28 18:00:00
    Temat: Nadgodziny
    Od: Piotr Kołaczek <c...@h...pl>

    Witajcie,

    sytuacja wyglada nastepujaco: pracuje w banku jako informatyk. Od czasu do
    czasu zdarza sie, ze trzeba zostac w pracy po godzinach. Bywa ze jest to
    dodatkowe 12 godzin (np. od 12:30 do 8:30 następnego dnia) ale trafia sie
    tez, ze jest to godzina lub dwie. Pracodawca poinformowal nas, ze nie
    bedzie placil za nadgodziny, mozna je natomiast odebrac jako dzien wolny.
    Praktyka byla taka, ze spisywalismy w zeszycie nadgodziny a kiedy uzbieralo
    sie ich 8 lub wielokrotnosc, staralismy sie w jakims rozsadnym terminie
    wziac wolny dzien.

    Ostatnio jednak nowy szef oswiadczyl (zapewne po konsultacjach z
    "wierchuszka") ze nie powinnismy wpisywac pojedynczych przepracowanych
    godzin bo "mozemy sobie zaszkodzic". Kolezanki z sali obslugi klienta
    uslyszaly od swojej szefowej, ze za nadgodziny bedzie uwazany wylacznie
    czas konieczny do wykonania dodatkowych zadan wyznaczonych przez
    kierowniczke. Jesli zdarzy sie tak, ze w zwiazku z wieksza liczba
    obsluzonych klientow trzeba bedzie zostac dluzej - nie ma mowy o
    nadgodzinach. Nie wspominam nawet o oddzialach banku w mniejszych
    miejscowosciach w ktorych kobiety nagminnie wysiaduja po godzinach bo nie
    ma ludzkiej sily zeby daly rade zalatwic wszystko w ciagu 8 godzin.

    Naturalnym rozwiazaniem byloby albo zwiekszenie zatrudnienia albo
    zatrudnienie takich pracownikow, ktorzy daliby rade codziennie zmiescic sie
    w 8 godzinach. Pierwsze rozwiazanie nie wchodzi w gre ze wzgledu na
    przyjeta strategie ciecia kosztow, drugie jest niewykonalne, bo oznaczaloby
    koniecznosc znalezienia pracownikow o dosyc nietypowych predyspozycjach ;-)
    Zostaje wiec trzecie rozwiazanie - zachecic pracownikow do pracy w
    nadgodzinach w taki sposob, zeby im do glowy nie przyszlo dochodzenie
    swoich praw.

    Po tym przydlugim wstepie kilka pytan:
    - jakimi argumentami mozna sie posluzyc w rozmowie z pracodawca?
    - na ile moze pomoc PIP?
    - jak powinna wygladac "wzorcowa" ewidencja przepracowanych nadgodzin?
    - czy pracodawca moze z gory zalozyc, ze nie bedzie placil za nadgodziny?

    pozdrawiam

    Piotr

  • 2. Data: 2003-12-30 18:57:36
    Temat: Re: Nadgodziny
    Od: s...@p...onet.pl

> [...]
    > - jak powinna wygladac "wzorcowa" ewidencja przepracowanych nadgodzin?
    > - czy pracodawca moze z gory zalozyc, ze nie bedzie placil za nadgodziny?

    Witam. Do 31.12. br wygląda to tak zgodnie z kp.
    Praca w godzinach nadliczbowych
    Spis treści
    Art. 133. § 1. Praca wykonywana ponad normy czasu pracy, ustalone zgodnie z
    przepisami kodeksu, stanowi pracę w godzinach nadliczbowych. Praca taka jest
    dopuszczalna tylko w razie:
    1) konieczności prowadzenia akcji ratowniczej dla ochrony życia lub zdrowia
    ludzkiego albo dla ochrony mienia lub usunięcia awarii,
    2) szczególnych potrzeb pracodawcy.
    § 2. Liczba godzin nadliczbowych przepracowanych w związku z okolicznościami
    określonymi w § 1 pkt 2 nie może przekroczyć dla poszczególnego pracownika 4
    godzin na dobę i 150 godzin w roku kalendarzowym.
    § 21. W układzie zbiorowym pracy lub w regulaminie pracy albo w umowie o pracę,
    jeżeli pracodawca nie jest objęty układem zbiorowym pracy lub nie jest
    obowiązany do ustalenia regulaminu pracy, można ustalić inną liczbę godzin
    nadliczbowych w roku kalendarzowym niż określona w § 2. W takim przypadku czas
    pracy, z uwzględnieniem pracy w godzinach nadliczbowych, nie może przekroczyć
    przeciętnie 48 godzin tygodniowo w przyjętym okresie rozliczeniowym.
    § 3. skreślony.
    Art. 1331. Przepisu art. 133 § 1 pkt 2 nie stosuje się do pracowników
    zatrudnionych na stanowiskach pracy, na których występują przekroczenia
    najwyższych dopuszczalnych stężeń i natężeń czynników szkodliwych dla zdrowia.
    UWAGA! Nowa wersja § 1 oraz § 11a art. 134 wejdą w życie 1 stycznia 2003 r.
    Art. 134. § 1. Za pracę w godzinach nadliczbowych, oprócz normalnego
    wynagrodzenia, przysługuje dodatek w wysokości:
    1) 50 proc. wynagrodzenia - za pracę w godzinach nadliczbowych przypadających w
    dni powszednie oraz w niedziele i święta będące dla pracownika dniami pracy
    zgodnie z obowiązującym go rozkładem czasu pracy,
    2) 100 proc. wynagrodzenia - za pracę w godzinach nadliczbowych przypadających
    w nocy, w godzinach nadliczbowych w niedziele i święta nie będące dla
    pracownika dniami pracy zgodnie z obowiązującym go rozkładem czasu pracy, a
    także w godzinach nadliczbowych przypadających w dniu wolnym od pracy
    udzielonym w zamian za pracę w niedzielę lub w święto będące dla pracownika
    dniami pracy zgodnie z obowiązującym go rozkładem czasu pracy.
    § 11. Dodatek, o którym mowa w § 1, przysługuje także za każdą godzinę pracy
    przekraczającą przeciętną tygodniową normę czasu pracy w przyjętym okresie
    rozliczeniowym.
    § 11a. Dodatek, o którym mowa w § 11, nie przysługuje, jeżeli przekroczenie
    przeciętnej tygodniowej normy czasu pracy w przyjętym okresie rozliczeniowym
    nastąpiło w wyniku pracy w godzinach nadliczbowych, za które pracownikowi
    przysługuje prawo do dodatku określonego w § 1.
    § 12. Wynagrodzenie stanowiące podstawę obliczania dodatków, o których mowa w §
    1 i w § 11, obejmuje wynagrodzenie pracownika wynikające z jego osobistego
    zaszeregowania, określonego stawką godzinową lub miesięczną, a jeżeli taki
    składnik wynagrodzenia nie został wyodrębniony przy określaniu warunków
    wynagradzania - 60 proc. wynagrodzenia.
    § 2. Dodatek, o którym mowa w § 1, nie przysługuje za pracę w niedzielę w
    normalnym czasie pracy, jeżeli pracownikowi udzielono innego dnia wolnego od
    pracy w tygodniu. Dotyczy to także pracy w święto.
    § 3. W stosunku do pracowników wykonujących stale pracę poza zakładem pracy
    dodatek, o którym mowa w § 1, może być zastąpiony ryczałtem, którego wysokość
    odpowiada przewidywanemu wymiarowi pracy w godzinach nadliczbowych.
    Art. 135. § 1. Pracownicy zarządzający, w imieniu pracodawcy, zakładem pracy,
    główni księgowi i kierownicy wyodrębnionych komórek organizacyjnych zakładu
    pracy, a także zastępcy tych osób, wykonują, w razie konieczności, pracę poza
    normalnymi godzinami pracy bez prawa do oddzielnego wynagrodzenia z tytułu
    pracy w godzinach nadliczbowych.
    § 2. Pracownikom, o których mowa w § 1, z wyłączeniem pracowników
    zarządzających, w imieniu pracodawcy, zakładem pracy, przysługuje jednak prawo
    do oddzielnego wynagrodzenia z tytułu pracy wykonanej na polecenie pracodawcy w
    godzinach nadliczbowych przypadających w niedzielę, święto lub w dodatkowym
    dniu wolnym od pracy, jeżeli za pracę w tym dniu nie otrzymali innego dnia
    wolnego od pracy.
    Art. 136. Do pracowników, których czas pracy został określony wymiarem ich
    zadań, nie stosuje się art. 134.
    Rozdział V
    Art. 143. § 1. W zamian za czas przepracowany ponad ustaloną normę pracodawca,
    na wniosek pracownika, może udzielić mu w tym samym wymiarze czasu wolnego od
    pracy. W tym przypadku pracownikowi nie przysługuje dodatek za pracę w
    godzinach nadliczbowych.
    § 2. Udzielenie czasu wolnego w zamian za czas przepracowany ponad ustaloną
    normę może nastąpić także bez wniosku pracownika; w takim przypadku pracodawca
    udziela czasu wolnego od pracy najpóźniej do zakończenia okresu rozliczeniowego
    w wymiarze o połowę wyższym niż liczba przepracowanych godzin nadliczbowych,
    jednakże nie może to spowodować obniżenia wynagrodzenia należnego pracownikowi
    za pełny miesięczny wymiar czasu pracy. Przepis § 1 zdanie drugie stosuje się.

    Od 01.01.2004 bedą pewne zmiany w kp z którymi się musisz zapoznać. Zapoznaj
    się z ty co przesyłam , a wnioski należą do Ciebie . Pozdrawiam.