PracaGrupypl.praca.dyskusje › Jakie mam szanse w Sadzie Pracy? [DOSC DLUGIE]

  • 1. Data: 2003-03-26 09:11:33
    Temat: Jakie mam szanse w Sadzie Pracy? [DOSC DLUGIE]
    Od: "arbi" <a...@N...pl>

    Hejka

    Czy ktos moze mi pomoc w nastepujacej sprawie...

    Pracowalem w pewnej firmie (nazwijmy ja ABC Sp. z o.o.)
    od X 2000 do VI 2002 (w tym od VIII 2001 na pol etatu).

    W umowie o prace byl zapis mowiacy, iz wynagrodzenie
    zasadnicze wynosi XXX. Ponadto byl zapis o premii
    regulaminowej (50% wynagrodzenia zas.) oraz o premii
    zadaniowej (50% wynagrodzenia zas.). Na poczatku
    obydwie premie byly wyplacane zawsze i to nawet
    terminowo. Mniej wiecej od sierpnia 2001 spora wiekszosc
    pracownikow firmy przestala otrzymywac premie.
    Nie otrzymywala po prostu zadnej premii. Latwo obliczyc,
    ze dostawalem przez to dwa razy mniej pieniedzy.
    Od VIII 2001 do VI 2002 nazbieralo sie ok 2800 zl
    roznicy pomiedzy tym co dostawalem faktyczbnie a tym
    co dostawalbym gdyby premie byly wyplacane.
    Mam zamiar pozwac bylego pracodawce do Sadu Pracy
    o zwrot nieslusznie niewyplacanych premii. Ponizej wypisalem
    fragmenty z Regulaminu Wynagradzanie oraz z Regulaminu
    Premiowania obowiazujacego w tej firmie juz duzo wczesniej.

    Pytanie: jakie sa, w swietle ponizszych zapisow, moje szanse w SP?

    REGULAMIN WYNAGRADZANIA
    Par. 5
    Pracownikom z tytulu zatrudnienia przysluguja
    nastepujace skladniki wynagrodzenia:
    1. Wynagrodzenie zasadnicze
    2. Dodatek funkcyjny - w przypadku rzeczywistego
    pelnienia funkcji kierowniczej
    3. Premia regulaminowa
    4. Premia zadaniowa
    5. Premie uznaniowe - nagrody
    Par. 8
    1. W ramach posiadanych srodkow tworzy sie fundusz premiowy.
    2. Zasady gospodarowania srodkami tego funduszu okresla
    regulamin premiowania.
    3. Prezes Zarzadu moze w ramach posiadanych srodkow
    przyznawac nagrody okolicznosciowe i premie uznaniowe.

    Premia regulaminowa moze byc przyznana kazdemu pracownikowi
    firmy ABC Sp. z o.o. - po spelnieniu warunkow okreslonych w zal.
    nr 1 do niniejszego regulaminu - na wniosek bezposredniego
    przelozonego lub na podstawie decyzji Zarzadu. Premia ta bedzie
    naliczana i wyplacana co miesiac wraz z wynagrodzeniem zasadniczym.

    REGULAMIN PREMIOWANIA
    Par. 5
    Premia zadaniowa moze byc przyznana kazdemu pracownikowi
    ABC Sp. z o.o., ktory spelni ponizsze warunki lacznie: (*)
    - w danym miesiacu bez zarzutu zrealizuje wszystkie zadania powierzone
    mu do wykonania przez jego bezposredniego zwierzchnika, Dyrekcje
    lub Zarzad,
    - sumiennie i z nalezyta starannascia wykona obowiazki wynikajace
    z realizacji zadan okreslonych dla jego stanowiska pracy,
    - wykaze sie dbaloscia oraz wlasciwym wykorzystaniem do celow
    sluzbowych powierzonego mu mienia firmowego (telefon komorkowy,
    samochod sluzbowy i inne).
    ZALACZNIK. nr 1
    Premia regulaminowa moze byc przyznawana kazdemu pracownikowi
    ABC Sp. z o.o., ktory postepuje zgodnie z obowiazujacym regulaminem
    pracy. Obnizenie premii regulaminowej nastepuje w nizej podanych
    przypadkach oraz wysokościach: (**)
    - za niewlasciwy stosunek do wspolpracownikow i Klientow - 100%
    - za niewlasciwy stosunek do mienia firmowego, marnotrastwo
    materialow, nieszanowanie narzedzi - 100%
    - za pierwsza nieusprawiedliwiona nieobecnosc - 100%
    - za opieszalosc w wykonywaniu obowiazkow - 50%
    - za nieestetyczny wyglad osobisty (m.in. za brak czystego
    i kompletnego ubrania) - 30%
    - za palenie tytoniu w miejscach do tego nieprzeznaczonych - 30%
    - za pozostawienie stanowiska pracy i bezposredniego otoczenia
    w nieladzie oraz nieutrzymywanie czystosci - 20-50%
    - za spoznienia do pracy - 10-30%
    - za opuszczenie stanowiska pracy bez wpisu w ksiazke wyjsc lub
    bez swiadomej akceptacji przelozonego - 10-100%
    - w przyadku samowolnego opuszczenia stanowiska mogacego
    narazic firme na wymierne straty - 50-100%
    - za niewykonywanie polecen bezposredniego przelozonego lub
    nieprzestrzeganie zarzadzen - wg oceny indywidualnej przelozonego
    lub Zarzadu - 10-100%
    - za dzialania zmierzajace do wywolania niekorzystnej dla firmy
    atmosfery w miejscu pracy (plotki, pomowienia, nieuzasadnione
    uwagi i pretensje) oraz niezachowanie tajemnicy sluzbowej lub
    udzielanie informacji o firmie osobom trzecim bez uzasadnienia - 100%

    Obnizenie premii nastepuje na wniosek bezposredniego przelozonego,
    Dyrektora Oddzialu lub osoby odpowiedzialnej za dany pion (***),
    w formie decyzji Prezesa Zarzadu. (****)

    (*) Wszystkie te warunki zawsze byly przeze mnie spelnione.
    Co wiecej: dostawalem od Prezesa "listy pochwalne", a pozniej
    (przy poszukiwaniu pracy po czerwcu 2002) list referencyjny
    dla potencjalnego pracodawcy.
    (**) Zaden z podanych przypadkow nigdy nie wystapil.
    (***) Nigdy takiego wniosku nie byla, a przynajmniej o nim nie slyszalem
    (****) Nigdy takiej decyzji nie bylo, w kazdym razie nie bylo jej na
    pismie a nawet jesli byla, to nie zostala mi okazana w celu
    przyjecia do wiadomosci.

    ---
    pozdrowionka dla wszystkich, szczegolnie w podobnej sytuacji
    Arbi

    P.S. Chetnie pogadam przez GG. Nr podaje na priv.

  • 2. Data: 2003-03-26 09:51:49
    Temat: Re: Jakie mam szanse w Sadzie Pracy? [DOSC DLUGIE]
    Od: Kaizen <x...@c...sz>

    Pięknego dnia Wed, 26 Mar 2003 10:11:33 +0100, "arbi"
    <a...@N...pl> zakodował:

    >1. W ramach posiadanych srodkow tworzy sie fundusz premiowy.
    [...]
    >Premia regulaminowa _MOŻE_ byc przyznana kazdemu pracownikowi
    >firmy ABC Sp. z o.o. - po spelnieniu warunkow okreslonych w zal.
    >nr 1 do niniejszego regulaminu - na wniosek bezposredniego
    >przelozonego lub na podstawie decyzji Zarzadu.
    [...]
    >Premia zadaniowa _MOŻE_ byc przyznana kazdemu pracownikowi
    [...]
    >Premia regulaminowa _MOŻE_ byc przyznawana kazdemu pracownikowi

    IMVHO marne szanse. Nigdzie w regulaminie nie jest napisane, że premia
    musi zostać wypłacona przy spełnieniu warunków. To taka premia
    regulaminowo-uznaniowa. Gdybyś to tylko Ty nie dostawał premii - to
    można by uznać, że byłeś szykanowany, ale jak nikt nie dostawał, to
    firma pewnie stwierdzi, że miała ciężką sytuację, a premia była
    przyznawana "W ramach posiadanych srodkow".

    --
    Pozdrawiam,
    GG 2122; ICQ#: 64457775

  • 3. Data: 2003-03-26 11:42:16
    Od: " leszek" <s...@N...gazeta.pl>

    arbi <a...@N...pl> napisał(a):

    > Hejka
    >
    > Czy ktos moze mi pomoc w nastepujacej sprawie...

    Poczytaj sobie pod adresem

    http://praca.onet.pl/1087492,2393,2,prawo.html

    Według mojej wiedzy, to premię regulaminową powinni ci wypłacić, jesli
    spełniłeś warunki określone w regulaminie - a fakt ich spełnienia uzasadniony
    jest tym, co pisałeś w ***
    Co ważniejsze, jest to jak najbardziej do wyegzekwowania przed Sądem Pracy -
    analogicznie, jakby ci nie wypłacali pensji.

    Może tylko mylić zapis:

> [...]
    > przelozonego lub na podstawie decyzji Zarzadu. Premia ta bedzie
    > naliczana i wyplacana co miesiac wraz z wynagrodzeniem zasadniczym.

    to znaczy, jest napisane, że "może" i "na wniosek". Sugeruje to, że "może",
    ale "nie musi" oraz że "nie było wniosku". Według mnie, to nie ma jednak
    znaczenia - jeśli jest w regulaminie pracy "premia regulaminowa", to musi być
    wypłacana automatycznie po spełnieniu warunków. Premia "na wniosek" to byłaby
    premia uznaniowa - taka premia jest rzeczywiście nie do wyegzekwowania - nie
    było wniosku, nie ma premii.

    Na twoim miejscu, to najpierw bym jednak wysłał do firmy monit o zapłatę -
    "Proszę o wypłacenie należnej mi premii regulaminowej za okres .. w
    wysokości ... wyliczonej na podstawie ... do dnia ..."

    Dopiero po otrzymaniu odpowiedzi odmownej lub braku odpowiedzi pójdź z takim
    monitem do sądu.

  • 4. Data: 2003-03-26 12:44:51
    Od: "arbi" <a...@N...pl>

    > Na twoim miejscu, to najpierw bym jednak wysłał do firmy monit o zapłatę -
    > "Proszę o wypłacenie należnej mi premii regulaminowej za okres .. w
    > wysokości ... wyliczonej na podstawie ... do dnia ..."

    Nie lepiej byloby ich zaskoczyc? Po co dawac im czas do namyslu..?

    > Dopiero po otrzymaniu odpowiedzi odmownej lub braku odpowiedzi pójdź z takim
    > monitem do sądu.

    Czy dla Sadu taki monit (a raczej odpowiedz odmowna na ten monit)
    bedzie mial(a) jakiekolwiek znaczenie?

    ---
    pozdrowionka
    Arbi

  • 5. Data: 2003-03-26 13:58:59
    Od: " leszek" <s...@N...gazeta.pl>

    arbi <a...@N...pl> napisał(a):

    > Nie lepiej byloby ich zaskoczyc? Po co dawac im czas do namyslu..?

    To nie ma żadnego znaczenia.

    > Czy dla Sadu taki monit (a raczej odpowiedz odmowna na ten monit)
    > bedzie mial(a) jakiekolwiek znaczenie?

    Aby pójść do sądu musisz mieć ustalony fakt : powinni zapłacic (minęły
    wszystkie możliwe terminy) zaś ty wyczerpałeś wszystkie dostępne ci środki
    wyegzekwowania pieniędzy (czyli wysłanie jednego lub dwóch monitów) i właśnie
    dlatego idziesz z tym do sądu jako ostatecznej instancji. Jeśli pójdziesz do
    sądu, zaś takie warunki nie będą spełnione, to sąd z tego powodu odrzuci twój
    pozew i stracisz czas. Idealną rzeczą jest to, gdy wyraźnie odmówią
    zapłacenia - wówczas jest oczywiste, że jedyną drogą jest droga sądowa i
    przynajmniej w sądzie zajmą się taką sprawą.

    Radze ci jednak zasięgnąć porady prawnika, bo moja wiedza tutaj się
    wyczerpuje.

  • 6. Data: 2003-03-26 14:39:16
    Od: "arbi" <a...@N...pl>

    > Aby pójść do sądu [...ciach...]
    >
    > Radze ci jednak zasięgnąć porady prawnika, bo moja wiedza tutaj się
    > wyczerpuje.

    Rozumiem. Mam pytanie: skad ta wiedza pochodzi? Czy miales podobne
    doswiadczenie czy piszesz caly poprzedni akapit na podstawie intuicji?

    --
    pozdrowienia
    Arbi

  • 7. Data: 2003-03-26 15:03:48
    Od: " leszek" <s...@N...gazeta.pl>

    arbi <a...@N...pl> napisał(a):

    > Rozumiem. Mam pytanie: skad ta wiedza pochodzi? Czy miales podobne
    > doswiadczenie czy piszesz caly poprzedni akapit na podstawie intuicji?

    Są to wyłącznie moje poglądy w tym temacie, które mam nadzieję trochę ci
    pomogą. Nie jestem poza tym prawnikiem. Zdecydowanie ci radzę zasięgnąć
    fachowej rady zanim coś zaczniesz działać.

    Pozdrawiam i życzę powodzenia. Zdecydowanie jestem po twojej stronie.

  • 8. Data: 2003-03-26 15:13:46
    Od: "arbi" <a...@N...pl>

    > Pozdrawiam i życzę powodzenia. Zdecydowanie jestem po twojej stronie.

    Noo, mam nadzioeje.. ;)

    --
    pozdrowienia
    Arbi