PracaGrupypl.praca.dyskusje › Indywidualna dzialalnosc gospodarcza ZUS

  • 1. Data: 2006-02-16 09:45:26
    Temat: Indywidualna dzialalnosc gospodarcza ZUS
    Od: "eth0.pl" <mirek[@]eth0[.]pl>

    Mam pytanie. Prowadze dzialalnosc gospodarcza, obecnie place ok 700 na ZUS
    czy jesli sie zatrudnie w jakiejs firmie na umowe o prace (pelen etat) to
    czy moje skladki jakos zmaleja. Czy moze moj nowy pracodawca bedzie je
    placil nizsze?

    --
    eth_0 | GG:4500044
    http://www.dzienpo.tk - Śmieszne zdjęcia dzień po imprezie.

  • 2. Data: 2006-02-16 10:02:05
    Temat: Re: Indywidualna dzialalnosc gospodarcza ZUS
    Od: "thaZ [xpect]" <t...@S...pl>

> [...]
    > czy jesli sie zatrudnie w jakiejs firmie na umowe o prace (pelen etat) to
    > czy moje skladki jakos zmaleja. Czy moze moj nowy pracodawca bedzie je

    nie, a dlaczego miałby płacić niższe ?
    Niższy ZUS obowiązuje osoby, które _nigdy_ wcześniej
    nie prowadziły DG.

    thaZ

  • 3. Data: 2006-02-16 10:16:51
    Od: "Makaron" <b...@p...onet.pl>

> [...]
    > czy jesli sie zatrudnie w jakiejs firmie na umowe o prace (pelen etat) to
    > czy moje skladki jakos zmaleja. Czy moze moj nowy pracodawca bedzie je

    jeżli zatrudnisz ze na umowe_o_prace, nie będziesz wogóle płacił składek
    ubezpieczenia społecznego z tytułu prowadzonej DG. Bedzie robić to twój
    pracodawca. Zarówno ty jak i pracodawca będziecie musieli pałcić składkę
    ubezpieczenia zdrowotnego, czyli sto kilkadziesiąt złotych. Czyli w ramach DG
    będziesz płacić tylko te sto kilkadziesiąt złotych.
    Fakt zatrudnienia się gdzies bedziesz musiał zgłosić w ZUS ajkimś tam dziwnym
    formularzem i tyle.

    Będąc zatrudnionym i prowadzącym DG, pracodawca może ci jeszcze potrącać ok 40
    zł z wynagrodzenia tytułem odpisu kwoty wolnej od podatku.
    ..
    Makaron

  • 4. Data: 2006-02-16 10:25:11
    Od: "eth0.pl" <mirek[@]eth0[.]pl>

    thaZ [xpect] wrote:

    > nie, a dlaczego miałby płacić niższe ?
    > Niższy ZUS obowiązuje osoby, które _nigdy_ wcześniej
    > nie prowadziły DG.

    Nie o to chodzi. Zobacz post Makarona - o to mi chodzilo.

  • 5. Data: 2006-02-16 13:59:40
    Od: kondi <k...@g...pl>

    Makaron napisał(a):

> [...]
    >
    > Będąc zatrudnionym i prowadzącym DG, pracodawca może ci jeszcze potrącać ok 40
    > zł z wynagrodzenia tytułem odpisu kwoty wolnej od podatku.

    a co jesli działalnosc gospodarcza prowadziłby student za ktorego
    skladki placi uczelnia?

  • 6. Data: 2006-02-16 14:55:50
    Od: "eth0.pl" <mirek[@]eth0[.]pl>

    kondi wrote:

    > a co jesli działalnosc gospodarcza prowadziłby student za ktorego
    > skladki placi uczelnia?

    Jesli student otwiera działalnosc gospodarcza to nie ma zandych znizek (poza
    ta ze jesli nie prowadzil wczesniej dzialalnosci to placi 250zl zus).
    Niestety przechodzilem to rok temu kiedy musialem otworzyc dzialalnosc
    gospodarcza bedac studentem i ZADNEJ znizki nie dostalem (nawet tego
    obnizonego zusu) :(

  • 7. Data: 2006-02-16 21:22:33
    Od: "kasiatoya" <g...@g...pl>

    a to ja jeszcze sie dolacze i zapytam o taka sytuacje
    pracuje na etacie i chce zalozyc wlasna dg bede miala ulge zusowska bo to
    bedzie moja pierwsza dg
    pracujac na etacie nie bede placila zusu bo robi to moj pracodawca
    czy z powodu tej znizki zusowskiej dla mnie moj pracodawca bedzie placil
    mniejszy zus?

    pozdrawiam
    kasiatoya

  • 8. Data: 2006-02-17 10:20:45
    Od: Piotr <s...@r...com>

    kasiatoya napisał(a):
> [...]
    > pracujac na etacie nie bede placila zusu bo robi to moj pracodawca
    > czy z powodu tej znizki zusowskiej dla mnie moj pracodawca bedzie placil

    Jeśli masz umowę o pracę na kwotę nie mniejszą niż pensja minimalna to
    od własnej działalności płacić będziesz tylko składkę na ubezpieczenie
    zdrowotne (ok. 150 zł/miesiąc). Składki płacone przez pracodawcę
    pozostaną bez zmian. I jeszcze jedno - gdy rozpoczniesz własną
    działalność pracodawca będzie potrącał z twojego wynagrodzenia większą
    zaliczkę na podatek dochodowy (dokładnie to nie będzie odliczał 1/12
    kwoty wolnej od podatku).

    pozdrawiam
    Piotr

  • 9. Data: 2006-02-17 12:30:01
    Od: "kasiatoya" <g...@g...pl>

> [...]
    > pracodawca będzie potrącał z twojego wynagrodzenia większą zaliczkę na
    > podatek dochodowy (dokładnie to nie będzie odliczał 1/12 kwoty wolnej od

    a czy musze go poinformowac o rozpoczeciu wlasnej dg?
    bo jesli sie nie pochwale to skad pracodawca bedzie wiedzial ze moze
    potracac mi zaliczke na podatek dochodowy?

    pozdr.
    kasia

  • 10. Data: 2006-02-17 13:30:23
    Od: Piotr <s...@r...com>

    kasiatoya napisał(a):

    > a czy musze go poinformowac o rozpoczeciu wlasnej dg?

    Jeśli podpisywałaś PIT-2 to powinnaś. Nawet nie tyle o rozpoczęciu DG
    tylko o tym aby nie zmniejszał comiesięcznej zaliczki na podatek
    dochodowy. Podobna sytuacja jest gdybyś miała dodatkowe dochody z tytułu
    członkowstwa w spółdzielni produkcyjnej, najmu lub dzierżawy itp.

    > bo jesli sie nie pochwale to skad pracodawca bedzie wiedzial ze moze
    > potracac mi zaliczke na podatek dochodowy?

    Zaliczke zawsze potrąca :) Tyle że jeśli się nie przyznasz to będzie
    potrącał mniej niż powinien. Ale i tak ten brakujący podatek będziesz
    musiała dopłacić w skarbowym po rozliczeniu rocznym więc na jedno wyjdzie.

    pozdrawiam
    Piotr