PracaGrupypl.praca.dyskusje › Gdy pracodawca opóźnia podpisanie wypowiedzenia

  • 1. Data: 2007-07-17 08:20:57
    Temat: Gdy pracodawca opóźnia podpisanie wypowiedzenia
    Od: Carrie <c...@g...com>

    Witam :)
    Jest taka sytuacja: pracownik i pracodawca zdecydowali, że dalsza
    współpraca nie ma sensu i zakończą ją wypowiedzeniem za porozumieniem
    stron. Pracodawca ustnie zwolnił pracownika z obowiązku przychodzenia
    do pracy od połowy miesiąca, ale nie wręczył mu jeszcze żadnych
    dokumentów na temat wypowiedzenia. W jakim terminie musi to zrobić?
    Wiem, że formalnie wypowiedzenie powinno się podpisać _przed_ terminem
    rozwiązania umowy, z zachowaniem okresu wypowiedzenia, a w opisanym
    przypadku pracodawca robi wszystko jakoś na odwrót, ale nie wiem, na
    ile to jest niezgodne z przepisami... Można takie wypowiedzenie
    podpisać z datą wsteczną?
    Co, jeśli pracodawca za kilka dni stwierdzi, że pracownik ma wrócić i
    podjąć obowiązki - wszak wypowiedzenie nie zostało podpisane - wolno
    mu? Albo jeśli złośliwie oskarży pracownika o porzucenie pracy - czy
    może tak zrobić, jeśli w obecności świadków wyraźnie powiedział, że
    pracownik już ma do pracy nie przychodzić? Czy pracownik może mieć
    jakieś problemy z powodu, że pracodawca ociąga się z oddaniem
    dokumentów? Zakładamy, że pracownik na razie nie chce się zatrudnić w
    innej firmie ani nie chce się rejestrować jako bezrobotny. I jeszcze
    jedno, czy w takiej sytuacji, kiedy wypowiedzenie nie zostało
    podpisane przez obie strony, pracodawca ma obowiązek opłacać ZUS i
    inne świadczenia, nawet jeśli by nie wypłacił pracownikowi
    wynagrodzenia? IMO chyba tak, ale pytam dlatego, że szukam metody, aby
    pracodawcę zmobilizować do uporządkowania spraw formalnych :>
    Jeśli to wszystko jest wyszczególnione w przepisach, proszę o
    skierowanie mnie do odpowiedniego paragrafu. Głównie zależy mi na
    informacji, czy pracownik ponosi jakąś odpowiedzialność za to, że
    pracodawca kombinuje i przeciąga podpisanie wypowiedzenia. Jak
    _powinno_ wyglądać wypowiedzenie, teoretycznie wiem [choć nigdy
    jeszcze nie miałam tej "przyjemności" ;)], ale, jak widać, przepisy
    swoje, a pracodawca swoje ;>

    Pozdrawiam, Carrie

  • 2. Data: 2007-07-17 09:40:05
    Od: Immona <c...@n...gmailu>

    Carrie wrote:

    > Witam :)
    > Jest taka sytuacja: pracownik i pracodawca zdecydowali, że dalsza
    > współpraca nie ma sensu i zakończą ją wypowiedzeniem za porozumieniem
    > stron.

    Czegos takiego jak wypowiedzenie za porozumienim stron NIE MA.
    Przepraszam za wielkie litery, ale setki razy bylo to pisane na grupie,
    a mimo to wciaz pojawia sie to w postach.

    Jest albo porozumienie stron, albo wypowiedzenie - dwie rozne formy
    rozwiazania umowy.

    Porozumienie stron - obie strony sie zgadzaja i podpisuja z uzgodniona
    data zakonczenia pracy, nie obowiazuje okres wypowiedzenia.

    Wypowiedzenie sklada jedna strona, druga nic nie moze zrobic poza
    przyjeciem tego do wiadomosci, obowiazuje okres wypowiedzenia.

    Pracodawca ustnie zwolnił pracownika z obowiązku przychodzenia
    > do pracy od połowy miesiąca, ale nie wręczył mu jeszcze żadnych
    > dokumentów na temat wypowiedzenia. W jakim terminie musi to zrobić?
    [...]
> [...]
    > pracownik już ma do pracy nie przychodzić? Czy pracownik może mieć
    > jakieś problemy z powodu, że pracodawca ociąga się z oddaniem

    Pracownik moze miec dokladnie takie problemy, jak opisalas.

> [...]
    > _powinno_ wyglądać wypowiedzenie, teoretycznie wiem [choć nigdy
    > jeszcze nie miałam tej "przyjemności" ;)], ale, jak widać, przepisy

    Jesli chcesz sie zwolnic, a pracodawca kombinuje jak opisujesz,
    postepujesz nastepujaco:

    Ty skladasz wypowiedzenie. "Z dniem.... wypowiadam umowe o prace zawarta
    dnia .... miedzy ..... a .....", data, podpis. Jesli pracodawca bedzie
    oporny w podpisaniu, ze przyjal do wiadomosci, to wysylasz to listem
    poleconym lub przyprowadzasz swiadkow. Od daty napisanej w "z dniem"
    liczy sie okres wypowiedzenia(*), przez ktory jestes jeszcze zatrudniona.

    (*) okres wypowiedzenia nie liczy sie od dokladnie tego dnia, tylko od
    poczatku nastepnego tygodnia/miesiaca zaleznie od tego, w czym jest
    liczony okres wypowiedzenia.

    Jesli nie masz _pisemnego_ zwolnienia Cie z obowiazku swiadczenia pracy
    czy urlopu bezplatnego na czas wypowiedzenia, do pracy przychodzisz, a
    jesli ktos bedzie marudzil z tego powodu, to żądasz dostania tego na
    pismie. Mozesz tez wybrac nie wykorzystany urlop, jesli go masz.

    I.
    --
    http://nz.pasnik.pl
    mieszkam w Nowej Zelandii :) ::: GG: 7370533

  • 3. Data: 2007-07-17 10:58:27
    Od: "Jotte" <t...@w...spam.wypad.polska>

    W wiadomości news:1184660457.396307.127820@i38g2000prf.googlegrou
    ps.com
    Carrie <c...@g...com> pisze:

    > Jest taka sytuacja: pracownik i pracodawca zdecydowali, że dalsza
    > współpraca nie ma sensu i zakończą ją wypowiedzeniem za porozumieniem
    > stron.
    To jest niemożliwe.

    > Można takie wypowiedzenie
    > podpisać z datą wsteczną?
    Niczego nie należy podpisywać z datą wsteczną.

    > Jeśli to wszystko jest wyszczególnione w przepisach, proszę o
    > skierowanie mnie do odpowiedniego paragrafu.
    Kodeks pracy, Dział 2, Rozdział 2, Oddział 2 i 3 (od. art. 30).

    --
    Jotte

  • 4. Data: 2007-07-18 09:27:49
    Od: Jakub Lisowski <j...@S...kofeina.net>

    Dnia Tue, 17 Jul 2007 01:20:57 -0700, Carrie <c...@g...com>
    w <1...@i...googlegroups.c
    om> napisał:

> [...]
    > współpraca nie ma sensu i zakończą ją wypowiedzeniem za porozumieniem
    > stron. Pracodawca ustnie zwolnił pracownika z obowiązku przychodzenia

    Ustnie to można ...

    > do pracy od połowy miesiąca, ale nie wręczył mu jeszcze żadnych
    > dokumentów na temat wypowiedzenia. W jakim terminie musi to zrobić?

    Może, w takim, jak mu wygodnie.
    Jak pracownikowi zależy, to pracownik, dupa, powinien sam przygotować
    tekst porozumienia stron i dać go do podpisu pracodawcy. Wzór do
    znalezienia na necie.

    > Wiem, że formalnie wypowiedzenie powinno się podpisać _przed_ terminem
    > rozwiązania umowy, z zachowaniem okresu wypowiedzenia, a w opisanym

    No to wypowiedzenie czy porozumienie stron?

    > przypadku pracodawca robi wszystko jakoś na odwrót, ale nie wiem, na
    > ile to jest niezgodne z przepisami... Można takie wypowiedzenie
    > podpisać z datą wsteczną?

    Oczywiście, papier wszystko zniesie. Pytanie tylko, do czego taki papier
    miałby służć.

    > Co, jeśli pracodawca za kilka dni stwierdzi, że pracownik ma wrócić i
    > podjąć obowiązki - wszak wypowiedzenie nie zostało podpisane - wolno
    > mu? Albo jeśli złośliwie oskarży pracownika o porzucenie pracy - czy

    O popatrz, łapiesz o co biega. Takie oskarżenie to dyscyplinarka.

> [...]
    > jakieś problemy z powodu, że pracodawca ociąga się z oddaniem
    > dokumentów? Zakładamy, że pracownik na razie nie chce się zatrudnić w

    Jakich dokumentów?

> [...]
    > wynagrodzenia? IMO chyba tak, ale pytam dlatego, że szukam metody, aby
    > pracodawcę zmobilizować do uporządkowania spraw formalnych :>

    Kurna, takiego bełkotliwego strumienia świadomości to ja dawno nie
    widziałem.

    > Jeśli to wszystko jest wyszczególnione w przepisach, proszę o
    > skierowanie mnie do odpowiedniego paragrafu. Głównie zależy mi na

    Takie rzeczy to w kancelarii. Kodeks Pracy nie jest długi, szczególnie
    jak czyta się wybrane rozdziały.

    > Pozdrawiam, Carrie

    ja czyli jakub
    Revoke.

  • 5. Data: 2007-07-18 21:09:13
    Od: Carrie <carrie.mn@!gmail.com!>

    W dniu Wed, 18 Jul 2007 09:27:49 +0000 (UTC), Jakub Lisowski
    wydukał(a) nieśmiało, a wszystkim się zdawało, że to echo grało:

    > Może, w takim, jak mu wygodnie.
    > Jak pracownikowi zależy, to pracownik, dupa, powinien sam przygotować
    > tekst porozumienia stron i dać go do podpisu pracodawcy. Wzór do
    > znalezienia na necie.

    OK. :)

    > No to wypowiedzenie czy porozumienie stron?

    Porozumienie stron. Sorry, że pokręciłam terminologię, ale, jak
    pisałam, nigdy jeszcze nie przytrafiło mi się zwalnianie z pracy, więc
    mi się to myli :/ W dodatku sformułowanie "rozwiązanie umowy o pracę
    za porozumieniem stron" jest strasznie długie, a jak się pisze w
    pośpiechu... ;) Postaram się zapamiętać różnicę.
    BTW czy jeśli się rozwiązuje umowę za porozumieniem stron, to żaden
    okres wypowiedzenia nie obowiązuje? Bo się pogubiłam :/ Znam osoby,
    które się zwalniały z pracy za porozumieniem, ale też przeważnie nie
    odchodziły ze starej pracy natychmiast, tylko jeszcze jakiś czas
    musiały tam pobyć. Pewnie ustaliły z pracodawcą jakiś termin, do kiedy
    mają przekazać swoje obowiązki, a chyba właśnie od tego jest okres
    wypowiedzenia? Czy to znów chodzi tylko o terminologię?

    > Oczywiście, papier wszystko zniesie. Pytanie tylko, do czego taki papier
    > miałby służć.

    Licho wie. Ja nawet nie wiem, dlaczego ów pracodawca tak się leni,
    żeby tę sprawę załatwić - podejrzewam, że z powodu osobistego
    niezorganizowania, na co by wskazywały inne fakty, opowiadane mi przez
    zwalniającą się osobę.

    > O popatrz, łapiesz o co biega. Takie oskarżenie to dyscyplinarka.

    :/

    > Jakich dokumentów?

    Noo, ten papierek o rozwiązaniu umowy to chyba jest dokument...? I czy
    pracodawca nie powinien w takim wypadku wydać świadectwa pracy?
    Kompletnie się na tym nie znam :(

    > Kurna, takiego bełkotliwego strumienia świadomości to ja dawno nie
    > widziałem.

    Nie widziałeś e-maili, jakie dostaję od klientów... I za mało niusów
    czytasz ;)

    > Takie rzeczy to w kancelarii. Kodeks Pracy nie jest długi, szczególnie
    > jak czyta się wybrane rozdziały.

    Pewnie tak, tylko żeby one jeszcze były napisane w sposób zrozumiały
    dla laików... :} Pewne sprawy wygodniej jest załatwić, *zanim* trafią
    one przed sąd, który jasno i wyraźnie wskaże, która ze stron ma rację
    ;>

    Pozdrawiam i dziękuję wszystkim za odpowiedzi,
    Carrie

  • 6. Data: 2007-07-18 21:53:42
    Od: Jakub Lisowski <j...@S...kofeina.net>

    Dnia Wed, 18 Jul 2007 23:09:13 +0200, Carrie <carrie.mn@!gmail.com!>
    w <1u2k7ahunv3x7$.dlg@carrie.pl> napisał:

    [ ... ]

> [...]
    > mają przekazać swoje obowiązki, a chyba właśnie od tego jest okres
    > wypowiedzenia? Czy to znów chodzi tylko o terminologię?

    Chodzi o znajomośćjęzyka polskiego: co oznacza słowo porozumienie?
    PO RO ZU MIE NIE?
    Oznacza to, że strony się porozumiały co do sposobu zakończenia umowy.
    Mogą się porozumieć, że pracownik od jutra nie przychodzi, albo że
    pracuje jeszcze miesiąc, albo tydzień, albo jak im się żywnie podoba.
    Ważne, że jest to zgodne oświadczenie woli obu stron w formie pisemnej.

> [...]
    > żeby tę sprawę załatwić - podejrzewam, że z powodu osobistego
    > niezorganizowania, na co by wskazywały inne fakty, opowiadane mi przez

    Albo po prostu podpuszcza zwalniającą się osobę, żeby ta se odpuściła na
    podstawie bajęd nagadanych na gębę, a gdy ta osoba se odpuści, to
    dostanie dyscyplinarkę za ciężkie naruszenie obowiązków pracownika.

    > Noo, ten papierek o rozwiązaniu umowy to chyba jest dokument...? I czy
    > pracodawca nie powinien w takim wypadku wydać świadectwa pracy?
    > Kompletnie się na tym nie znam :(

    Widać. Nie rozumiałem, jak pracodawca ma zwrócić dokument którego
    jeszcze nie ma?
    Porozumienie stron się tworzy i podpisuje, najlepiej w dwóch
    równobrzmiących wersjach po jednej dla każdej ze stron.

    Świadectwo pracy pracodawca wydaje ostatniego dnia obowiązywania umowy
    (albo niezwłocznie).

    Kluczem jest podpisanie porozumienia stron. Jeżeli pracodawca nie chce
    go dać, należy je napisać samemu, zanieść i zapytać się, kiedy można
    odebrać podpisane.
    Jak nie, to ostatniego dnia miesiąca zanieść podpisane wypowiedzenie,
    dać pani sekretarce do podbicia datownikiem, zabrać podbitą kopię i
    czekać końca.

    > Carrie

    ja czyli jakub
    Revoke.