PracaGrupypl.praca.dyskusje › Dzialalnosc gosp. - jedno pytanko

  • 1. Data: 2004-05-28 21:10:57
    Temat: Dzialalnosc gosp. - jedno pytanko
    Od: "RR" <r...@p...onet.pl>

    Witam serdecznie.
    Pytanko jest takie, czy jezeli chce ruszyc z dzialalnoscia np. 1 wrzesnia,
    moge zalatwic wszystkie formalnosci juz w czerwcu? Chodzi o to, aby przez
    dwa miesiace kiedy nie bedzie zadnego dochodu nie placic zadnych oplat.

    Pozdrawiam
    RR

  • 2. Data: 2004-05-28 22:11:34
    Temat: Re: Dzialalnosc gosp. - jedno pytanko
    Od: "Rafał Wawrzycki" <W...@w...pl>

    w <news:c989sc$8or$1@news.onet.pl>
    RR napisał(a):

> [...]
    > wrzesnia, moge zalatwic wszystkie formalnosci juz w czerwcu?
    > Chodzi o to, aby przez dwa miesiace kiedy nie bedzie zadnego

    Dla ZUS'u najwazniejszy jest dzien, ktory podasz rejestrujac się jako
    platnik skladek na ubezpieczenia. Czyli mozesz w czerwcu wszystko
    pozalatwiac w urzedach (US, U.Statystyczny), banku, itd., a w
    zgloszeniu do ZUS'u podac date 1 wrzesnia. Tylko pamietaj, ze do tego
    dnia nie mozesz wystawic zadnej faktury/rachunku. Od chwili rejestracji
    w U.Miejskim (wpis do ewidencji gosp. lub KRS) masz okreslona ilosc dni
    na rejestracje w U.Statystycznym i ZUS'ie - trzeba tego pilnowac.

    Dla US rozpoczecie dzialalnosci zaczyna sie w dniu zalozenia ksiegi i
    pierwszego do niej wpisu, czyli remanentu poczatkowego - jezeli
    wybierzesz opodatkowanie ogolne. W pozostalych wariantach (karta
    podatkowa, ryczalt), nie wiem, bo nie uzywam. Date ta rowniez trzeba
    podac w US i najlepiej zeby sie pokrywala z data podana w ZUS'ie,
    chociaz mozesz sie zarejestrowac w ZUS'ie, placic skladki od 1
    wrzesnia, ale nie wystawiac rachunku/faktury przez rok.

    Co do kosztow tej operacji, to IMHO wydaje mi sie, ze bedziesz musial
    zaplacic frycowe za rejestracje firmy w U.Miejskim (100 zl za wpis do
    ewidencji) i oplacac utrzymanie konta firmowego (chyba, ze wybierzesz
    bank, ktory nie zdziera z firm, np. mBank - polecam). Dodatkowym
    kosztem jest pieczatka, ale to pewnie wiesz.

    Mam nadzieje, ze pomoglem. Sam przez to przechodzilem rok temu i pare
    osob na tej liscie mi podpowiedzialo co robic, co teraz i ja czynie.

    Pozdrawiam,

    Rafal

  • 3. Data: 2004-05-30 09:27:35
    Od: "Avenger" <avenger666@ s i l e s i a n e t. pl>

    Użytkownik "Rafał Wawrzycki" <W...@w...pl> napisał w
    wiadomości news:Xns94F81F652F0BMucK@193.110.122.80...
> [...]
    > pozalatwiac w urzedach (US, U.Statystyczny), banku, itd., a w
    > zgloszeniu do ZUS'u podac date 1 wrzesnia.

    Tutaj bylbym ostrozny. ZUS dostaje kopie nr nadania REGONU (mozna sobie
    sprawdzic na oryginalnym druku na samym dole, kto otrzymuje kopie
    dokumentu). Jesli jest zgloszenie do US to w ciagu 7 dni od daty rozpoczenia
    dzialalnosci gospodarczej powinno nastapic zgloszenie do ZUS na odpowiednich
    drukach (ZFA lub ZPA). Jesli tego zgloszenia nie ma to ZUS moze sobie
    sprawdzic dlaczego dany platnik mimo otrzymania nr REGON i zgloszenia w US
    nie zglasza sie do ubezpieczen. No a pozniej to juz wiadomo. Trzeba splacac
    zalegle skladki.

    Ave

  • 4. Data: 2004-05-30 11:47:42
    Od: "Rafał Wawrzycki" <r...@w...pl>

    W dniu 30 maj 2004 Avenger <avenger666@ s i l e s i a n e t. pl>
    napisał(a):

> [...]
    > platnik mimo otrzymania nr REGON i zgloszenia w US nie zglasza sie
    > do ubezpieczen. No a pozniej to juz wiadomo. Trzeba splacac

    Oczywiscie. Ale mozna chyba zarejestrowac sie w ciagu tych 7 dni (albo
    14 - trzeba by sprawdzic) i w zgloszeniu podac date od kiedy ma byc
    uruchomiona dzialalnosc i od tego dnia byc ubezpieczonym. Chyba, ze sie
    myle.

    --
    Pozdrawiam,

    Rafał Wawrzycki

    Odpowiadajšc na adres prywatny usuń WYTNIJ_TO.

  • 5. Data: 2004-05-30 12:01:50
    Od: "RR" <r...@p...onet.pl>

    Użytkownik "Rafał Wawrzycki" <W...@w...pl> napisał w
    wiadomości news:Xns94F81F652F0BMucK@193.110.122.80...

    > Mam nadzieje, ze pomoglem.

    Bardzo, bardzo, bardzo dziekuje :)

    Pozdrawiam
    RR

  • 6. Data: 2004-05-30 19:34:04
    Od: "Avenger" <avenger666@ s i l e s i a n e t. pl>

    Użytkownik "Rafał Wawrzycki" <r...@w...pl> napisał w wiadomości
    > W dniu 30 maj 2004 Avenger <avenger666@ s i l e s i a n e t. pl>
    > napisał(a):
    [cut]
    > Oczywiscie. Ale mozna chyba zarejestrowac sie w ciagu tych 7 dni (albo
    > 14 - trzeba by sprawdzic)

    Napewno 7 (sam pracuje w tej instytucji ;-)) )

    i w zgloszeniu podac date od kiedy ma byc
    > uruchomiona dzialalnosc i od tego dnia byc ubezpieczonym. Chyba, ze sie
> [...]

    Oczywiscie jest to mozliwe. Mozna zglosic sie podajac date np. miesiac do
    przodu, pod warunkiem, ze nie osiaga sie wczesniej zadnego dochodu, nie
    wystawia sie faktur itp.

    Pozdrawiam
    Avenger

  • 7. Data: 2004-05-30 22:10:41
    Od: "Rafał Wawrzycki" <r...@w...pl>

    napisał(a):

    > Napewno 7 (sam pracuje w tej instytucji ;-)) )

    A, to zwracam honor koledze :)

    > Oczywiscie jest to mozliwe. Mozna zglosic sie podajac date np.
    > miesiac do przodu, pod warunkiem, ze nie osiaga sie wczesniej
    > zadnego dochodu, nie wystawia sie faktur itp.

    I o to chyba chodziło pytajšcemu, jeżeli dobrze zrozumiałem - o
    załatwienie wszystkich formalnoœci, ale nie wykładanie kasy.