PracaGrupypl.praca.dyskusje › Drobne prace na zlecenie - jak to rozliczyć?

  • 1. Data: 2008-09-28 21:04:12
    Temat: Drobne prace na zlecenie - jak to rozliczyć?
    Od: Adam Płaszczyca <t...@o...spamnie.org.pl>

    Witam!

    Może najpierw nakreślę sytuację. Pracuje sobie na klasycznym etacie w
    pełnym wymiarze godzin.
    Pojawiła mi się mozliwość dorobienia paru złotych, zupełnie
    nieregularnie przy różnych dorywczych pracach zlecanych, co ważne,
    przez osobe fizyczną.
    Oczywiście można lecieć na czarno, jednak charakter prac raczej to
    eliminuje, poza tym dla swojego bezpieczeństwa wole mieć na to papier.
    Nie mam jednak pojęcia jak takie umowy rozliczać ze skarbówką, ZUS-em
    i NFZ-em.
    Przekopałem google, jednak są tam informacje o relacji przedsiębiorca
    - zleceniobiorca, a o sytuacji uimowy między dwoma osobami fizycznymi
    cisza.
    Z przepisów wyczytałem, że płacę 19% podatku i finał, resztę US
    przekazuje innym.

    Czy ktoś wie jak ten temat ugryźć, czyli komu i co powinienem zapłacic
    i jakie deklaracje oraz gdzie złożyć?

    Pozdrawiam.
    --
    ___________ (R)
    ___________/ mail: _...@i...pl GG: 3524356

  • 2. Data: 2008-09-30 05:52:39
    Temat: Re: Drobne prace na zlecenie - jak to rozliczyć?
    Od: Krzysztof 'kw1618' z Warszawy <a...@m...www.pl>

    Dnia Sun, 28 Sep 2008 23:04:12 +0200, Adam Płaszczyca napisał(a):

    > Czy ktoś wie jak ten temat ugryźć, czyli komu i co powinienem zapłacic
    > i jakie deklaracje oraz gdzie złożyć?
    >
    > Pozdrawiam.

    To jest własnie problem, że przy umowach zlecenie czy dzieło zleceniodawca
    czy zlecający dzieło musi odprowadzić zaliczki na podatek i ewentualne
    składki. Zlecających z formalnego punktu widzenia nie da się wyręczyć z
    tego obowiązku.
    Umowie o dzieło czy zlecenie towarzyszy wtedy rachunek osoby fizycznej,
    który może dla nich iść w koszty.

    Nie wiem czy osoba fizyczna nie prowadząca działalności gospodarczej,
    wykonująca zlecenia i dzieła w sposób niezorganizowany i nie ciągły może
    wystawić rachunki. Zazwyczaj takie własnie osoby bez DG omijają atrakcyjne
    zlecenia.

    Krzysztof 'kw1618' Warszawa - Ursynow
    http://foto.3mam.net/ areszt śledczy Białołęka w galerii

  • 3. Data: 2008-09-30 09:30:42
    Od: "Noe Bat" <n...@o...pl>

    Użytkownik "Adam Płaszczyca" <t...@o...spamnie.org.pl>

> [...]
    > przekazuje innym.
    >
    > Czy ktoś wie jak ten temat ugryźć, czyli komu i co powinienem zapłacic

    PCC

  • 4. Data: 2008-09-30 12:38:43
    Od: "Tomek Renik" <s...@p...pl>

    Dnia 30-09-2008 o 11:30:42 Noe Bat <n...@o...pl> napisał(a):

    > PCC

    tylko PCC i nic więcej ? a dla zleceniodawcy jaki kwit ?

    --
    Tomasz Renik jestem

  • 5. Data: 2008-09-30 13:14:47
    Od: "Noe Bat" <n...@o...pl>

    Użytkownik "Tomek Renik" <s...@p...pl>

    > tylko PCC i nic więcej ? a dla zleceniodawcy jaki kwit ?

    Rachunek

  • 6. Data: 2008-09-30 18:25:46
    Od: Krzysztof 'kw1618' z Warszawy <a...@m...www.pl>

    Dnia Tue, 30 Sep 2008 11:30:42 +0200, Noe Bat napisał(a):

    > PCC

    daj konkretny przykład drobnego zarobku przez osobę fizyczną nie prowadzącą
    DG, tak aby zleceniobiorca zapłacił PCC, a zleceniodawca uzyskał jakiś
    dowód księgowy umożliwiający wpisanie tego w koszty uzyskania przychodów...

    Jestem po lekturze:
    USTAWA
    z dnia 9 września 2000 r.
    o podatku od czynności cywilnoprawnych1

    i nie widze takich możliwości.

    Krzysztof 'kw1618' Warszawa - Ursynow
    Miłośnik kolejowej jazdy i przemijających Krajobrazów.

  • 7. Data: 2008-09-30 18:54:31
    Od: "Pe.Ka" <c...@t...cy>

    Krzysztof 'kw1618' z Warszawy pisze:

    > Nie wiem czy osoba fizyczna nie prowadząca działalności gospodarczej,
    > wykonująca zlecenia i dzieła w sposób niezorganizowany i nie ciągły może
    > wystawić rachunki.

    Przecież po to właśnie umowy zlecenia czy umowy o dzieło wymyślono.
    Wykonujący jak najbardziej może wystawić rachunek.

    --
    : Pozdrawiam, _ _ ::
    ::: _ _^_ //\ [Pe.Ka] Paweł Kruk //\::

  • 8. Data: 2008-09-30 19:41:04
    Od: "Noe Bat" <n...@o...pl>

    Użytkownik "Krzysztof 'kw1618' z Warszawy" <a...@m...www.pl>

> [...]
    > dowód księgowy umożliwiający wpisanie tego w koszty uzyskania przychodów...

    To chyba rzeczywiście nie może być PCC ze względu na przedmiot umowy.

    Takie coś znalazłem
    http://prawo.money.pl/grupa-pl_soc_prawo/pl;soc;praw
    o,watek,650118.html

  • 9. Data: 2008-10-02 11:48:09
    Od: Adam Płaszczyca <t...@o...spamnie.org.pl>

    On Tue, 30 Sep 2008 11:30:42 +0200, "Noe Bat" <n...@o...pl> wrote:

    >PCC

    No własnie ponoć nie - w US mi zakomunikowano, że normalnie dopisuję
    do PIT-a na koniec roku i nie płace żadnych zaliczek.
    --
    _______/ /_ E-6 http://trzypion.oldfield.org.pl/trzypion/

  • 10. Data: 2008-10-02 11:49:11
    Od: Adam Płaszczyca <t...@o...spamnie.org.pl>

    On Tue, 30 Sep 2008 21:41:04 +0200, "Noe Bat" <n...@o...pl> wrote:

    >To chyba rzeczywiście nie może być PCC ze względu na przedmiot umowy.
    >
    >Takie coś znalazłem
    >http://prawo.money.pl/grupa-pl_soc_prawo/pl;soc;pra
    wo,watek,650118.html

    Taaaa.. Tylko to nie rozwiązuje sprawy - JAKIE skłądki i ile ;)