PracaGrupypl.praca.dyskusje › "Doba pracownicza" a system pracy zmianowej - pytanie

  • 1. Data: 2004-01-28 16:14:29
    Temat: "Doba pracownicza" a system pracy zmianowej - pytanie
    Od: "Agnieszka" <j...@o...pl>

    W naszej uroczej firmie, po rozstrzygnięciu sprawy urlopów pojawił się nowy
    problem i znaleziono haczyk na utrudnienie życia pracownikom.
    Sytuacja wygląda tak: pracujemy na 3/4 etetu (6 godz. dziennie) w systemie
    zmianowym (8-14, 14-20). Do tej pory każdy z pracowników ustalał sobie w które
    dni tygodnia przychodzi na zmianę poranną, a w które na "popołudnie" i na tej
    podstawie opracowywano "grafik".
    Obecnie okazało się, że z powodu art.129&1 KP nie możemy jednego dnia (np.w
    poniedziałek) pracować od 14-20 a następnego (wtorek) od 8-14, ponieważ w sumie
    przekracza to magiczne "8 godzin na dobę".
    Czy naprawdę jest to słuszna interpretacja tego przepisu i czy wogóle odnosi
    się on do systemu pracy zmianowej? Trochę wydaje mi się to nielogiczne...
    Czy jest jakieś wyjście z tej sytuacji, jak myślicie?

    Pozdrawiam
    Agnieszka

  • 2. Data: 2004-01-29 11:15:18
    Od: "ream" <d...@o...pl>

    niestety tak
    u nas tez jest to problem
    i ja również uważam że jest to usztywnianie czasu pracy
    myślę że ustawodawca intencje miał dobre - pracodawca powinien zatrudnić więcej
    pracowników
    ale jak to wygląda w praktyce wiadomo - cirpią pracownicy
    istnieje tylko jedna możliwość
    poniedziałek na 8 rano i wtorek na 14 (nie na odwrót)
    ale wtedy godziny 14 nalezy trzymac się już do końca tygodnia
    no chyba że przedzieli go dzień wolny z tytułu pięciodniowego tygodnia pracy
    pozdr

  • 3. Data: 2004-01-29 12:08:02
    Od: "Agnieszka" <j...@o...pl>

> [...]
    > ale wtedy godziny 14 nalezy trzymac się już do końca tygodnia
    > no chyba że przedzieli go dzień wolny z tytułu pięciodniowego tygodnia pracy

    I naprawdę nie ma na to żadnej rady??? :((((

    Pozdrawiam
    Agnieszka

  • 4. Data: 2004-01-29 15:06:56
    Temat: Re:
    Od: "Tomasz " <d...@N...gazeta.pl>

    Agnieszka <j...@o...pl> napisał(a):

> [...]
    > się on do systemu pracy zmianowej? Trochę wydaje mi się to nielogiczne...
    > Czy jest jakieś wyjście z tej sytuacji, jak myślicie?

    Cześć.
    Nie wydaje się, aby taka interpretacja art 129 par 1 była słuszna. Brzmi on
    bowiem: "Czas pracy nie może przekraczać 8 godzin na dobę i przeciętnie 40
    godzin w przeciętnie p i ę c i o d n i o w y m tygodniu pracy (...)". U
    pracodawcy stosującego system pracy d z i e n n e j należy mówić o 8
    godzinach pracy d z i e n n i e. Ważne, aby minimalna przerwa między
    kolejnymi dniami pracy wynosiła co najmniej 11 godzin, zaś przynajmniej jedna
    przerwa w tygodniu 35 godzin (11 + 24). Dla rozwiania wątpliwości proponuję,
    żebyś zadzwoniła do właściwej dla siedziby pracodawcy Inspekcji Pracy. Ich
    interpretacja będzie wiążąca.
    Pozdrawiam.
    Tomek.

  • 5. Data: 2004-01-29 22:39:21
    Temat: Re: Re:
    Od: "Agnieszka" <j...@o...pl>

> [...]
    > żebyś zadzwoniła do właściwej dla siedziby pracodawcy Inspekcji Pracy. Ich

    Dzięki, dzwoniliśmy. Sprawa jest beznadziejna. W PIP sztywno trzymali się "8
    godzin na dobę" i już:((((
    Podejrzewam, że nikomu nie chcę się pomyśleć, jakie konsekwencje może mieć taki
    beznadziejny zapis w KP, a jak nie ma pod ręką prawnika, który wycisnąłby
    cokolwiek z pozostałych artykułów,albo dokonałby jakies innej interpretacji, to
    nic zrobić się nie da...
    W każdym razie dzięki za odpowiedź...

    Agnieszka

  • 6. Data: 2004-01-30 00:37:41
    Od: "waczek" <w...@i...pl>

    Witam,
    Jest rozwiązanie: w jednym tygodniu praca na zmianie przedpołudniowej, w
    następnym na popołudniowej.

    wa

  • 7. Data: 2004-01-30 11:02:09
    Od: "ream" <d...@o...pl>

> [...]
    > godzin w  przeciętnie p i ę c i o d n i o w y m  tygodniu pracy (...)".

    jak najbardziej
    nie mówie że nie mozna w ogóle
    rozważamy problem od strony tego żeby byc w porządkuy wobec KP
    a w porządku bedziesz jeśli
    bedziesz pracował w ciąglu doby 8 godzin
    albo pracował 8 i max 5 ale NADGODZIN
    za które musisz pracownikowi wypłacić dodatek
    więc jeśli masz bogatą firmę
    to możesz codziennie ustawiac tak czas pracy jak ci sie podoba
    (no przestrzegając jeszcze kilku innych przepisów o których wspomniałes poniżej)
    ale nieststy bedziesz musiał wypłacac nadgodziny ;-(
    my rozmawiamy o sytuacji w której moznaby tego uniknąć
    niestety nie mozna
    przepis jest jasny ;-(

  • 8. Data: 2004-01-31 19:09:05
    Od: "Agnieszka" <j...@o...pl>

    > Witam,
    > Jest rozwiązanie: w jednym tygodniu praca na zmianie przedpołudniowej, w
    > następnym na popołudniowej.
    >
    > wa

    Tyle to wiem, chodziło o to, czy da się tego uniknąć. W końcu taki system to
    nic przyjemnego, zwłaszcza jak ma się jakieś stałe tygodniowe zajęcia w
    konkretne dni o konkretnej porze...
    A.