PracaGrupypl.praca.dyskusje › Czy muszę iść na urlop wtedy kiedy każe mi pracodawca?

  • 1. Data: 2004-04-08 12:53:49
    Temat: Czy muszę iść na urlop wtedy kiedy każe mi pracodawca?
    Od: Michal Kochanowicz <m...@v...iem.pw.edu.pl>

    Hej!

    Dostałem w pracy maila zawierającego taki fragment:
    #v+
    Chciałbym też zauważyć, że zgodnie z nowym prawem pracy, pracownik nie może
    odmówić wykorzystania urlopu w terminie wyznaczonym przez pracodawcę.
    #v-

    Czy to zdanie jest prawdziwe?? Czy to znaczy że pracodawca może wysłać
    mnie na urlop w kwietniu, i powiedzieć że ma gdzieś to że chcę iść na
    urlop kiedy indziej?

    Dodam że nie chodzi tu o taką sytuację że nie ma co robić w pracy.
    --
    --= Michal Kochanowicz =--==--==BOFH==--==--= m...@e...pw.edu.pl =--
    --= PGP key: www.ee(...)/~mkochano/PGP/ or finger me @tmp.iem.pw... =--

  • 2. Data: 2004-04-08 13:14:11
    Od: "Vanpur" <v...@p...onet.pl>

    Tak, pracodawca ma prawo przydzielić Ci urlop
    w terminie dla niego dogodnym. Ten przepis jest
    konieczny, bo w niektórych sytuacjach nieobecność
    pracownika paraliżuje pracę całej firmy.

  • 3. Data: 2004-04-08 13:23:14
    Od: "szulik" <e...@g...pl>

    > Chciałbym też zauważyć, że zgodnie z nowym prawem pracy, pracownik nie
    może
    > odmówić wykorzystania urlopu w terminie wyznaczonym przez pracodawcę.
    > #v-

    Kodeks Pracy:

    Art. 163. § 1. Urlopy powinny być udzielane zgodnie z planem urlopów. Plan
    urlopów ustala pracodawca, biorąc pod uwagę wnioski pracowników i
    konieczność zapewnienia normalnego toku pracy.
    § 1.1. Pracodawca nie ustala planu urlopów, jeżeli zakładowa organizacja
    związkowa wyraziła na to zgodę; dotyczy to także pracodawcy, u którego nie
    działa zakładowa organizacja związkowa. W takich przypadkach pracodawca
    ustala termin urlopu po porozumieniu z pracownikiem. Przepis § 1 zdanie
    drugie i trzecie stosuje się odpowiednio.
    § 2. Plan urlopów podaje się do wiadomości pracowników w sposób przyjęty u
    danego pracodawcy.

    Jest jeszcze coś takiego:
    Art. 152. § 1. Pracownikowi przysługuje prawo do corocznego, nieprzerwanego,
    płatnego urlopu wypoczynkowego, zwanego dalej "urlopem".

    § 2. Pracownik nie może zrzec się prawa do urlopu.

    Podsumowując - moim zdaniem nie ma prawa zmusić cię, byś wykorzystał teraz
    urlop. A ten "zakaz" to chyba mu się pomylil...Nie możesz zrzec sie ale
    prawa do urlopu

    Ewa

  • 4. Data: 2004-04-08 20:41:11
    Od: "Dracor" <d...@N...onet.pl>

    "Michal Kochanowicz" <m...@v...iem.pw.edu.pl> wrote in message

> [...]
    > urlop kiedy indziej?
    >
    > Dodam że nie chodzi tu o taką sytuację że nie ma co robić w pracy.

    Witam - dla mnie sprawa jest chyab dosyc oczywista - masz niewykorzstany
    urlop
    z poprzedniego roku - i w takim przypadku pracodawca moze zmusic cie
    do pojscia na urlop - a to gdzie juz go bedziesz spedzal - tzn. urlop to juz
    jest
    twoja sprawa.
    Slyszalem, ze mozesz ten urlop nawet spedzic w pracy - jak pewien sad
    twierdzil - mozna tez i tak wypoczywac ;)

    Pozdrawiam
    Dracor.

  • 5. Data: 2004-04-08 20:45:53
    Od: MEva <x...@x...pl>

    Thu, 8 Apr 2004 15:23:14 +0200, na pl.praca.dyskusje, szulik napisał(a):

    > może

    Wg starego prawa pracy w zasadzie było tak samo.

> [...]

    > urlop. A ten "zakaz" to chyba mu się pomylil...Nie możesz zrzec sie ale

    Skoro plan urlopów ustala pracodawca, to jak ma planowany urlop w kwietniu
    to tylko chorobowe może w tym przeszkodzić. Powinno się brać pod uwagę
    sugestie pracownika, ale wtedy pewnie trzeba by zamknąć zakład w lipcu i
    sierpniu.U nas jak są zapewnione kadry na te miesiące to do reszty się nie
    czepiają.
    --
    pozdrawiam
    MEva :-)

  • 6. Data: 2004-04-09 01:25:02
    Od: " Marek" <m...@g...pl>

    Michal Kochanowicz <m...@v...iem.pw.edu.pl> napisał(a):

> [...]
    > Czy to zdanie jest prawdziwe?? Czy to znaczy że pracodawca może wysłać
    > mnie na urlop w kwietniu, i powiedzieć że ma gdzieś to że chcę iść na

    Szef do pracownika: "Kowalski, lubicie ciepłe piwo i spocone kobiety?
    Nie panie kierowniku. No to pójdziecie na urlop w listopadzie" :)
    Pomijając to, że są firmy, w których próba pójścia na urlop jest jednoznaczna
    ze zwolnieniem, to zastanawiam się czy nawet fakt posiadania dzieci w wieku
    szkolnym gwarantuje powodzenie w staraniach o urlop w lecie.
    Poza tym obawiam się, że jeżeli firma ze względów oszczędnościowych nie
    dubluje stanowiska, to pracownik ma zwyczajnie przesrane, i to nawet gdy
    pracodawca zdecyduje się przyjąć tempów na okres urlopów. Po urlopie może się
    np. okazać, że już nie ma gdzie wrócić, bo temp już nie temp :)

    Marek

  • 7. Data: 2004-04-09 12:03:29
    Od: Michal Kochanowicz <m...@v...iem.pw.edu.pl>

    In article <c54dej$dfp$1@news.onet.pl>, Dracor wrote:
    > Witam - dla mnie sprawa jest chyab dosyc oczywista - masz niewykorzstany
    > urlop
    > z poprzedniego roku - i w takim przypadku pracodawca moze zmusic cie
    Pudło. Prezes uznał że jak w Warszawie będzie jakiś-tam szczyt to mamy
    iść na urlop. Nie bardzo rozumiem czemu, bo o ile wiem pracujemy poza
    strefą "zero".