PracaGrupypl.praca.dyskusje › Ciecie kosztow - strategia pracodawcy

  • 21. Data: 2003-01-13 12:30:09
    Temat: Re: Ciecie kosztow - strategia pracodawcy
    Od: "Michał 'Amra' Macierzyński" <m...@p...pl>

    > Polsce (bardzo mala liczb dorb technologicznie wysokozaawansowanych)
    nigdy
    > nie uzyskamy takiej wydajnosci jak kraje wysokotechnologiczne.
    >
    > to taka dygresja

    to ja czytam artykul w Polityce, gdzie producent porfeli twierdzi, ze
    Chinczykom placi co prawda tyle samo, ale produkuja 3 razy wieej niz
    Polacy.
    A przeciez staly wzrost gospodarczy przy rosnacym bezrobociu to efekt
    m.in. wzrostu wydajnosci pracy.

  • 22. Data: 2003-01-13 12:30:54
    Od: "Michał 'Amra' Macierzyński" <m...@p...pl>

    > Gospodarki kraju nie mierzy sie wybiorczo :-) trzeba i PKP wrzucic
    do tego
    > worka.

    Ale wystarczy porownac efekty pracy na podobnych stanowiskach i
    wyjdzie, ze dalej jestemsy w ogoeni wydajnosci.

  • 23. Data: 2003-01-13 12:32:34
    Od: "Michał 'Amra' Macierzyński" <m...@p...pl>

    > 4. No i to co jest u nas chyba plaga, szefostwo dziala na
    przetrwanie i aby
    > zachowac stolki tnie sie te koszty, ktore obciac najlatwiej - czyli
    > osobowe - strategia krotkofalowa ale kilka pensji jeszcze wplynie -
    > pozniej 6 msc ZUS jeszcze zaplaci.

    A ja dolozylbym do tego bandyckie koszty pracy w Polsce. No ale jezeli
    10 mln Polakow stale pobiera od panstwa jakies swiadczenia, a 20 w
    ogole - panstwo nie da nam wiecej niz samo ukradnie z naszyc kieszeni.
    Dlatego bezrobotni krzyczacy o wieksze (stale?) zasilki i pomoc od
    panstwa nie widza, ze sami piluja galaz pod soba..

  • 24. Data: 2003-01-13 12:36:33
    Od: "Wojtek Jablonski" <w...@s...pl>

    napisał w wiadomości news:avubf2$aji$1@news.onet.pl...
> [...]
    > Polacy.
    > A przeciez staly wzrost gospodarczy przy rosnacym bezrobociu to efekt

    Bo w zakladach odzierzowych/i tego typu w Polsce jeszcze wieje komuna, tylko
    strajkowac i zadac trzynastek dobrze potrafia

    Wojtek

  • 25. Data: 2003-01-13 12:37:37
    Od: "Wojtek Jablonski" <w...@s...pl>

    napisał w wiadomości news:avubgf$amq$1@news.onet.pl...
    > do tego
    >
    > Ale wystarczy porownac efekty pracy na podobnych stanowiskach i
    > wyjdzie, ze dalej jestemsy w ogoeni wydajnosci.

    Masz jakies opracowanie na ten temat czy strzelasz ??

    Wojtek

  • 26. Data: 2003-01-13 13:20:44
    Od: "Michał 'Amra' Macierzyński" <m...@p...pl>

    > Masz jakies opracowanie na ten temat czy strzelasz ??

    Pisze z pamieci (niestety) - ale najnowszy (inny) przyklad masz tutaj:

    Polityka
    NUMER 02/2002 (2383)
    Paweł Wrabec
    Made (not) in Poland
    Produkcja ucieka za granicę

    Polscy przedsiębiorcy coraz częściej przenoszą produkcję tuż za
    wschodnią granicę lub jeszcze dalej - do Azji. Uciekają przed wysokimi
    kosztami pracy, surowców, obciążeniami podatkowymi i biurokracją.

  • 27. Data: 2003-01-13 13:22:10
    Od: "Michał 'Amra' Macierzyński" <m...@p...pl>

    > Bo w zakladach odzierzowych/i tego typu w Polsce jeszcze wieje
    komuna, tylko
    > strajkowac i zadac trzynastek dobrze potrafia

    Ale to sa zaklady nowe. Budowane od podstaw.
    BTW a teraz mamy:
    http://www1.gazeta.pl/wyborcza/1,34513,1262464.html

  • 28. Data: 2003-01-13 23:32:13
    Od: flyer <f...@p...gazeta.pl>

    Michał 'Amra' Macierzyński wrote:

    > Ale zapominasz o jednym - polska wydajnosc pracy, a wydajnosc
    > zachodna.

    Moze uscisle przedmiot sporu --> nie wiem jak wyliczana jest wydajnosc,
    ale moze byc tak, ze wydajnosc chlopa z widlami do gnoju a wydajnosc
    chlopa z maszyna do gnoju jest o wiele wyzsza. Wydatek X na maszyne
    zwieksza wydajnosc osoby Y razy. Inaczej to ujmujac --> inwestycja w
    maszyne zwieksza mityczna wydajnosc Y razy --> a wiec trzymanie sie
    kurczowo w rozwazaniach czynnika ludzkiego (kosztow osobowych) jest
    bledem zawezajacym horyzont myslenia.

    Moze przy okazji ktos z grupy wyjasni jak sie owa mityczna wydajnosc liczy.

    > Dla niego to jest tylko 1500 zl - dla pracodawcy to
    > jest 1500 x 2.

    Jakby to powiedziec. Sorry, jezeli moj pracodawca mnie rozpozna --> nie
    mam zamiaru podawac jego danych i moge bladzic mysla. Otoz jest sobie
    nieskomplikowana praca fizyczna. Wg mnie moj pracodawca (na prace nie
    narzekam, bo warunki mi odpowiadaja, oczywiscie w krotkim okresie czasu
    --> laurka czy lizusowstwo? ) dziala w ten sposob:

    - kosztow osobowych nie ponosi, bo wynagrodzenie wyplaci z przychodow od
    zlecenia;
    - natomiast koszty przed wyplata naleznosci tj, koszty materialow
    stanowiacych na moje kaprawe oko jakies 30 % (tzw. kosztow zarzadu lub
    inaczej dzialalnosci nie licze) jakos wzbudzaja w nim niepokoj --> stara
    sie oszczedzic na nich maksymalnie np. poprzez "oszukiwanie" podmiotu,
    dla ktorego wykonuje zlecenie, zwlekanie z dostawami nowych srodkow
    pracy itd.

    Wniosek --> niektorzy pracodawcy traktuja (rzecz dotyczy swiadomosci a
    nie faktow) pracownikow jako bezplatna sile robocza, wynagradzana przez
    zleceniobiorce. Takiego pracodawcy naprawde (w jego swiadomosci)
    pracownicy nic nie kosztuja, nie poczuwa sie do zadnej odpowiedzialnosci
    --> jest tylko swego rodzaju posrednikiem. Jedynymi mierzalnymi kosztami
    w jego swiadomosci, sa koszty wynikajace z zakupow srodkow i koszty
    zarzadu --> przy czym, przy zakupie tzw. srodkow (nie wiem jak je
    nazwac) dopiero widac, ze tak naprawde on (czyli pracodawca) nie rozni
    sie niczym od mojej skromnej osoby, stroniacej od nadmiernego ryzyka.

    Jest takie powiedzenie - "zlej baletnicy i ... ( tu nie umiem dokladnie
    przytoczyc). Pomijajac socjologicze stwierdzenie, ze Polacy to
    generalnie narod narzekajacy i pomijajac nadmierny fiskalizm Panstwa -->
    taki pracodawca zawsze bedzie narzekal na pracobiorcow, bo go swoimi
    żadaniami w stres wprowadzaja ;).

    Wniosek nr 2 --> pracodawcy wykonujacy zlecenia moga (podkreslam tryb
    przypuszczajacy) traktowac pracobiorcow jako bezplatna sile robocza
    wynagradzana przez zleceniodawce. Inaczej --> zatrudniajac pracownikow
    nie licza sie z zadnymi kosztami owych, bo nie oni je ponosza (rzecz
    nadal dotyczy swiadomosci a nie faktow).

    Dopisek --> przeczytale i zdebialem --> wniosek 1 jest identyczny (co do
    slowa jak wniosek 2 --> chyba sie starzeje (albo to ten "szampan" -->
    zrobilem sobie dzis dzien pijaka) :).

    > Druga sprawa - w takich wielkich molochach sa zwiazki zawodowe - a z
    > czyich pieniadzy oplacane sa etaty zwiazkowe?

    O zwiazkach kiedys tam pisalem, bo chcialem komus dogryzc ich mafijna
    historia (chodzilo o USA). Natomiast nigdy nie pisalem i nie zgadzalem
    sie pracujac, na darmowe etaty zwiazkowe wynagradzane z kasy pracodawcy,
    na pomieszczenia sluzbowe i urzadzenia kupowane i oplacane przez
    pracodawcow --> jezeli ktos czuje MISJE (i nie jest maniakiem) to
    powinno mu to wystarczyc.

    Flyer

  • 29. Data: 2003-01-13 23:47:39
    Od: flyer <f...@p...gazeta.pl>

    Nina M. Miller wrote:

    > ale to nie ma nic wspolnego z etyka, a z rachunkiem ekonomicznym.
    > po prostu, tacy board members, ktorzy maja kupe akcji i leciwi sa,
    > najczesciej juz zadnego zysku firmie nie generuja, a ciagna profity
    > tylko.

    Firmy etyczne to pewnego rodzaju moda w HR --> swiadczeni socjalne itd.
    SUNa do nich zaliczam. Podobalo mi sie, kiedy jasno powiedzieli (SUN),
    ze jakis tam system UNIXowy (Solaris numer X) mozna dostac za cene
    nosnika i dokumentacji, bo oczekuja dochodow z obslugi i uslug. Poza tym
    myslenie realne a nie w niewoli stereotypow jest dla mnie dodatkowym plusem.

    > polska to jeszcze mlody rynek jest; tu w zasadzie nie ma gieldy.

    Gielda nie dyktuje szczegolowych rozwiazan --> rownie dobrze mogli
    zwolnic 20 % produktywnej zalogi w celu osiagniecia chwilowego zysku. To
    swiadczy dobrze o samej organizacji.

    > nope.
    > ucina sie _dzialy_ np. zajmujace sie dotychczas badaniami i rozwojem
    > nowych technologii. bo takie rzeczy ciagna kase jak szalone a
    > bezposredniego zysku nie generuja.

    W obecnej chwili --> patrz gracze gieldowi grajacy na chwilowa znizke,
    zwyzke. W dlugim okresie czasu te dzialy zapewniaja istnienie (nie mylic
    z rozwojem) --> skoro rynek sie rozwija, to firma zeby przetrwac tez
    musi sie rozwijac.

    Swoja droga korci mnie, zeby znalezc zrodla historyczna pewnego trendu
    (swiadomosc tego trednu juz mam) --> pewne wynalazki musza "wystrzelic w
    gore", zeby po pewnym czasie cofnac sie i "okopac sie" na pozycji, ktora
    bedzie niezagrozona przez dluzszy okres czasu --> zbytnie inwestowanie
    nie wychodzi na zdrowie, bo wystarczy "srednie" inwestowanie (ale to
    tylko moje przeczucie ;) ) .

    Flyer

  • 30. Data: 2003-01-14 00:27:32
    Od: flyer <f...@p...gazeta.pl>

    Michał 'Amra' Macierzyński wrote:

    > to ja czytam artykul w Polityce, gdzie producent porfeli twierdzi, ze
    > Chinczykom placi co prawda tyle samo, ale produkuja 3 razy wieej niz
    > Polacy.

    W ujeciu kosztowym (blad) czy w ujeciu wydajnosci w okreslonym okresie
    czasu rzeczywistego, przy identycznej technologii i wykonaniu?

    Flyer