PracaGrupypl.praca.dyskusje › Budżet domowy - kilka pytań

  • 1. Data: 2006-08-22 17:35:40
    Temat: Budżet domowy - kilka pytań
    Od: "Any User" <a...@m...com>

    Witam

    Chciałbym Wam zadać kilka krótkich i prostych pytań.
    Ufam, że otrzymam w miarę szczere odpowiedzi - chciałbym
    wykorzystać je do mojej pracy "naukowej".

    Jeśli ktoś nie chce odpowiadać publicznie, a ma ochotę się
    wypowiedzieć, proszę o maila na patryk_wlos#tlen.pl.

    Zaznaczam, że świadomie i celowo wysyłam to akurat na tą
    grupę, gdyż interesuje mnie profil przeciętnegi bywalca właśnie
    jej.

    A zatem:

    1. Czy prowadzisz w jakiejkolwiek formie (dokładna/pobieżna,
    komputerowa/papierowa itd.) rozpiskę budżetu domowego
    (taki rejestr przychodów, wydatków i ew. innych rzeczy) ?

    2. Jeśli nie, to dlaczego: brak czasu, brak chęci, brak
    przewidywanych korzyści z tego, brak wiedzy, jak to sensownie
    robić, czy jakiś inny powód?

    3. Jeśli tak, w jakiej formie? Czy np. wydatki na jedzenie
    rozpisujesz na poszczególne pozycje/rachunki/dni/itp., czy tylko
    masz jedną liczbę, do której je codziennie doliczasz?

    4. Jak rozpisujesz większe wydatki (np. pralka, telewizor,
    komputer itp.)? Tzn. jakie "parametry" zapisujesz (np. cena,
    nazwa, miejsce zakupu, data, może jakieś atrybuty egzemplarza,
    jak numer seryjny) ?

    5. Jak rozpisujesz wydatki stałe, np. prąd, woda, czynsz, internet?

    6. Jeśli prowadzisz dokładną rozpiskę i opisujesz szczegółowo
    każdą pozycję z każdego rachunku, to co się dzieje, gdy ktoś
    z domowników np. zgubi rachunek, albo zapomni go wziąć?
    Jak to wówczas zapisujesz? Czy stosujesz jakieś wpisy
    "specjalne", aby oznaczyć tego typu sytuacje, czy próbujecie
    po prostu odtworzyć z pamięci jak najwięcej i jakoś rozpisać
    ewentualne rozbieżności?

    7. Czy stosujesz jakieś metody/narzędzia analityczne? Jakie?

    To na razie tyle, aby nikogo nie przerazić.

    Dziękuję za odpowiedzi!

  • 2. Data: 2006-08-22 19:33:19
    Temat: Re: Budżet domowy - kilka pytań
    Od: "gromax" <g...@N...interia.pl>

    < ciach >
    programów tego typu (darmowych) znajdziesz w necie na pęczki.
    kiepski sposób na zarobienie pieniedzy, ale życze powodzenia :)

    PS. każdy (praktycznie), jezeli chce, jest w stanie opracować sobie
    dostosowaną do siebie tabelkę w excelu i niepotrzebne sa dodatkowe narzedzia

  • 3. Data: 2006-08-22 20:43:36
    Od: "Any User" <a...@m...com>

> [...]
    >
    > PS. każdy (praktycznie), jezeli chce, jest w stanie opracować sobie
    > dostosowaną do siebie tabelkę w excelu i niepotrzebne sa dodatkowe

    Ale ja nie oferuję dodatkowych narzędzi, tylko zbieram dane
    statystyczne, co ludzie w tym temacie robią... Ja mam pracę...

  • 4. Data: 2006-08-22 23:21:59
    Od: Kira <c...@e...wytnij.pl>

    Re to: Any User [Tue, 22 Aug 2006 19:35:40 +0200]:

    > Zaznaczam, że świadomie i celowo wysyłam to akurat na tą
    > grupę, gdyż interesuje mnie profil przeciętnegi bywalca właśnie
    > jej.

    A co to za profil? :)

    > A zatem:
    >
    > 1. Czy prowadzisz w jakiejkolwiek formie (dokładna/pobieżna,
    > komputerowa/papierowa itd.) rozpiskę budżetu domowego
    > (taki rejestr przychodów, wydatków i ew. innych rzeczy) ?

    Nie.

    > 2. Jeśli nie, to dlaczego: brak czasu, brak chęci, brak
    > przewidywanych korzyści z tego, brak wiedzy, jak to sensownie
    > robić, czy jakiś inny powód?

    Mam ważniejsze rzeczy na głowie niż zastanawianie się czy
    aby nie powinnam na papier toaletowy wydać 3zł zamiast 6.
    Pieniądze zasadniczo zarabia się po to, żeby je wydawać -
    zgodnie z aktualnymi potrzebami i chęciami.

    Kira

  • 5. Data: 2006-08-23 08:03:06
    Od: "Jackare" <j...@i...pl>

    > 1. Czy prowadzisz w jakiejkolwiek formie (dokładna/pobieżna,
    > komputerowa/papierowa itd.) rozpiskę budżetu domowego
    > (taki rejestr przychodów, wydatków i ew. innych rzeczy) ?

    Nie

    > 2. Jeśli nie, to dlaczego: brak czasu, brak chęci, brak
    > przewidywanych korzyści z tego, brak wiedzy, jak to sensownie
    > robić, czy jakiś inny powód?

    To bezcelowe i strata czasu. Dom to nie przedsiębiorstwo. Podział i
    eweidecnja wydatków nie jest ani istotny ani potrzebny ani też niczego nie
    zmienia. Daje ewentualnie jakąś wiedzę ale jej pozyskanie to strata czasu.
    Wole w tym czasie wydawać pieniądze na przyjemności.

    Jedyne co robię to szacunkowo planuję większe wydatki, np szacuję ile mnie
    będzie kosztować remont mieszkania lub konkrtnego pomieszczenia, ale z tego
    powodu nie zmieniam ani nie analizuję struktury innych wydatków, jeżeli
    pojawi się dziura lub "braknie" są karty kredytowe i pożyczki/kredyty
    bankowe.
    --
    Jackare

  • 6. Data: 2006-08-23 08:27:55
    Od: herakles <h...@b...pl>

    Any User wrote:

> [...]
    > komputerowa/papierowa itd.) rozpiskę budżetu domowego
    > (taki rejestr przychodów, wydatków i ew. innych rzeczy) ?
    NIE

    > 2. Jeśli nie, to dlaczego: brak czasu, brak chęci, brak
    > przewidywanych korzyści z tego, brak wiedzy, jak to sensownie
    > robić, czy jakiś inny powód?
    Robi to za mnie bank w mojej historii rachunku, a za wszystko prawie zawsze
    płacę kartą.

  • 7. Data: 2006-08-23 08:35:10
    Od: "Piotr A. (Aaapsik)" <a...@p...fm>

    Witam

    > 1. Czy prowadzisz w jakiejkolwiek formie (dokładna/pobieżna,
    > komputerowa/papierowa itd.) rozpiskę budżetu domowego
    > (taki rejestr przychodów, wydatków i ew. innych rzeczy) ?
    Komputerowo, ale nie dokladnie.
    Miesiecznie przychody i rozchody (na podstawie kont bankowych)

    > 2. Jeśli nie, to dlaczego: brak czasu, brak chęci, brak
    > przewidywanych korzyści z tego, brak wiedzy, jak to sensownie
    > robić, czy jakiś inny powód?
    Dokladnie nie warto - za duza strata czasu do efektow.

    > 3. Jeśli tak, w jakiej formie? Czy np. wydatki na jedzenie
    > rozpisujesz na poszczególne pozycje/rachunki/dni/itp., czy tylko
    > masz jedną liczbę, do której je codziennie doliczasz?
    Mnie interesuje rozbicie kosztow na:
    - obsluge kredytow (m.in. mieszkaniowy)
    - inne koszty stale (prad, czynsz, internet)
    - pozostale osobiste wydatki

    Dane biore z wyciagow bankowych (konta dostepne przez internet).
    Pozwala mi to oszacowac mniej wiecej ile wydajemy miesiecznie, ile mozemy
    zainwestowac
    oraz kiedy i co mozna kupic (cos wiekszego).

    > 4. Jak rozpisujesz większe wydatki (np. pralka, telewizor,
    > komputer itp.)? Tzn. jakie "parametry" zapisujesz (np. cena,
    > nazwa, miejsce zakupu, data, może jakieś atrybuty egzemplarza,
    > jak numer seryjny) ?
    Nie, nie oplacalne - za duzo pochlonie czasu a nie bedzie zadnych korzysci.

    > 5. Jak rozpisujesz wydatki stałe, np. prąd, woda, czynsz, internet?
    Wiem - podlicze sobie w pamieci (prad, czynsz, internet, telefon - 4 liczby ktore
    mozna sumowac).

> [...]
    > ewentualne rozbieżności?
    >
    > 7. Czy stosujesz jakieś metody/narzędzia analityczne? Jakie?
    Standardowe, czyli wprowadzenie danych na wykres, wyznaczenie trendu.
    Znajmosc kosztow i przychodow, pozwala mi na:
    - wylapanie niestandardowych odchylen (pomylka banku, zwiekszone wydatki przez kogos
    z Rodziny)
    - wiem w kazdym dniu, ile moge wydac, jakie mam rezerwy
    - wiem kiedy co moge kupic drozszego
    - wiem jakie sa minimalne miesieczne koszty przezycia (czyli ile nie mniej musza byc
    przychody)

    No i moze komus sprzedam takie dane :D (dokladnie co miesiac dane, od 7 lat :D)

    Piotr A.
    ps. wiem, ze takie liczenie domowych kosztow to raczej nietypowe, ale taka odchylka
    zawodowa :-)

  • 8. Data: 2006-08-23 10:54:23
    Od: "Irving Washington" <lp.po@kyzcbos_m.wspak.pl>

    Użytkownik "Any User" <a...@m...com> napisał w wiadomości
    > 1. Czy prowadzisz w jakiejkolwiek formie (dokładna/pobieżna,
    > komputerowa/papierowa itd.) rozpiskę budżetu domowego
    > (taki rejestr przychodów, wydatków i ew. innych rzeczy)?
    Tak. Co miesiąc. Na kartce. Dokładnie. Potem zwykle gubię kartkę z budżetem.
    Albo kiedy wymyślam wakacje. Dokładnie rozpisuję budżet. Potem wypieprzam go
    do kosza i jadę albo lecę w ciemno.

    > 3. Jeśli tak, w jakiej formie? Czy np. wydatki na jedzenie
    > rozpisujesz na poszczególne pozycje/rachunki/dni/itp., czy tylko
    > masz jedną liczbę, do której je codziennie doliczasz?
    Papierowej. Tyle na jedzenie. Tyle na fajki, tyle na paliwo, tyle na
    rachunki, tyle na to, tyle na tamto.
    Suma = 2 x moja pensja.
    Budżet podsumowuję kieliszkiem czegoś mocnego i stwierdzeniem "jakoś to
    będzie".

    > 4. Jak rozpisujesz większe wydatki (np. pralka, telewizor,
    > komputer itp.)? Tzn. jakie "parametry" zapisujesz (np. cena,
    > nazwa, miejsce zakupu, data, może jakieś atrybuty egzemplarza,
    > jak numer seryjny) ?
    Tak. Robię projekt domu.Albo mebli. Albo przeglądam strony sklepów RTV. To
    działanie w zupełności mi wystarcza. Potem zapominam.

    > 5. Jak rozpisujesz wydatki stałe, np. prąd, woda, czynsz, internet?
    To + to + to = tamto.

    > 6. Jeśli prowadzisz dokładną rozpiskę i opisujesz szczegółowo
    > każdą pozycję z każdego rachunku, to co się dzieje, gdy ktoś
    > z domowników np. zgubi rachunek, albo zapomni go wziąć?
    Jako, że rachunki chomikuje zwykle moja żona a ja je zwykle gubię, to moja
    procedura awaryjna w przypadku zgubienia rachunku polega na zwaleniu winy na
    psa.

    > Jak to wówczas zapisujesz? Czy stosujesz jakieś wpisy
    > "specjalne", aby oznaczyć tego typu sytuacje, czy próbujecie
    > po prostu odtworzyć z pamięci jak najwięcej i jakoś rozpisać
    > ewentualne rozbieżności?
    Liczę z pamięci ile wydałem na to i na tamo. Potem mi się nie zgadza. Potem
    raz jeszce liczę. Potem się nie zgadza. Potem zasypiam. Rano mam inne
    zajęcia.

    > 7. Czy stosujesz jakieś metody/narzędzia analityczne? Jakie?
    Tak. Teorię chaosu.

    > To na razie tyle, aby nikogo nie przerazić.

    Pozdrawiam
    m.
    P.S. Pożycz stówę do pierwszego.

  • 9. Data: 2006-08-23 12:26:41
    Od: "Piotr Henzler" <m...@g...SKASUJ-TO.pl>

    > 1. Czy prowadzisz w jakiejkolwiek formie (dokładna/pobieżna,
    > komputerowa/papierowa itd.) rozpiskę budżetu domowego
    > (taki rejestr przychodów, wydatków i ew. innych rzeczy) ?

    tak

    > 3. Jeśli tak, w jakiej formie? Czy np. wydatki na jedzenie
    > rozpisujesz na poszczególne pozycje/rachunki/dni/itp., czy tylko
    > masz jedną liczbę, do której je codziennie doliczasz?

    Jesli w jednym miesjcu kupuje dużo jedzienia, to wpuisuje tylko np. nazwę
    sklepu (wtedy wpada i żarcie, i kosmetyki, i inne hipermarketowe zakupy).
    Jesli jest tegho niewiele (warzywa na osiedlu np. - wpisuje dokładnie co
    kupiłem).
    Wszystkie wydatki wpisuję z podziałem na poszczególne dni.

    > 4. Jak rozpisujesz większe wydatki (np. pralka, telewizor,
    > komputer itp.)? Tzn. jakie "parametry" zapisujesz (np. cena,
    > nazwa, miejsce zakupu, data, może jakieś atrybuty egzemplarza,
    > jak numer seryjny) ?

    Wpisuję jak każdy inny zakup - data i rodzaj sprzętu. nic więcej

    > 5. Jak rozpisujesz wydatki stałe, np. prąd, woda, czynsz, internet?

    jw - bez różnicy

    > 6. Jeśli prowadzisz dokładną rozpiskę i opisujesz szczegółowo
    > każdą pozycję z każdego rachunku, to co się dzieje, gdy ktoś
    > z domowników np. zgubi rachunek, albo zapomni go wziąć?
    > Jak to wówczas zapisujesz?

    Nie wpisuję co do grosza, więc to nie problem.

    > 7. Czy stosujesz jakieś metody/narzędzia analityczne? Jakie?

    Nie

    Pozdrawiam
    mondragon

  • 10. Data: 2006-08-23 17:53:12
    Od: Wojciech Bańcer <p...@p...pl>

    Any User napisał(a):

    [...]

    > A zatem:

    > 1. Czy prowadzisz w jakiejkolwiek formie (dokładna/pobieżna,
    > komputerowa/papierowa itd.) rozpiskę budżetu domowego
    > (taki rejestr przychodów, wydatków i ew. innych rzeczy) ?

    Tak.

    > 3. Jeśli tak, w jakiej formie? Czy np. wydatki na jedzenie
    > rozpisujesz na poszczególne pozycje/rachunki/dni/itp., czy tylko
    > masz jedną liczbę, do której je codziennie doliczasz?

    Mieszanej. Pewien rodzaj wydatków grupuję w jednej pozycji (bo niepotrzebna
    mi jest informacja ile ja wydaję na świeże pieczywo - bardziej mi się
    przydaje informacja ile wydaję na żarcie ogółem), inne wydatki z kolei
    potrafię rozbić na kilka pozycji (np. staram się uśredniać miesięczne
    wydatki stałe, więc rachunki, czy rzeczy które są do opłacenia
    co 2-3 miesiące zapisuję jako kilka pozycji mniejszych).

    > 4. Jak rozpisujesz większe wydatki (np. pralka, telewizor,
    > komputer itp.)? Tzn. jakie "parametry" zapisujesz (np. cena,
    > nazwa, miejsce zakupu, data, może jakieś atrybuty egzemplarza,
    > jak numer seryjny) ?

    Tylko cena i jakaś ogólna nazwa elementu. No i data zakupu. Firm i innych
    takich nie podaję.

    > 5. Jak rozpisujesz wydatki stałe, np. prąd, woda, czynsz, internet?

    Tytuł (np. rachunek za internet), koszt, termin płatności.

    [...]

    > 7. Czy stosujesz jakieś metody/narzędzia analityczne? Jakie?

    Korzystam z Excela i Skarbnika 4. Excel do monitorowania stanu
    inwestycji w różnego rodzaju fundusze i papiery wartościowe,
    a Skarbnik do bieżącego obserwowania 'ile ja tak naprawdę
    mam kasy na wszystkich kontach'. :)

    --
    Wojciech 'Proteus' Bańcer
    p...@p...pl