eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

PracaPorady dla pracownika › Sposób na dobre CV

Sposób na dobre CV

2006-09-04 13:10

CV jest przede wszystkim wizytówką kandydata. To od niego w dużym stopniu zależy, czy pracodawca zechce się z nami spotkać. Jak napisać skuteczne CV, które zainteresuje każdego pracodawcę? Odpowiada Maja Karwacka z AG TEST Human Resources.

Przeczytaj także: Idealne CV i list motywacyjny

Dlaczego CV jest tak ważne w procesie rekrutacji?

Maja Karwacka: CV jest przede wszystkim wizytówką kandydata. To od niego w dużym stopniu zależy, czy pracodawca zechce się z nami spotkać. Można więc CV porównać do pierwszego uścisku ręki, dzięki któremu wyrabiamy sobie opinię na temat osoby, doświadczamy pierwszego wrażenia.

Jakie są główne zasady konstruowania CV?

Prostota, przejrzystość, hasłowość. Dobrze jest też, by CV dostosowane było do oferty, na którą odpowiada kandydat. Bardzo istotny jest proporcjonalny dobór faktów i osiągnięć. Nikt nie ma czasu na czytanie elaboratów, dlatego CV powinno mieć maksymalnie dwie strony A4.

W achronologicznym porządku powinny być wyszczególnione fakty z życia kandydata, istotne z punktu widzenia stanowiska, o które się staramy, czyli: wykształcenie, doświadczenie zawodowe, kursy, szkolenia, języki obce, umiejętności i zainteresowania. Warto też napisać w kilku słowach o obowiązkach wykonywanych podczas wcześniej podjętych prac.

CV powinno być czytelne, tak, by jasne było, gdzie znajdują się informacje na temat wykształcenia, a gdzie na temat zdobytych doświadczeń. Wszystkie one powinny być odpowiednio poszeregowane. Najczęściej w CV na pierwszym miejscu umieszczamy informacje o zdobytych tytułach naukowych i wykształceniu, dopiero potem o doświadczeniu zawodowym, zaczynając od najbardziej aktualnego.

Rezygnujemy z wszelkich upiększeń, tabel, kolorów i innych ekstrawagancji. Nie wszystkie dokumenty otwierają się w ten sam sposób w edytorach tekstu czy innych programach, a powyższe dodatki mogą utrudnić rekrutującemu szybkie odczytanie CV.

Dużą uwagę trzeba zwrócić na staranność tekstu. Zadziwiające, jak często w nadsyłanych do nas dokumentach zdarzają się lapsusy językowe, literówki. To jest niedopuszczalne.

Jak opisywać sukcesy i zdobyte umiejętności?

Realistycznie, bo kompetencje, o których mówimy, i tak zostaną sprawdzone. Nie bądźmy jednak nazbyt skromni, mówmy po prostu o faktach. Poza tym kandydat powinien wymienić wszystkie istotne rzeczy z punktu widzenia stanowiska: zrealizowane projekty, konkretne osiągnięcia, a nawet cyfry. W CV typu „success” możemy na pierwszym miejscu opisać i podkreślić konkretne osiągnięcia, z których jesteśmy dumni, a w CV funkcjonalnym zaakcentować wiedzę zawodową.
Przeczytaj także: Udana rozmowa o pracę Udana rozmowa o pracę

 

1 2

następna

oprac. : Pracuj.pl Pracuj.pl

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć urząd pracy.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: