eGospodarka.pl

PracaPorady dla pracownika › Przekwalifikowanie zawodowe w 4 prostych krokach

Przekwalifikowanie zawodowe w 4 prostych krokach

2018-06-05 10:44

Przekwalifikowanie zawodowe w 4 prostych krokach

Jak zmienić zawód? © Tierney - Fotolia.com

Szacuje się, że do 2030 roku z koniecznością zmiany zawodu zmierzyć będzie się musiało od 75 do 375 milionów pracowników na całym świecie, a więc od 3 do 13 proc. globalnej siły roboczej. Na polskim, dość ciągle tradycyjnym rynku pracy takie zmiany powodują opór. I wprawdzie na przekwalifikowanie zawodowe decyduje się coraz większa rzesza pracowników, to ciągle jednak brakuje informacji, jak to zrobić efektywnie, a restrukturyzacja zawodów w opinii większości jest złem koniecznym. Co zrobić, gdy posiadane kwalifikacje nie odpowiadają potrzebom pracodawców? Jakie kompetencje liczą się dziś najbardziej?
Przekwalifikowanie zawodowe jest dla Polaków większym problemem niż dla pracowników z zachodu Europy. Bezpieczeństwo zatrudnienia, stabilizacja oraz godziwe zarobki to coś, do czego dąży w życiu zawodowym większość z nas. Jednocześnie dziś nie potrzeba wiele, aby budowana latami kariera nagle się zachwiała. Postęp technologiczny, zmiany na rynkach oraz w strukturach firm sprawiają, że pracownicy coraz częściej obawiają się o swoją przyszłość zawodową.

Najbardziej zagrożone zawody


Dynamika zmian, jakie zachodzą na współczesnym rynku pracy, wymusza wręcz konieczność nieustannego uzupełniania kompetencji. Zdarza się również, że pracownik musi zmierzyć się z całkowitą zmianą swojej profesji. Braki kadrowe są obecnie tak duże, że każdy nowy specjalista jest na wagę złota – szczególnie tam, gdzie deficyt jest najbardziej odczuwalny. Jednocześnie, przed kandydatami otwiera się bardzo wiele nowych możliwości rozwojowych, a zatem zjawisko przekwalifikowania zawodowego staje się coraz bardziej popularne. Do stanowisk najbardziej zagrożonych koniecznością zmiany kategorii zawodowych należą m.in.: księgowy, pracownik administracji w banku, agent ubezpieczeniowy, częściowo pracownicy produkcji.

fot. Tierney - Fotolia.com

Jak zmienić zawód?

Przygotowując się do zmiany zawodowej warto na początek zastanowić się nad obszarami, które spełnią nasze oczekiwania i zagwarantują przyszły rozwój.


Poważne braki kadrowe


Podczas gdy część zawodów powoli odchodzi do lamusa, nadal wiele branż odczuwa poważne braki wykwalifikowanej kadry. Sytuacja ta nie omija choćby dynamicznie rozwijającej się branży IT, przemysłu chemicznego, motoryzacyjnego czy spożywczego. O ile z problemem dostępności inżynierów i handlowców na rynku mamy do czynienia już od dłuższego czasu, tak widzimy też rosnące zapotrzebowanie na wysoko wykwalifikowanych specjalistów od digital marketingu, e-commerce, social media czy od strony HR, odpowiedzialnych za realizację strategii employer brandingowych. Pracodawcy prześcigają się obecnie w staraniach o pozyskanie do swoich struktur tych najbardziej utalentowanych kandydatów, a ofert pracy z całą pewnością nie brakuje.

Stanowiska digital na topie


Większość organizacji, które zakładają rozwój swojej działalności czy powiększanie struktur, nie może obejść się już bez obecności w internecie czy social mediach. W cenie są kandydaci o bogatym doświadczeniu w realizacji strategii digital marketingowych, praktycznej znajomości narzędzi internetowych (Google AdWords/Analytics, SEO, e-mail marketing). Osoby, które dysponują takimi kompetencjami z całą pewnością odnajdą się w roli digital marketing managera, specjalisty ds. e-commerce czy specjalisty ds. strategii w mediach społecznościowych. Kandydaci, którzy chcą się dokształcić mogą liczyć na pomoc pracodawców, którzy coraz częściej prowadzą solidne szkolenia wdrożeniowe oraz umożliwiają w pierwszych miesiącach pracy stały kontakt z doświadczonymi pracownikami. Co więcej, chcąc pozyskać i zatrzymać tych najlepszych kandydatów z rynku, firmy zwracają coraz większą uwagę na regularną edukację pracowników i wspierają ich w dalszym rozwoju oferując regularne cykle szkoleniowe.

Rekruter radzi
Zmiana zawodowa w 4 prostych krokach



Krzysztof Borkowski, Technical Sales Consultant w Antal, Sales & Marketing

Krok 1. Przeanalizuj profil najatrakcyjniejszych stanowisk


Przygotowując się do zmiany zawodowej warto na początek zastanowić się nad obszarami, które spełnią nasze oczekiwania i zagwarantują przyszły rozwój. Wybór danego kierunku nie powinien być ograniczany wyłącznie do dobrze znanych obszarów, ale otwierać pracownika na nowe branże – uwzględniając oczywiście jego predyspozycje. Istotne jest także gruntowne zapoznanie z aktualną ofertą na rynku pracy, średnią wynagrodzeń oraz profilem najbardziej interesujących stanowisk. Z pewnością umożliwi to ocenę realnych szans na zawodowy sukces.

Krok 2. Wybierz nową ścieżkę kariery


Warto przeanalizować dotychczasowy przebieg swojej kariery i zwrócić szczególną uwagę na zajmowane dotychczas stanowiska i zakres obowiązków z nimi związany. Przykładowo, pracując jako nauczyciel języka obcego, powinniśmy zastanowić się nad zatrudnieniem w sektorze SSC/BPO – tam kompetencje językowe są niezwykle cenione i wiążą się z dodatkowym wynagrodzeniem. Niezależnie od branży i stanowiska jakie wybierzemy, kandydat powinien dopasować je do zdobytych już umiejętności, które może wykorzystać i rozwijać.

Krok 3. Zdobądź odpowiednie kwalifikacje


W sprzedaży w sektorze technicznym czy w branżach takich jak automotive, elektrotechnika, budownictwo – konsolidacja wiedzy merytorycznej i kompetencji miękkich otwiera przed kandydatem wiele atrakcyjnych możliwości takich jak: benefity pozapłacowe, wyższe wynagrodzenie czy nawet możliwość relokacji do innego miasta lub państwa. Warto mieć to na uwadze i w porę zainwestować w odpowiednie szkolenia, które pozwolą uzupełnić „luki kompetencyjne”.

Krok 4. Nie oczekuj szybkich rezultatów


Zmieniając kierunek swojej kariery nie należy oczekiwać szybkich rezultatów. Obejmując nowe stanowisko powinniśmy przygotować się, że będzie niższe rangą i poziomem wynagrodzenia. W wielu przypadkach jednak krok wstecz może okazać się trafnym zabiegiem, który pozwoli na realizację marzenia o nowej ścieżce zawodowej, a w dłuższej perspektywie umożliwi osiągnięcie założonego celu.

oprac. : eGospodarka.pl

Oceń

0 0

Podziel się

Poleć na Wykopie Poleć w Google+

Poleć artykuł znajomemu Wydrukuj

Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ

Komentarze (0)

DODAJ SWÓJ KOMENTARZ

REKLAMA

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć urząd pracy.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo:

Ok, rozumiem Strona wykorzystuje pliki cookies w celu prawidłowego jej działania oraz korzystania z narzędzi analitycznych, reklamowych, marketingowych i społecznościowych. Szczegóły znajdują się w Polityce Prywatności. Dalsze korzystanie ze strony oznacza, że zgadzasz się na ich użycie. Jeśli nie chcesz, aby pliki cookies były zapisywane w pamięci Twojego urządzenia, możesz to zmienić za pomocą ustawień przeglądarki.