Networking – 7 zasad skutecznego działania
2015-05-21 00:22
Networking © maxsim - Fotolia.com
Przeczytaj także: Networking także dla nieśmiałych
Prawidłowo prowadzony networking polega na budowie długotrwałych relacji biznesowych dzięki wymianie umiejętności, wiedzy czy też zasobów. Nasze atuty i kompetencje możemy oferować uczestnikom sieci, otrzymując w zamian wsparcie z ich strony w ważnych dla nas momentach.Szeroka sieć kontaktów, umiejętność zaprezentowania swojej osoby, chęć do współpracy i wymiany wiedzy, mogą mieć znaczący wpływ na uwzględnienie naszej osoby przy realizacji nowych projektów, dlatego warto poznać kilka podstawowych zasad, jakimi rządzi się networking – uważa Piotr Dziedzic z międzynarodowej firmy doradztwa personalnego Page Personnel.
Jak budować i utrzymywać kontakty zawodowe? 7 rad Page Personnel:
- Bądź przygotowany: Przed spotkaniem w ramach sieci kontaktów dowiedz się, kto będzie na nim obecny. Zdobycie informacji na temat osób, które są dla Ciebie najbardziej interesujące, może pomóc Ci w określeniu ich zawodowych priorytetów, a to z kolei stanowi idealny punkt wyjścia do poprowadzenia rozmowy we właściwym kierunku. Przygotuj plan i trzymaj się go tak ściśle, jak to tylko możliwe – wówczas podjęte działania mają największą szansę na sukces.
- Doskonal swój „elevator speech”: W koncepcji „elevator speech” chodzi o to, aby w ciągu maksymalnie dwóch minut sprzedać siebie i swoje kompetencje, dlatego ważna jest koncentracja na istotnych elementach. Rozmówca musi poczuć, że opłaca się mieć Ciebie w sieci kontaktów. Jeżeli zrobisz to naprawdę dobrze, już po pierwszym spotkaniu może zarysować się perspektywa współpracy.
- Słuchaj: Chcesz zainteresować sobą rozmówcę? Staraj się być wnikliwy, zadawaj pytania – umiejętność słuchania jest podstawą wartościowej rozmowy i nie tylko postawi Cię w dobrym świetle, ale pozwoli również Tobie dowiedzieć się więcej o potencjalnym partnerze.
- Wskaż inną drogę: Nie możesz bezpośrednio pomóc swojemu rozmówcy? Skontaktuj go z innymi osobami z Twojej sieci kontaktów lub poleć mu kogoś sprawdzonego. W ten sposób zyskasz kredyt zaufania. Taki rodzaj dbania o kontakty to również dobra inwestycja na przyszłość.
- Rozwijaj relacje: Czas po spotkaniu jest czasem przed spotkaniem. Wprowadź wszystkie nowe kontakty do książki adresowej. Nawiąż kontakt poprzez internetowe portale biznesowe, takie jak Goldenline czy LinkedIn. W przypadku naprawdę interesujących osób nie zapomnij o wysłaniu maila, co pozwoli zacieśnić współpracę.
- Zwracaj uwagę na równowagę: W networkingu chodzi o długotrwałe relacje. W związku z tym ważne jest, aby w dłuższym okresie to, co dajesz, było równe temu, co dostajesz. Jeżeli wyłącznie bierzesz informacje i kontakty, to szkodzisz sam sobie. Jeśli Twój znajomy wciąż Ci pomaga, zastanów się, jak Ty możesz go wesprzeć.
- Dbaj o relacje: Networking to nie sprint – zdecydowanie trafniejsze jest porównanie do joggingu. Chodzi w nim o stałe wzmacnianie sieci. Zastanów się, gdzie i kiedy możesz spotkać osoby do niej należące. Pamiętaj też, że niezawodność, szczerość i uprzejmość to filary budowania relacji – dlatego jeżeli nie możesz czegoś zrobić, powinieneś to otwarcie zakomunikować swojemu rozmówcy.
oprac. : Agata Fąs / eGospodarka.pl
Przeczytaj także
-
Media społecznościowe w służbie budowania marki osobistej
-
Rynek pracy - stwórz własną markę!
-
Czy "przepraszam" wystarczy, aby odzyskać wizerunek firmy?
-
9 wskazówek dotyczących kreowania wizerunku
-
Personal branding - pokaż się w CV!
-
Aktywne poszukiwanie pracy? Skontaktuj się z rekruterem
-
Budowanie osobistej marki
-
Networking a poszukiwanie pracy
-
Jak skutecznie szukać pracy w finansach?
Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ
Komentarze (0)