eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

PracaPorady dla pracownika › 7 rad dla planujących przygodę ze start-upem

7 rad dla planujących przygodę ze start-upem

2015-04-13 00:40

7 rad dla planujących przygodę ze start-upem

Zacznij od pomysłu © Jeanette Dietl - Fotolia.com

Rozmyślania nad własnym biznesem bywają serią pytań, na które trudno znaleźć jednoznaczną odpowiedź czy właściwą recepturę. To powoduje, że przedsiębiorcy często odkładają myśl o założeniu startupu, chociaż dysponują szeregiem narzędzi, które pozwalają na uruchomienie projektu. A przecież najlepszym rozwiązaniem, by sprawdzić, czy pomysł ma potencjał, jest zacząć działać! Od czego zatem zacząć? Oto kilka rad, które mogą przydać się startupowcom.

Przeczytaj także: "Druga szansa" dla firm

Zacznij od pomysłu


Paul Graham z Y Combinator powiedział kiedyś: „Zrób coś, czego ludzie chcą!”. To stwierdzenie mogłoby przyświecać twórcom startupów. Ciekawy projekt odpowiada na potrzebę i z reguły nie powiela istniejących już schematów, choć może je ulepszać lub się do nich odnosić. W jaki sposób? Istnieje wiele przykładów biznesów, które opierają się na podobnym modelu biznesowym, ale jednak różnią się czymś istotnym: formą sprzedaży, funkcjonalnościami, formą obsługi klienta, ofertą w stosunku do konkurencji. To sprawia, że potencjalny klient je dostrzega, wyróżnia wśród innych, podobnych.

Przydatne linki:
- Własna firma
- Niezbędnik firmowy


Model sprzedażowy czy nowatorsko przedstawiona oferta to jednak nie wszystko. Innowacyjny pomysł wnosi nową jakość w życie jej użytkownika, ułatwia je, zapełnia lukę i jest odpowiedzią na dany problem. Mateusz Ojdowski z Movade, firmy budującej rozwiązania mobilne, radzi młodym przedsiębiorcom planującym własny biznes, by weryfikowali swoje pomysły, a inspiracji szukali dookoła siebie.
– Warto zacząć rozglądać się po świecie, zastanowić się nad tym, co działa nie tak i co możemy usprawnić. W końcu najlepsze pomysły to te, które są przydatne i praktyczne – mówi Mateusz Ojdowski.

Kamil Łukasiewicz z Everytap, współtwórca goszczącej już nawet w Gwatemali aplikacji, której działanie oparto o nowoczesną technologię Beaconów, podkreśla, że myślenie o własnym biznesie to właściwie zawsze myślenie o rozwiązaniu konkretnego problemu.
– Jeśli dany projekt ma się powieść, musi wnosić konkretne wartości. Ciężko cokolwiek rozpoczynać nie mając w głowie konkretnego celu poza zarobieniem milionów monet – dodaje Kamil Łukasiewicz.

fot. Jeanette Dietl - Fotolia.com

Zacznij od pomysłu

Ciekawy projekt odpowiada na potrzebę i z reguły nie powiela istniejących już schematów, choć może je ulepszać lub się do nich odnosić.


Szukaj inspiracji


Skąd czerpać inspiracje? Przykładów jest sporo, wystarczy dostrzec potrzebę i przemyśleć sposób na jej rozwiązanie. Literatura, blogi, spotkania branży (wydarzenia startupowe, biznesowe, social media) – to tylko niektóre ze źródeł inspiracji. Ważne, by w nich aktywnie uczestniczyć, zaznaczać swoją obecność w branży, do której aspirujemy.

Jak zaznacza Piotr Bucki, coach biznesowy, ekspert od komunikacji marketingowej i wystąpień publicznych, liczy się to, by pozyskać wiedzę, a tę najlepiej czerpać od mądrzejszych. Przy budowaniu koncepcji biznesowej nie warto oglądać się na Marka Zuckerberga, twórcę Facebooka, czy Briana Actona, ojca Whatsappa.
– Kariera to nie CRL+C CRL+V. Trzeba znaleźć własną ścieżkę i podążać nią, ale nie bać się też zwrotów akcji, które dostarczają informacji, w którym kierunku iść dalej, by uruchomić własny biznes – mówi Piotr Bucki.

Zbuduj zespół i pracuj nad realizacją projektu


Guy Kawasaki, przedsiębiorca z Krzemowej Doliny i autor licznych publikacji dla startupowców, słusznie zauważa, że wymyślenie pomysłu to rzecz prosta. To, co stanowi prawdziwą trudność, to implementacja, sztuka realizacji zamysłu, przekucie jej w biznes.

Nie jest tajemnicą, że by rozpocząć budowanie startupu, niezbędna jest ciężka praca.
– Budowanie biznesu to maraton, to inwestycja długoterminowa. Nikt nie będzie zarabiał milionów jutro, ani pojutrze. Na to trzeba czasu. Na zbudowanie produktu, na zdobycie pozycji na rynku, na pozyskanie pierwszych klientów, na utrwalenie się w świadomości potencjalnych klientów. To są miesiące, a często nawet lata ciężkiej, żmudnej pracy – ostrzega Karol Zielinski, twórca Squidility i PayLane, dostawcy płatności online dla e-biznesu. Bez przedstawienia rezultatów, statystyk, wyników finansowych, a nie tylko wizji i możliwości, trudno o zainteresowanie ze strony inwestora. – Nawet najlepszy niezrealizowany pomysł jest wart dokładnie zero – podsumowuje Piotr Bucki.

Początki budowania startupu kojarzą się często z pracą po godzinach, a nawet z brakiem wymiernych zysków finansowych z pomysłu. Jednak motywacja i misja bywa niewystarczająca, by stworzyć unikalną jakość. Niezbędny jest również zespół o szerokich kompetencjach, które łączy wspólna idea i otwarta głowa.
– Nie ma lepszego przepisu na porażkę startupu, jak zebranie wokół siebie ludzi o identycznych umiejętnościach. Takie podejście z góry wyklucza elastyczność projektu – komentuje Kamil Łukasiewicz.
Przeczytaj także: Kim są solopreneurs? Kim są solopreneurs?

 

1 2

następna

oprac. : eGospodarka.pl eGospodarka.pl

Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ

Komentarze (0)

DODAJ SWÓJ KOMENTARZ

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć urząd pracy.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: