eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

PracaPorady dla pracownika › Dobry wizerunek a rozwój zawodowy

Dobry wizerunek a rozwój zawodowy

2014-04-17 00:50

Dobry wizerunek a rozwój zawodowy

Bez dobrego wizerunku trudno myśleć o rozwoju © Syda Productions - Fotolia.com

Wszyscy doskonale wiemy, że dobry wizerunek jest warunkiem niezbędnym do tego, aby firma odniosła sukces rynkowy. Dobra opinia jest równie ważna dla każdego z nas - bez niej można zostać pominiętym przy awansie czy podwyżce. Dlatego, aby myśleć o rozwoju zawodowym, trzeba zadbać nie tylko o swoją wiedzę merytoryczną, ale i o dobry wizerunek.

Przeczytaj także: 8 kroków do utraty pracy i szacunku kolegów

Znaczenie dobrego wizerunku

Jakie mogą być korzyści wynikające z posiadania dobrego wizerunku? Przede wszystkim, korzyści te mogą przybrać konkretny, finansowy wymiar. Osoba uważana za kompetentną i pracowitą dostanie podwyżkę albo premię. Do sprzedawcy (zarówno w sklepie, jak i w banku), który ma opinię uczciwego bądź kompetentnego, będą garnąć się klienci, zachęceni przez innych klientów, zadowolonych z obsługi. Taki sprzedawca, poparty wpływem swojego wizerunku, może nakłonić klientów do transakcji, do których uprzednio nie byli skłonni. Nagrodą dla sprzedawcy jest oczywiście prowizja od transakcji zakończonych sukcesem.

Inne korzyści wynikające z posiadania dobrego wizerunku mają niefinansowy charakter. Można zostać wynagrodzonym poprzez awans (zwykle towarzyszy mu podwyżka), który nie tylko poprawia samopoczucie, ale i zwiększa szanse na znalezienie lepszej pracy w przyszłości. Nagrodą może być również przydzielenie do najlepszych, najciekawszych bądź najbardziej prestiżowych projektów. One również – o ile podoła się wyzwaniu – mogą prowadzić do podwyżek, awansów lub będą przynajmniej dobrze wyglądać w CV - dodaje ekspert kariery portalu monsterpolska.pl, Małgorzata Majewska.

Osoba mająca opinię kompetentnej jest uważniej słuchana przez odbiorców. Wiedzą o tym doskonale zarówno politycy, jak i dziennikarze. Nie inaczej jest w firmie – opinia osoby „znającej się na rzeczy” liczy się bardziej, niż zdanie kogoś równie kompetentnego, ale nie odbieranego w ten sposób. Dzięki odpowiedniemu wizerunkowi można zatem np. przeforsować swój punkt widzenia albo swoje rozwiązanie jakiegoś problemu.

Każdy z nas zna wiele przykładów błyskotliwych karier osób, które odniosły sukces nie dlatego, że były najbardziej kompetentne w jakiejś dziedzinie, ale dlatego, że zadbały o swój odpowiedni wizerunek. Dobrze widać to na przykładzie muzyków - sukces wśród nich odnoszą nie ci, którzy są najsprawniejsi technicznie bądź najbardziej kreatywni, lecz ci, którzy mają wizerunek przyciągający fanów – dodaje ekspert monsterpolska.pl.

fot. Syda Productions - Fotolia.com

Bez dobrego wizerunku trudno myśleć o rozwoju

Wizerunek buduje się codziennie, każdym swoim zachowaniem. Ludzie w swoich ocenach kierują się emocjami, dlatego za najbardziej kompetentne uznają te osoby, które lubią.


Czym jest „dobry wizerunek”?

Dobry wizerunek w każdej sytuacji może znaczyć coś innego. Opinia, że ktoś jest spokojny, sumienny i drobiazgowy, może być dużym atutem w przypadku księgowego bądź prawnika. Natomiast dla kogoś próbującego zrobić szybką karierę copywritera w świecie reklamy byłaby to raczej ocena niezbyt mile widziana.

Niekoniecznie to, co powszechnie uważa się za „dobry wizerunek”, musi takim być dla danej grupy zawodowej. W przypadku osób zajmujących się restrukturyzacją przedsiębiorstw opłaca się mieć opinię osoby bezwzględnej, nieustępliwej, kierującej się chłodnymi kalkulacjami, a nie uczuciami. Jest tak dlatego, że osoba taka musi stawić czoła dużym wyzwaniom ekonomicznym, np. podejmując decyzję o grupowych zwolnieniach. Posiadanie takiego właśnie wizerunku jest atutem, a nie wadą, w oczach kogoś, kto ma takiego pracownika zatrudnić.

W przypadku niektórych artystów przydatny jest wizerunek „skandalisty”, wizerunek osoby, wzbudzającej silne kontrowersje swoim zachowaniem czy wyglądem. Wśród muzyków może być to droga wiodąca na szczyt, natomiast nie jest to rekomendowana strategia odniesienia sukcesu w przypadku doradców finansowych. Z kolei sprawa w sądzie o obrazę moralności może być świetnym sposobem na zbudowanie odpowiedniego wizerunku w przypadku artysty-plastyka, dużo gorzej będzie jednak wyglądać w życiorysie nauczyciela szkoły podstawowej.

Jak zbudować dobry wizerunek?

Wizerunek buduje się codziennie, każdym swoim zachowaniem. Ludzie w swoich ocenach kierują się emocjami, dlatego za najbardziej kompetentne uznają te osoby, które lubią. Osoba nielubiana ma bardzo dużą szansę na wyrobienie sobie opinii niekompetentnej – wystarczy jedna pomyłka. W przypadku osoby obdarzonej sympatią takiej pomyłki się w ogóle nie zauważy bądź znajdzie się dla niej łatwe wytłumaczenie. Decyzja o przyznaniu awansu również może być podjęta pod wpływem emocji. Czasami ktoś zostaje promowany nie dlatego, że ma najlepsze wyniki bądź przygotowanie do nowego stanowiska. Powodem jest raczej to, że szef lubi taką osobę i lubi z nią współpracować.

Aby zbudować dobry wizerunek, nie wystarczy raz na miesiąc, podczas zebrania zespołu, rzucić kilka błyskotliwych uwag. Warto również przez cały czas, a nie tylko podczas firmowych wyjazdów integracyjnych, być miłym dla współpracowników.

Jak stracić dobry wizerunek?

Dobry wizerunek bardzo trudno zdobyć, natomiast jest go bardzo łatwo stracić. Doskonale wiedzą o tym wielkie międzynarodowe firmy. Czasami powodem utraty dobrej opinii może być czynnik zupełnie niezależny od danej osoby. Może to być np. wynikiem decyzji jej szefa, którą klient uzna za niesprawiedliwą (np. gdy odmówi uznania reklamacji). Zawiedziony klient uznaje wtedy całą firmę, a więc i pracownika, z którym się bezpośrednio kontaktował, za niegodnego zaufania.

W ciągu ostatniego roku pozytywny wizerunek utracili wszelkiego typu bankowcy, doradcy finansowi, eksperci od inwestycji. Oczywiście nie utracili oni wszyscy z dnia na dzień swoich kompetencji. Wskutek załamania światowego systemu finansów klienci stracili jednak zaufanie do ich opinii – dodaje Małgorzata Majewska. Trudno jednak mieć pretensje do szeregowego pracownika banku, że nie przewidział krachu na amerykańskim rynku nieruchomości. Tym niemniej klienci stracili zaufanie do instytucji finansowych i nie chcą już powierzać im swoich oszczędności, o czym boleśnie przekonały się setki osób tracących pracę w tym sektorze gospodarki.

Przeczytaj także

Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ

Komentarze (1)

  • Dobry wizerunek a rozwój zawodowy

    M.Dudus / 2014-07-04 19:10:43

    Moim zdaniem dobry wizerunek odgrywa bardzo ważną rolę w osiągnięciu sukcesu na rynku zawodowym. Następstwem pozytywnego wizerunku jest możliwość osiągnięcia między innymi korzyści materialnych jak i uzyskanie wysokiej pozycji na rynku. Dobra opinia o danej osobie wpływa bezpośrednio na własną ocenę co przekłada się na jakość pracy oraz większe zaangażowanie. Co więcej taka osoba jest bardziej komunikatywna w stosunku do innych ludzi. Dobry wizerunek można różnie interpretować w zależności od działu rynku pracy w jakim jest zatrudniony. Każde zachowanie wpływa pośrednio i bezpośrednio na dobry wizerunek, który wypracowuje się nie przez jedno dobre zachowanie lecz przez każde codzienne postępowanie oraz czynności. odpowiedz ] [ cytuj ]

DODAJ SWÓJ KOMENTARZ

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć urząd pracy.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: