PracaGrupypl.praca.dyskusjeprawa do nieoplaconego utworu › Re: prawa do nieoplaconego utworu
    From: "LupoAlberto" <l...@f...adres.pl>
    Newsgroups: pl.praca.dyskusje
    Subject: Re: prawa do nieoplaconego utworu
    Date: Mon, 31 Jan 2005 00:26:50 +0100

    > W takim razie zleceniobiorca też nie wywiązał się z umowy (jeżeli
    > umowa wymagała przeniesienia praw autorskich) - więc mamy pata.

    I tu się mylisz, bo przeniesienie praw majatkowych jest WYNIKIEM umowy,
    a nie warunkiem jej wykonania.

    > W takim razie, jak kupujesz na raty i nie zapłacisz, to pralka nie
    > jest Twoja?

    Nie nie jest twoja. Jak nie zapłacisz to komornik wyegzekwuje od ciebie
    albo równowartość niespłaconych rat, albo samą pralkę.
    W przypadku np kupna samochodu na raty nie możesz go sprzedać,
    dopóki go nie spłacisz - chyba że dostaniesz zgodę banku.

    > IMO nie. Prawo własności majątkowych praw autorskich zostało
    > przeniesione (jeżeli umowa nie stanowi inaczej). Teraz tylko kwestia
    > wyegzekwowania zapłaty.

    Tu też błąd - jest dokładnie odwrotnie - nie masz praw majątkowych,
    jeśli w umowie nie zostało to zawarte - masz tylko prawo użytkowania.
    Jak kupujesz licencję na np. Windows, to nie znaczy że mozesz go
    ropowszechniać, tylko że możesz go użytkować na własne potrzeby.

    Co innego gdy pracujesz na umowę o pracę - w tedy (domyslnie)
    włascicielem praw jest pracodawca.

    Zastanawiam się też czy nie jest podobnie w przypadku umowy zlecenia
    (na 100 % pewien nie jestem)

    W przypadku umowy o dzieło jest tak jak pisałem