PracaGrupypl.praca.dyskusje › Praca w Niemczech

  • 1. Data: 2007-12-14 13:40:58
    Temat: Praca w Niemczech
    Od: nowy <d...@s...uci.agh.edu.pl>

    Witam
    Moja zona jest w dosc nietypowej sytuacji i nie wiemy za bardzo jak
    sobie z tym poradzic .
    Otoz:
    Ja juz jakis czas legalnie pracuje w Niemczech, zona caly czas w
    Polsce, ale niedlugo przenosi sie do mnie na stale. Mieszkajac ze mna
    w Niemczech bedzie wykonywac ta sama prace dla swojego obecnego
    pracodawcy (przez internet).
    W obecnej pracy powiedzieli jej, ze bedzie musiala placic wszelkie
    ubezpieczenia i podatki tylko Niemczech (zeby uniknac podwojnego
    opodatkowania). Czy w zwiazku tym moja zona bedzie potrzebowac
    pozwolenie na prace? Praca wykonywana dla firmy w Polsce, ale bedzie
    mieszkac i placic podatki w Niemczech.

    Dziekuje za pomoc
    Pozdrawiam
    DR

  • 2. Data: 2007-12-15 18:34:31
    Temat: Re: Praca w Niemczech
    Od: Krzysztof 'kw1618' z Warszawy <a...@...stopce.pl>

    Dnia Fri, 14 Dec 2007 05:40:58 -0800 (PST), nowy napisał(a):

> [...]
    > opodatkowania). Czy w zwiazku tym moja zona bedzie potrzebowac
    > pozwolenie na prace? Praca wykonywana dla firmy w Polsce, ale bedzie

    Obywatele Polski mieszkający na stałe w Niemczech nie potrzebują moim
    zdaniem pozwolenia na pracę w Polsce, bo to byłoby bez sensu (aczkolwiek
    niektóre przepisy pozbawione są sensu).

    Tak na marginesie, jeśli pracujesz w Niemczech, to naświetl trochę jak to
    wygląda od strony grup podatkowych, leczenia tj. czy jest płatne i ile to
    kosztuje, członków rodziny, przywilejów socjalnych...
    Także interesuje mnie, ile % z pensji możesz odłożyć po uiszczeniu oplat,
    kupienia żywności i niezbędnych rzeczy.

    Krzysztof 'kw1618' Warszawa/Ursynow
    kontakt: http://grupy2.3mam.net

  • 3. Data: 2007-12-18 10:15:37
    Od: nowy <d...@s...uci.agh.edu.pl>

    > Obywatele Polski mieszkający na stałe w Niemczech nie potrzebują moim
    > zdaniem pozwolenia na pracę w Polsce, bo to byłoby bez sensu (aczkolwiek
    > niektóre przepisy pozbawione są sensu).
    Wlasnie w tym problem ...

> [...]
    > kosztuje, członków rodziny, przywilejów socjalnych...
    > Także interesuje mnie, ile % z pensji możesz odłożyć po uiszczeniu oplat,

    Pracuje w Lipsku w dawnym DDR, tu w budzetowce z zasady zarabia sie
    mniej, ale koszty zycia podobno sa mniejsze niz w zachodnich
    Niemczech. Na pewno wynajecie mieszkania jest tansze, ja w centrum
    Lipska place niecale 400Euro za 55 m2, mieszkanie mialo wyposazona
    lazienke i kuchnie. To mniej niz placilbym w Krakowie ...
    Jestem w pierwszej grupie podatkowej, choc nie jestem pewien czy w
    administracji uniwerku dali mnie do dobrej grupy, no ale moja zona
    pracuje w Polsce, wiec nie wiem. Na pewno, gdy przyjedzie tutaj i nie
    bedzie pracowac przejde do trzeciej grupy (z tego co sie
    dowiedzialem).
    Podatki i przerozne ubezpieczenia pochaniaja w moin przypadku lekko
    ponad 40% pensji brutto (mam nadzieje, ze czesc z tego odzyskam przy
    rozliczeniu, pracuje pierwszy rok wiec nie wiem jeszcze jak to zrobic,
    poszukam pomocy gdzies u specjalisty). W 3 grupie podatkowej podatki
    pewnie beda mniejsze.
    Z leczenia jeszcze nie korzystalem, ale wybiera sie firme, do ktorej
    sie placi skladki, ja wybralem taka, ktora pobiera najmniejsze
    skladki. W zaleznosci od firmy skladlki wachaja sie chyba w granicach
    12-15(?) pensji brutto, no pewnie sa takie, ktore biora wiecej :)
    Jesli zona nie pracuje skladki placone przez ciebie sa takie same, a
    ubezpieczenie obejmuje rowniez ja.
    Co do oszczedzania, to zalezy ile zarabiasz, w prywatnej firmie na
    pewno zarobi sie wiecej niz na uniwerku.
    Aczkolwiek nie ma nawet porownania z placami na uni w Polsce.
    Calkowite koszty mieszkania jak pisalem w mim przypadku to 400Eur,
    wyzywienie drozej niz w Polsce (szczegolnie pieczywo i wedliny),
    ubrania, elektronika itp czasami nawet taniej niz w Polsce (pisze o
    rzeczach tej samej jakosci/firmy). Nie wydaje mi sie, zebym wydawal
    wiecej niz 100eur na tydzien na wyzywienie i inne konieczne rzeczy, no
    ale ja sie w pracy prawie caly czas ... :(

    Polecam ta strone:
    http://niemcy.zachlebem.info/pobyt2.html

  • 4. Data: 2007-12-18 12:10:39
    Od: gonzik <b...@y...com>

    On Dec 14, 3:40 pm, nowy <d...@s...uci.agh.edu.pl> wrote:
    > Czy w zwiazku tym moja zona bedzie potrzebowac
    > pozwolenie na prace? Praca wykonywana dla firmy w Polsce, ale bedzie
    > mieszkac i placic podatki w Niemczech.

    Mysle za najlepszym rozwiazaniem dla Twojej zony bedzie zalozenie
    dzialalnosci gospodarczej w Niemczech.

    Pozdrav,
    Gonzik.