PracaGrupypl.praca.dyskusje › urlop bezplatny / platny

  • 1. Data: 2007-06-27 14:12:35
    Temat: urlop bezplatny / platny
    Od: Stoowa <s...@p...onet.pl>

    czy pracodawca moze zmusic mnie do wybrania urlopu platnego w dogodnym
    dla niego terminie ( mam juz inne plany) czy tez moze wtedy udzielic mi
    urlopu beplatnego?
    jesli teraz zgodze sie na platny to za miesiac na pewno nie dostane
    bezplatnego i moje wakacje diabli wezma...

  • 2. Data: 2007-06-27 15:22:17
    Temat: Re: urlop bezplatny / platny
    Od: "Jotte" <t...@w...spam.wypad.polska>

    W wiadomości news:f5tr3k$arc$1@news.onet.pl Stoowa
    <s...@p...onet.pl> pisze:

> [...]
    > jesli teraz zgodze sie na platny to za miesiac na pewno nie dostane
    > bezplatnego i moje wakacje diabli wezma...
    Pracodawca nie może zmusić cię do skorzystania z urlopu wypoczynkowego, bo
    on jest udzielany na wniosek pracownika (wyjątkiem jest jeśli pracownik jest
    na wypowiedzeniu albo minie termin określony w art. 168 KP).
    Ale i nie musi ci go udzielić w pasującym ci terminie.
    Urlopy powinny być udzielane zgodnie z planem urlopów (jeśli pracodawca ma
    obowiązek ustalania takiego planu).
    Jeśli nie ma obowiązku ustalania planu urlopów, to termin urlopu ustalany
    jest po porozumieniu z pracownikiem (zob. art. 163 KP).
    We wspomnianym artykule znajdujemy zapis "biorąc pod uwagę wnioski
    pracowników i konieczność zapewnienia normalnego toku pracy" pozwalający
    pracodawcy na niemal dowolne decydowanie o terminach urlopów. Musi go tylko
    udzielić do końca 1-go kwartału roku następującego bezpośrednio po tym, w
    którym pracownik nabył do niego praawo, a jeśli to niemożliwe (bo np. ustał
    stosunek pracy) to wypłacic ekwiwalent.
    Ponadto termin urlopu (nawet planowy i uzgodniony) może przez pracodawcę
    łatwo zostać zmieniony na warunkach określonych w art. 164 KP.
    Pole do manipulacji oraz wykorzystywania do nieformalnych nacisków zgody na
    urlop w pożądanym przez pracownika czasie - ogromne.

    Do skorzystania z urlopu bezpłatnego też nie może cię zmusić, bo także
    udziela się go na wniosek pracownika (artr. 174 KP §1) ale ew. zgoda na jego
    udzielenie leży wyłącznie w gestii pracodawcy.

    --
    Jotte

  • 3. Data: 2007-06-27 16:35:54
    Od: Stoowa <s...@p...onet.pl>

    dziekuje za wyczerpujaca odpowiedz!
    pozdrawiam!

  • 4. Data: 2007-06-27 23:28:43
    Od: Kaizen <x...@c...sz>

    Pięknego dnia Wed, 27 Jun 2007 16:12:35 +0200, Stoowa
    <s...@p...onet.pl> zakodował:

    >czy pracodawca moze zmusic mnie do wybrania urlopu platnego w dogodnym
    >dla niego terminie ( mam juz inne plany) czy tez moze wtedy udzielic mi
    >urlopu beplatnego?

    http://www.pracuj.pl/kariera-prawo-pracy-w-praktyce_
    3297.htm#top

    Jeżeli jest plan urlopu - to zgodnie z nim może posłać "na siłę"
    Jeżeli nie ma - "Pracodawcy, którzy nie przygotowują planu urlopów,
    termin urlopu uzgadniają indywidualnie z poszczególnymi pracownikami .
    Jednak również w tej sytuacji termin urlopu pracownika zależy przede
    wszystkim od decyzji pracodawcy."
    --
    Pozdrawiam,
    GG 2122; ICQ#: 64457775 e-mail Rot13 coded

  • 5. Data: 2007-06-28 13:49:12
    Od: Stoowa <s...@p...onet.pl>

> [...]
    > termin urlopu uzgadniają indywidualnie z poszczególnymi pracownikami .
    > Jednak również w tej sytuacji termin urlopu pracownika zależy przede

    tak czy siak lipa... ja sie nie zgodzę na urlop teraz to później nie ma
    szansy ze dostane w dogodnym dla mnie terminie...