PracaGrupypl.praca.dyskusje › praca - niemcy - skladki emerytalne

  • 1. Data: 2003-06-14 09:28:56
    Temat: praca - niemcy - skladki emerytalne
    Od: "jarekg" <h...@p...onet.pl>

    witam
    zastanawiam sie jak wyglada sprawa ew. skladek emerytalnych.
    powiedzmy ze wyjezdzam do Niemiec na 5 lat do pracy (pracuje jak najbardziej
    legalnie), po 5 latach wracam do naszego kochanego kraju, czy kasa ktora
    byla odliczana od moich zarobkow w Niemczech na rzecz przyszlej emerytury
    rzeczywiscie bedzie moja przyszla emerytura ? Zastanawiam sie czy te
    pieniadze nie przepadna

    wiec ? czy ktos wie jak to wyglada ?

    (Niemcy to wylacznie przyklad, rownie dobrze moze to byc Hiszpania czy tez
    Francja)

    pozdr
    jarekg

  • 2. Data: 2003-06-14 11:50:42
    Temat: Re: praca - niemcy - skladki emerytalne
    Od: "krzysztofsf" <k...@p...gazeta.pl>

    Użytkownik "jarekg" <h...@p...onet.pl> napisał w wiadomości
> [...]
    > byla odliczana od moich zarobkow w Niemczech na rzecz przyszlej emerytury
    > rzeczywiscie bedzie moja przyszla emerytura ? Zastanawiam sie czy te

    Nie przepadna (prawdopodobnie;)) wedlug informacji przedreferendalnych.
    czesc wplacanej skladki pojdzie na utrzymanie emerytow w kraju gdzie
    pracujesz (system wielopokoleniowy podobnie jak zus) a gdy osiagniesz wiek
    emerytalny to prawdopodobnie albo comiesieczna emerutura, albo(co wydaje mi
    sie bardziej sensowne), twoja odlozona czesc skladki, zostana przekazane do
    zus i dolaczone do naliczanej w Polsce emerytury.

    Patrzac brukselologicznie, wydaje mi sie mozliwe, ze do czasu w ktorym
    zostaniesz dziarskim emerytem, powstanie w ue jakas wspolna organizacja,
    odzywiajaca sie skladkami wplacanymi w poszczegolnych panstwach, zajmujaca
    sei dystrubucja pozostalej czesci skladek na emerytow majacych wielonarodowa
    historie pracy.

    pzdr
    Krzysztof

  • 3. Data: 2003-06-15 21:41:45