PracaGrupypl.praca.dyskusje › praca a prawa autorskie ?

  • 1. Data: 2007-12-08 22:07:53
    Temat: praca a prawa autorskie ?
    Od: "darek" <d...@a...el>

    witam,

    mam taki problem: pracując dla firmy na produkcji, cały czas wprowadzam
    ulepszenia, coś wymyślam, czasem są to nawet wynalazki (tak to
    zakwalifikował urząd patentowy w którym firma dla której pracowałem w ramach
    działalności gospodarczej głosiła patent czegoś co ja wymyśliłem), oczywiści
    nie dostałem z tego tytułu żadnego wynagrodzenia, no i moje pytanie:

    jak się zabezpieczyć przed kradzieżą praw autorskich? (czy to pracując na
    umowę om pracę, czy o dzieło, czy w ramach działalności gospodarczej), czy
    jedynym sposobem w tym kraju jest klepanie blaszki i nie wychylanie sie za
    bardzo?

    a tak na marginesie, to ta firma w ogóle nic własnego nie produkowała, po
    prostu żywcem kopiowała produkty innych firm, a ludzie zatrudnieni na
    stanowiskach kierowniczych to zwykłe głąby bez wykształcenia, na szczęście
    się z tą firmą pożegnałem, ale chciałbym się w przyszłości uniknąć takich
    problemów.

    dziękuję i pozdrawiam.

  • 2. Data: 2007-12-09 20:10:00
    Temat: Re: praca a prawa autorskie ?
    Od: MarcinF <m...@i...pl>

    darek wrote:

> [...]
    > jedynym sposobem w tym kraju jest klepanie blaszki i nie wychylanie sie za

    to czesto dosc skomplikowane problemy, w konkretnym przypadku
    radzilbym raczej kontakt z rzecznikiem patentowym
    http://www.rzecznikpatentowy.org.pl/

  • 3. Data: 2007-12-10 10:09:05
    Od: ToJaJarek <t...@g...com>

    On 9 Gru, 21:10, MarcinF <m...@i...pl> wrote:

    > to czesto dosc skomplikowane problemy, w konkretnym przypadku
    > radzilbym raczej kontakt z rzecznikiem
    patentowymhttp://www.rzecznikpatentowy.org.pl/

    Sugeruję rozmowę z prawnikiem ale o ile się orientuję w Prawie
    Autorskim to:
    - pracując na umowe o pracę pracodawca jest posiadaczem praw
    autorskich majątkowych
    - chcąc wynagrodzenie za wynalazek musisz negocjowac z pracodawcą

    Jarek

  • 4. Data: 2007-12-10 10:56:53
    Od: "Bank Twarzy" <t...@g...com>

    Faktycznie trudna sprawa ale tak w skrócie:

    1. Jeżeli to co zrobiłeś było w ramach umowy o prace to prawa majątkowe
    posiada pracodawca. Nie musi Cie pytać o pozwolenie na modyfikacje, sprzedaz
    itp...

    2. Jeżeli robiłes to jednak na własna rękę, bez wiedzy pracodawcy, czyli
    jego kosztem to Ty posiadasz prawa majatkowe ale pracodawca może Cie ścigac
    z tytułu umowy o pracę, dyscyplinarnie zwolnić itp...

  • 5. Data: 2007-12-10 23:16:50
    Od: "darek" <d...@a...el>

> [...]
    >autorskich majątkowych
    >- chcąc wynagrodzenie za wynalazek musisz negocjowac z pracodawcą

    chcę się po prostu zabezpieczyć przed skopiowaniem mojego produktu czy
    pomysłu, przecież często dostawałem od pracodawcy polecenia zaprojektowania
    czegoś tam,
    no i zaczyna się problem:

    zaprojektuję i muszę z tym gonić do urzędu patentowego?
    mam od tak sobie wywalać pieniądze na patenty, gdy może się okazać że szef
    wcale ode mnie tego projektu nie kupi, bo np. w tym roku nie ma na to
    pieniędzy w kasie firmy, albo klient się rozmyślił i zrezygnował z
    zamówienia.

  • 6. Data: 2007-12-11 09:24:35
    Od: Kender <n...@w...pl>

    darek wrote:
> [...]
    > zakwalifikował urząd patentowy w którym firma dla której
    > pracowałem w ramach działalności gospodarczej
    ^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^
    czy to był stosunek pracy, czy działalność?
    Bo imho jeśli działalność, to w umowie zawieranej masz jasno stwierdzone
    co nabywa od Ciebie kontrahent.

    --
    pozdrawiam,
    Kender

  • 7. Data: 2007-12-11 18:16:32
    Od: "darek" <d...@a...el>

    > 1. Jeżeli to co zrobiłeś było w ramach umowy o prace to prawa majątkowe
    > posiada pracodawca. Nie musi Cie pytać o pozwolenie na modyfikacje,
    > sprzedaz

    nie, nie było to w ramach umowy o pracę, ale to mnie akurat nie interesuje,
    a co jeśli osoba zatrudniona na umowie o pracę zrobiła coś co wychodzi poz
    zakres zawarty w umowie o pracę? (np. betoniaż na budowie zrobi projekt
    wieżowca, albo wymyśli noy dzwig, to znaczy że pracodawca jest właścicielem
    jego praw autorskich?

    gdzie coś takiego jest zapisane w kodeksie pracy?

  • 8. Data: 2007-12-14 13:22:00
    Od: "entroper" <e...@C...spamerom.poczta.onet.pl>

> [...]
    > poz zakres zawarty w umowie o pracę? (np. betoniaż na budowie zrobi
    > projekt wieżowca, albo wymyśli noy dzwig, to znaczy że pracodawca jest

    widzisz, jakby Ci tu powiedzieć, w dzisiejszych czasach prawa autorskie są
    tylko po to, żeby silni mogli j...ć słabych.

    e.