PracaGrupypl.praca.dyskusje › okres próbny a rodzaj umowy

  • 1. Data: 2008-07-13 10:26:05
    Temat: okres próbny a rodzaj umowy
    Od: smerf <s...@a...home.pl>

    Pracodawca chce zatrudnic na 3 miesieczny okres probny na podstawie
    umowy-zlecenia.

    Wiem, ze istnieje rodzaj umowy o prace na okres próbny jako osobny typ
    umowy.

    1. Dlaczego pracodawcy moze zalezec, zeby podpisac na okres probny
    umowe-zlecenie

    2. Jakie sa roznice umowy o prace z okresem probnym a umowy zlecenie?
    (urlop, zus, fundusz emerytalny, itd.)

    3. Umowa zlecenie mialaby byc od razu podpisana na 3 miesiace. Czy
    pracownik ma mozliwosc swobodnego rozwiazania takiej umowy?

    4. Jak uzyskac gwarancje tego, ze od umowy zlecenie beda placone skladki
    na zus

    Dziekuje zyczliwym za pomoc i odpowiedz.
    Pozdrawiam

  • 2. Data: 2008-07-13 10:28:58
    Temat: Re: okres próbny a rodzaj umowy
    Od: "Jotte" <t...@w...spam.wypad.polska>

    W wiadomości news:4879d83a$1@news.home.net.pl smerf
    <s...@a...home.pl> pisze:

    > Pracodawca chce zatrudnic na 3 miesieczny okres probny na podstawie
    > umowy-zlecenia.
    Takie coś nie istnieje.
    Umowa-zlecenie to umowa cywilno-prawna, umowa na okres próbny to jeden z
    rodzajów umowy o pracę.
    Prawo nie dopuszcza zastępowania świadczenia pracy o cechach stosunku pracy
    (art. 22 §1, §1^1 i §1^2 KP) umową cywilno-prawną.

    Szczególnie w tym kontekście zwracam uwagę na §1^1 wspomnianego artykułu. W
    razie czego (np. niekorzystnego dla ciebie rozwoju sytuacji) możesz
    dochodzić sądownie uznania faktycznie istniejącego stosunku pracy i
    wynikajacych z tego uprawnień. Tylko uwaga - dokładnie przeczytaj umowę
    PRZED podpisaniem (jeśli czegoś nie rozumiesz, pytaj) i gromadź ew. dowody.

    > Wiem, ze istnieje rodzaj umowy o prace na okres próbny jako osobny typ
    > umowy.
    > 1. Dlaczego pracodawcy moze zalezec, zeby podpisac na okres probny
    > umowe-zlecenie
    Jest oszustem.
    Resztę najważniejszych powodów już tu wymieniono.

    > 2. Jakie sa roznice umowy o prace z okresem probnym a umowy zlecenie?
    > (urlop, zus, fundusz emerytalny, itd.)
    Przeczytaj definicję umowy o pracę w KP.
    Przy umowie cywilno-prawnej nie masz zwierzchnika, nie można wydawać ci
    poleceń. Nie masz też uregulowanego prawem urlopu. Nikogo nie obchodzi jeśli
    zachorujesz.
    No chyba, że uda ci się to w umowie zawarawać - powodzenia...

    > 3. Umowa zlecenie mialaby byc od razu podpisana na 3 miesiace. Czy
    > pracownik ma mozliwosc swobodnego rozwiazania takiej umowy?
    Na warunkach zawartych w umowie - tak. Jeśli takowych nie ma - na zasadach
    ogólnych i sprawa może wylądować w sądzie.

    > 4. Jak uzyskac gwarancje tego, ze od umowy zlecenie beda placone skladki
    > na zus
    Nie ma takiej możliwości. W przypadku umowy o pracę także nie.

    --
    Jotte

  • 3. Data: 2008-07-13 10:35:08
    Od: "Jotte" <t...@w...spam.wypad.polska>

    W wiadomości news:g5cpr5$5h7$1@inews.gazeta.pl andreas <a...@y...com>
    pisze:

    > To raczej zaleta a nie wada.
    > Nie znam nikogo komu tylko sam ten przepis pomógł wyciągnąć od pracodawcy
    > więcej kasy, ale znam parę osób, które tylko "dzięki" temu przepisowi
    > robią na czarno bez ochrony ZUS.
    Zgodzisz się chyba co to tego iż fakt, że nikogo nie znasz albo kogoś znasz,
    to żaden argument?

    --
    Jotte

  • 4. Data: 2008-07-13 11:28:25
    Od: Wojciech Bancer <p...@p...pl>

    On 2008-07-13, smerf <s...@a...home.pl> wrote:

    > Wiem, ze istnieje rodzaj umowy o prace na okres próbny jako osobny typ
    > umowy.
    >
    > 1. Dlaczego pracodawcy moze zalezec, zeby podpisac na okres probny
    > umowe-zlecenie

    Nie musi Ci robić wstępnych badań lekarskich, szkolenia BHP,
    nie podlegasz pod KP. To główne "zalety" z punktu widzenia
    pracodawcy. Może sprawdzić Twoje umiejętności bez ponoszenia
    kosztów jakie musiałby ponieść przy umowie o pracę.

    Wady z Twojego punktu widzenia:
    - nie masz urlopów (chyba, że się umówisz ze zleceniodawcą)
    - nie podlegasz pod przepisy o minimalnym wynagrodzeniu
    - nie liczy Ci się to do stażu pracy

    > 2. Jakie sa roznice umowy o prace z okresem probnym a umowy zlecenie?
    > (urlop, zus, fundusz emerytalny, itd.)

    ZUS jest płacony, chyba że masz mniej niż 26 lat i jesteś studentem.

    > 3. Umowa zlecenie mialaby byc od razu podpisana na 3 miesiace. Czy
    > pracownik ma mozliwosc swobodnego rozwiazania takiej umowy?

    Najlepiej jasno to uregulować w umowie.

    > 4. Jak uzyskac gwarancje tego, ze od umowy zlecenie beda placone skladki
    > na zus

    A masz gwarancję przy umowie o pracę? Nie. Ale pracodawca/zleceniodawca
    muszą odprowadzić te składki w obu przypadkach inaczej narażają się na
    sankcje ze strony ZUSu.

    --
    Wojciech Bańcer
    p...@p...pl

  • 5. Data: 2008-07-13 11:44:31
    Od: "andreas" <a...@y...com>

  • 6. Data: 2008-07-13 11:51:11
    Od: Any User <u...@a...pl>

> [...]
    > więcej kasy, ale znam parę osób, które tylko "dzięki" temu przepisowi robią

    Dokładnie tak - pisałem o tym już półtora roku temu:

    http://pracownik.blogspot.com/2007/02/po-co-nam-pens
    ja-minimalna_8227.html

    --
    Zobacz, jak się pracuje w Google:
    http://pracownik.blogspot.com

  • 7. Data: 2008-07-13 12:04:00
    Od: Kapsel <k...@p...onet.pl>

    Sun, 13 Jul 2008 12:26:05 +0200, smerf napisał(a):

    > Pracodawca chce zatrudnic na 3 miesieczny okres probny na podstawie
    > umowy-zlecenia.

    Ja tak abstrahując od Twoich pytań - miałem ostatnio podobną sytuację i
    wynegocjowałem sobie zmianę proponowanej umowy-zlecenia na prawidłową w tym
    przypadku umowę na okres próbny. Uważam, że warto o to powalczyć, bo nie
    podlegając pod KP rezygnujesz z wielu przysługujących dzięki temu praw.

    Sprawdź też dobrze wszystkie zapisy w umowie, czasem niezłe kwiatki tam
    znajdziesz, a okres wypowiedzenia negocjowałbym też możliwie krótki - tak
    żebyście się wzajemnie nie blokowali, gdy się sobie nie spodobacie, albo
    gdy znajdziesz coś ciekawszego w tym czasie.

    --
    Kapsel
    http://kapselek.net

  • 8. Data: 2008-07-14 15:48:31
    Od: "entroper" <e...@C...spamerom.poczta.onet.pl>

    Użytkownik "andreas" <a...@y...com> napisał w wiadomości

    > To raczej zaleta a nie wada.

    No pewnie, jeszcze jaka. Jakiś czas temu p. Balcerowicz zagadnięty w tej
    sprawie stwierdził, że niesprawiedliwe jest nie dać komuś zarobić legalnie
    tych 400pln miesięcznie (sporo cytatów jest w necie). Dobrodziej w d..
    j..ny.

    e.

  • 9. Data: 2008-07-14 15:55:54
    Od: sz <s...@b...no>

    entroper wrote:
> [...]
    > sprawie stwierdził, że niesprawiedliwe jest nie dać komuś zarobić legalnie
    > tych 400pln miesięcznie (sporo cytatów jest w necie). Dobrodziej w d..

    a pan dobrodziej uważa że taka osoba powinna
    1.kraść?
    2.żebrać?
    3.pracować na czarno?
    zamiast zarabiać 400 zł legalnie?

  • 10. Data: 2008-07-14 16:06:06
    Od: "Jotte" <t...@w...spam.wypad.polska>

    W wiadomości news:g5fsua$v3l$1@news.onet.pl sz <s...@b...no> pisze:

    > a pan dobrodziej uważa że taka osoba powinna
    > 1.kraść?
    > 2.żebrać?
    > 3.pracować na czarno?
    > zamiast zarabiać 400 zł legalnie?
    Niezależnie od tego, że z pogardą odnoszę się do postaci niejakiego
    Balcerowicza i jego popleczników zauważę, że instytucja płacy minimalnej
    funkcjonuje w ogromnej liczbie krajów, w tym bez porównania lepiej
    rozwiniętych niż Polska i o przeciętnym poziomie życia pozostającym dla
    średniego Polaka w sferze marzeń.

    --
    Jotte