PracaGrupypl.praca.dyskusje › oferta pracy, ale trzeba zalozyc firme

  • 1. Data: 2004-02-18 19:48:09
    Temat: oferta pracy, ale trzeba zalozyc firme
    Od: "bestuser" <bestuser@USUN_TO.wp.pl>

    Witajcie.
    Trafila mi sie praca przy projekcie informatycznym, ale jak to coraz
    czesciej
    bywa, mam zalozyc firme i bede wystawial faktury firmie prowadzacej projekt.
    Prosze pomozcie mi w zawilosciach rachunkowych, bo nigdy nie prowadzilem
    firmy.
    Od tego co wplynie mi na konto ( z wystawianej faktury ) musze zaplacic 22%
    vatu.
    Czyba sie nie myle?
    Pewnie musze zaplacic sobie zus. Tu tez sie chyba nie myle? Ile?
    Od przychodu trzeba bedzie zaplacic podatek? Ile?
    Czy jest jeszcze takie cos jak ryczalt? Wtedy od przychodu byloby 8,5%.
    Czy jeszcze jakies inne skladki?

    Czy ponizsze wyliczenia sa dobre?
    Faktura w miesiacu na X zl. Przychod = 0,78*X.
    Od tego zus (ok 600 zl?).
    Od tego 19% (to pewnie w zaleznosci od profilu firmy) podatku jesli firma
    rozlicza sie na ksiazke przy-rozch.
    Czyli, netto = (0,78*X - 600) * 0,81
    Czyba ze moze zalozyc firemke na ryczalt, wtedy:
    netto = (0,78*X - 600) * 0,915
    Rozliczenie ryczaltem do chyba do jakiegos obrotu - ale moze sie myle?

    A jesli zaproponuja mi umowe o prace na symboliczna kwote to wtedy zusu nie
    place?

    Jesli macie gdzies pod reka stronke, ktora w przyzwoity sposob to tlumaczy
    to podajcie.
    Dzieki z gory.

    Pozdrawiam,
    Witek

  • 2. Data: 2004-02-18 20:18:48
    Temat: Re: oferta pracy, ale trzeba zalozyc firme
    Od: "Pe.Ka" <c...@t...cy>

    Dnia 04-02-18 20:48, osoba przedstawiająca się jako "bestuser" napisała
    co następuje:

    > Trafila mi sie praca przy projekcie informatycznym, ale jak to coraz
    > czesciej

    Gratulacje :D tylko... czemu wszystkie takie fuchy są po drugiej stronie
    Wisły :(

    > Od tego co wplynie mi na konto ( z wystawianej faktury ) musze zaplacic 22%
    > vatu.
    > Czyba sie nie myle?

    To nie tak. Fakturę wystawiasz na kwotę netto np. 3000 zł. To jest
    podstawa do wszelkich naliczeń podatkowych. Od tej kwoty jest liczony
    VAT (660zł), który zapłaci Ci dodatkowo firma. VAT nie stanowi w sensie
    księgowym ani kosztu ani przychodu więc w rozważaniach można go calkiem
    pomijać. To co Ci zapłacą i tak powędruje do US lub do Twoich dostawców.

    > Pewnie musze zaplacic sobie zus. Tu tez sie chyba nie myle? Ile?

    http://www.zus.pl/niusy/inf008.htm <- aktualne stawki i podstawy (te
    drugie zmieniają się co 3 miesiące)

    > Od przychodu trzeba bedzie zaplacic podatek? Ile?

    Tyle ile ze skali wychodzi. Rozliczasz się tak jak co roku tylko tu co
    miesiąc narastająco na drukach PIT-5.
    Podstawa do naliczenia dochód pomniejszony o składki na ZUS (emer, rent,
    wyp, chorob, FP). Od tak wyliczonej kwoty odejmujesz składkę na ub. zdr.
    w wysokości dozwolonej ustawą.

    Kilka wątków wcześniej ("Samozatrudnienie") podałem przykładową
    kalkulację kosztów.

    > A jesli zaproponuja mi umowe o prace na symboliczna kwote to wtedy zusu nie
    > place?

    Przy etacie ta symboliczna kwota wynosi w tym roku co najmniej 824 zł.
    Odpadnie ZUS oprócz ub. zdrowotnego.

    _ _ _
    _|_|_ //\ Paweł Kruk : peka1972(at)gazeta(punkt)pl //\
    (o o) // / ICQ:288966854 // Mozilla 1.6PL // GG:2091615 // /
    ooO--(_)--Ooo--// /---------------//---------------//-------------// /-

  • 3. Data: 2004-02-18 20:36:15
    Od: "bestuser" <bestuser@USUN_TO.wp.pl>

    > Gratulacje :D tylko... czemu wszystkie takie fuchy są po drugiej stronie
    > Wisły :(
    Dzieki, ale nie podjalem decyzji jeszcze.
    A co do Wisly to powiedzialbym nawet, ze po drugiej stronie Odry, bo Wroclaw
    ;)

> [...]
    > księgowym ani kosztu ani przychodu więc w rozważaniach można go calkiem
    > pomijać. To co Ci zapłacą i tak powędruje do US lub do Twoich dostawców.
    tiaa

    > http://www.zus.pl/niusy/inf008.htm <- aktualne stawki i podstawy (te
    > drugie zmieniają się co 3 miesiące)
    dzieki za namiary

> [...]
    > w wysokości dozwolonej ustawą.
    >
    > Kilka wątków wcześniej ("Samozatrudnienie") podałem przykładową
    dzieki, juz poczytalem. Troche sie przejasnilo.

    ja rowniez i serdeczne dzieki.
    ---
    Witek

  • 4. Data: 2004-02-18 21:21:42
    Od: "Pe.Ka" <c...@t...cy>

    Dnia 04-02-18 21:36, osoba przedstawiająca się jako "bestuser" napisała
    co następuje:

    > Dzieki, ale nie podjalem decyzji jeszcze.
    > A co do Wisly to powiedzialbym nawet, ze po drugiej stronie Odry, bo Wroclaw

    Hmm...

    netname: LODZ-TPSA-NEOSTRADA

    Gościnne występy ? ;)

    _ _ _