PracaGrupypl.praca.dyskusje › ekwiawalent za pranie odziezy,zfss

  • 1. Data: 2005-03-11 09:49:35
    Temat: ekwiawalent za pranie odziezy,zfss
    Od: "Asia" <o_asia(antyspam)@gazeta.pl>

    Witam i pytam,
    - jaka kwote powinien wyplacac pracodawca pracownikowi w przypadku prania
    odziezy przez pracownika?
    - jesli pracodawca posiada ZFSS, jakie swiadczenia przysluguja
    pracownikowi, obowiazki pracodawcy z tego tytulu; jezli nie ma takiego
    funduszu to jaka kwote powinien wyplacic praconikowi i kiedy?
    Czekam na informacje.
    Pzdrw.

    --
    _______
    Asia

  • 2. Data: 2005-03-11 15:51:20
    Temat: Re: ekwiawalent za pranie odziezy,zfss
    Od: "n3lly" <w...@s...lezajsk.info>

    U nas w firmie wyplacaja ekwiwalent bodajze 8 albo 6 zł na kwartał co nijak
    sie ma oczywiscie do tego ze musze prac odziez 2 razy w tygodniu. Ale z
    pewnoscia wyplacaja zgodnie z ustawą .

  • 3. Data: 2005-03-22 21:06:55
    Od: "x" <x...@x...x.pl>

  • 4. Data: 2005-03-25 08:11:12
    Od: "Wielki Kot" <w...@a...pl>

    > prania

    Nie ma ściśle określonej kwoty, tę sprawę Kodeks Pracy pozostawił w gestii
    racosawcy, ci powinno znaleźć odzwierciedlenie w Regulaminie Pracy.

    Teoretycznie z punktu widzenia zarówno Pracodawcy jak i Pracownika -
    Pracodawcy opłaca się... wypłacać... jak najwięcej gdyż te kwoty (jak
    również kwoty wypłacane przez Pracodawcę z tytułu użytkowania rzeczy
    będących własnością Pracownika do celów służbowych) nie podlegają
    "ozusowaniu" jak również nie wchodzą do podstawy opodatkowania Podatkien
    Dochodowym od osób Fizycznych, a Pracodawca może to zaliczyć w koszty
    uzyskania przychodu.

    I tak w niektórych Zakładach pracy stosuje się tę metodę wypłatę
    ekwiwalentu za używanie własnej odzieży lub narzędzi do celów służbowych -
    kosztem zmniejszenia wynagrodzenia, jako... sposób na podwyżkę dl
    pracowników.

    Wystarczy zawrzeć stosowne zapisy w umowach o pracę i już - Pracodawca
    wydaje dokładnie tyle samo pieniędzy (a właściwie nawet mniej - bo nie płaci
    składek na ZUS) a Pracownik dostaje więcej, bo rownież składki na ZUS ze
    swojej strony nie płaci, a ponadto niższa jest kwota zaliczki na Podatek
    Dochodowy.

    Co ciekawe Kodeks Pracy nie ogranicza górnej wysokości tej kwoty, ale
    pozostawia to Pracodawcy, wszystko oczywiście musi leżeć w granicach
    rozsadku, gdyż Pracownik musi ewentualnie udowodnić, że jest właścicielem
    tych rzeczy - nie dotyczy to kwoty ekwiwalentu na zakup lub pranie odziezy
    służbowej, gdzie pracownik nie musi niczego udowadniać.

    Na przykład w zakładzie pracy mojej żony (jest Główną Księgową) dostaje ona
    2000 zł rocznie nieopodatkowanej "premii" na zakup "ubrania roboczego" (w
    tym wypadku to jest np dobry kosttium lub, żakiet (oczywiście żona może ale
    nie musi nic kupować) i dodatkowo około 500 zł miesięcznie za używanie
    własnego Komputera, drukarki, skanera oraz tel. komórkowego do celów
    słuzbowyych (oczywiście wtedy powinna na żądanie Urzędu Skarbowego
    udowodnić, że jest właścicielem tychże rzeczy - czyli posiadać stosowne
    rachunki).

    I tak to wygląda zarówno od strony teoretycznej - jak i praktycznej,

    pzdr

    Kot.